معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: کسب برند شهر پایتخت کتاب که برندی جهانی است و از سوی سازمان یونسکو اهدا می‌‌شود، نیازمند ارائه طرح‎‎های ابتکاری با توجه به فرهنگ بومی برای ترویج کتاب و کتابخوانی و تحول در حوزه کتاب است.

حسن مفیدی ادامه داد: از شاخص‎‎های مهم برای کسب این عنوان، قدمت کتاب و کتابخوانی و پیشینه تاریخی فرهنگی شهر است که یزد از همه این شاخص‎ها بهره‎مند است.
به گفته وی، خوشبختانه خیران حوزه کتاب در استان فعال هستند و مفاخر و مشاهیر فرهنگی مشهور و به‎نامی در این شهر زاده شده‏‏اند که از جمله آنها می توان به استاد ایرج افشار پدر کتاب‏شناسی ایران، استاد مهدی آذریزدی پدر ادبیات کودک و غیره اشاره کرد که هریک شایستگی کسب این برند را میسر خواهد کرد.
مفیدی گفت: تاریخچه حوزه‎های علمیه استان و قدمت علم آموزی در این دیار هم شایسته پردازش و طرح است و امیدواریم که با اقدامات رسانه‏‏ای دریافت طرح‌‌های ابتکاری دوستداران و فعالان حوزه کتاب، بتوانیم به این عنوان دست یابیم.
این مسئول گفت: فضاهای کتابخانه‏ای یزد نیز استان را در جایگاه دوم تا سوم کشور قرار داده که یکی از شاخص‎های کسب عنوان شهر پایتخت کتاب است.معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: هنوز هیچ یک از شهرهای ایران موفق به دریافت این برند نشده است و این در حالی است که تعدادی از شهرهای کشور در تلاش هستند تا داشته‎‎هایشان را در این زمینه مطرح و خود را به عنوان یکی از کاندیداهای شهر پایتخت کتاب ایران معرفی کنند.

مفیدی با بیان این‌که شهر یزد، ظرفیت‎‏ها و شاخص‏‏های مهمی دارد که کمتر به آن پرداخته شده است، ادامه داد: قرار است که طرح‏‏های پیشنهادی استان در این زمینه به صورت مرحله به مرحله جمع‏‏آوری و به وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شود تا در سال آینده به مرحله اجرا درآید. وی گفت: قرار است که طرح‎‎های ابتکاری روی برندهای شاخص استان از جمله استاد آذریزدی و استاد ایرج افشار تعریف و در این باره، برجسته‏سازی انجام شود تا یزد به عنوان شهر دوستدار کتاب معرفی شود.منبع همشهری

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا