من روي هم رفته نگاه مثبتي به مذاكرات دارم و فكر مي كنم در خيلي از زمينه ها مي توانند به يك توافقي دست پيدا كنند اگر مقدار چانه زني طرف مقابل منطقي باشد و نگاه بقالي به اين مذاكرات نداشته باشند.

به گزارش اداره كل روابط عمومي استانداري يزد" علي لاريجاني" رئيس مجلس شوراي اسلامي صبح پنج شنبه 6آذر ماه 93 در دومين روز سفر به استان يزد در جمع روحانيون حاضر شد و گفت: من روي هم رفته نگاه مثبتي به مذاكرات دارم و فكر مي كنم در خيلي از زمينه ها مي توانند به يك توافقي دست پيدا كنند اگر چانه زني طرف مقابل منطقي باشد و نگاه بقالي به اين مذاكرات نداشته باشند مي توانيم به پيشرفت هايي برسيم.
لاريجاني با اشاره به مذاكرات هسته اي گفت: در طول يكسال اخير مذاكرات نسبتاً جدي صورت گرفت و ابعاد مسئله براي دو طرف تقريباً روشن است. آنچه كه ايران مي خواهد تقريباً تعريف شده است و رفتار آنها و نيات آنها براي ما مكشوف است به ظر مي رسدكه موقعي است كه درست تصميم بگيرند يعني يكي از اين دو راه را غرب بايد انتخاب كند يا علاقمندند كه ايران در چارچوب نظارت هاي بين المللي فناوري صلح آميز هسته اي خودش را دنبال كند. راه ديگر اين است كه ايران را از اين راه پشيمان كنند و مذاكرات را با دست انداز مواجه كنند اين به نفع آنها هم نيست .
وي ضمن اظهار اميدواري نسبت به اينكه در ادامه مذاكرات، مسير روشن تر شود و راهكار نخست را مجبور شويم اجرا كنيم گفت: من روي هم رفته نگاه مثبتي به مذاكرات دارم و فكر مي كنم در خيلي از زمينه ها مي توانند به يك توافقي دست پيدا كنند اگر چانه زني طرف مقابل منطقي باشد و نگاه بقالي به اين مذاكرات نداشته باشند مي توانيم به پيشرفت هايي برسيم.
رئيس مجلس شوراي اسلامي كه در حسينيه شهيد صدوقي سخن مي گفت با اشاره به نقش شهيد صدوقي در نشر معارف اسلامي گفت: براي بنده افتخاري است كه امروز در اين مكان مقدس حضور دارم و بايد ياد كنيم از شهيد آيت الله صدوقي كه اينجا را بعنوان پايگاه مهم نشر معارف اهل بيت و تفكر انقلابي اسلامي قرار داده بودند.
لاريجاني سخنان نماينده ولي فقيه و امام جمعه يزد را خيلي خوب، سنجيده و منظم دانست و افزود: صبح هم كه خدمتشان رسيديم اينطور احساس كردم پيشنهادات مدوني دارند و ايشان هم از شخصيت هاي با سابقه در تفكر ديني و انقلابي هستند در جاهاي ديگر هم كه بودند معمولا تحول ايجاد كردند و انشاءالله در استان يزد هم شاهد تحول خواهيم بود.
وي افزود: عزت ايران و سرافرازي ملت ايران بخاطر حب اهل بيت و نشر معارف اهل بيت است و همين طور كه ما در زمينه هاي مختلف گسترش ايجاد مي كنيم بايد سازوكارهاي تربيت افراد اسلام شناس را فراهم كنيم.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با درست دانستن تفكري كه با دولتي شدن حوزه ها مخالف است گفت: مرحوم شهيد مطهري مي فرمودند يكي از عللي كه عالمان ديني ما آن شهامت و استقلال را دارند و نظر خودشان را در مورد حكومت ها راحت مي گويند و روحيه انقلابي در علماي شيعه وجود دارد بر مي گردد به همين كه اين ها ارتزاقشان به دولت ها نيست و از دولت ها ارتزاق نمي شوند.
لاريجاني همچنين بر لزوم كمك دولت به حوزه هاي علميه تاكيد كرد و افزود: دولتها براي گسترش حوزه هاي علميه مثل گسترش دانشگاهها كمك كنند و بهمين دليل ما در سال هاي اخير در مجلس هميشه براي گسترش حوزه هاي علميه و مدارس علميه بودجه هايي را تخصيص مي داديم كه با مديريت حوزه علميه قم توزيع شود.
وي با اشاره به وضعيت بين المللي ايران و نقش آن در وضعيت اقتصادي گفت: البته من قبول ندارم كه همه مسائل ما مربوط به تحريم هاست خيلي از مشكلات اقتصادي ما، مشكلات مديريتي است يعني ما بايد يك سازوكارهاي دقيق تري مي داشتيم كه شرايط اقتصاديمان اين وضع را نداشت البته مسائل تحريم ها هم روي آن تأثير گذاشته است.
لاريجاني تاكيد كرد: در شرايط فعلي وضعيت اقتصادي كشور ما از چند چيز رنج مي برد و بايد برايشان علاج پيدا كرد يكي وابستگي زياد به نفت است ما همچنان بودجه نفتي داريم و تا وقتي كه اين وضع است هميشه اين تلاطم ها در آن تأثيرگذار است. في الحال كه در خدمت شما هستيم اتكا بودجه ما به نفت بيشتر از سالهاي قبل است. علتش اين است كه در سالهاي اخير مرتب استخدام ها زياد شده و بودجه جاري كشور متورم شد و لذا مرتب نياز داشتند كه از نفت در بودجه جاري مصرف كنند. بهمين دليل حدود 85 درصد بودجه كشور ما در بخش جاري است لذا پولي براي كارهاي عمراني خيلي باقي نمي ماند و اين يك مشكل بسيار اساسي است.
لاريجاني مشكل دوم را پايين بودن بهره وري دانست و افزود: بهره وري كار ما در زمينه هاي اقتصادي بسيار پايين است اين هم بر مي گردد به اينكه شرايط رقابتي در كشور نيست. يعني مقدار زيادي از بخش هاي اقتصادي ما دولتي هستند و اينها هم احساس نياز نمي كنند كه توليدشان و كيفيتشان را بالاببرند چون رقابت خيلي نيست و لذا توليد مي كنند بازار هم كه زياد است بايد مصرف كنند و لذا بهره وري ها كاهش دارد.
وي بخش ديگري از مشكلاتي كه وجود دارد را ناشي از اين دانست كه تلاش مي كنيم همه كارهاي عمراني را با بودجه دولت انجام دهيم و چون دولت در بعضي زمينه ها پول ندارد لذا كارهاي عمراني بسيار طولاني است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: الآن چيزي حدود 400 هزار ميلياردتومان پروژه عمراني در كشور شروع شده است كلنگ هايش زده شده است بعضي ده درصد، بيست درصد، بعضي 50درصد نصف و نيمه انجام شده است چون به بهره برداري نمي رسد اين به چرخه توليد وارد نمي شود. افزايش در ثروت عمومي ايجاد نمي كند.
وي با بيان اينكه در سال حدود 20هزار ميليارد، يا خوشبينانه 30 هزار ميليارد تومان براي كارهاي عمراني بودجه داريم گفت: ما حدود 400 هزار ميلياردتومان پروژه عمراني را كليد زديم با تورم و اين مواردي كه اگر محاسبه كنيم يك سي، چهل سال طول مي كشد همين پروژه هايي كه شروع كرديم به نتيجه برسد پس اين سازوكار درست نيست.
وي بر واگذاري امور به مردم تاكيد كرد و افزود: بايد كارها را به مردم واگذار كنيم . خيلي از پروژه هاي عمراني قابل واگذاري است.سازوكارهايش را بايد فراهم كرد. ما در قانون سال گذشته بودجه اين را تصويب كرديم كه دولت مي تواند پروژه هاي عمراني نيمه تمام را واگذار كند به بخش خصوصي و كمك كند اين را تمام كند. بعيد مي دانم معجزه اي از اين جهت صادر شده باشد ما تحولي نديديم. علتش اين است كه برخي تشويق ها بايد براي بخش خصوصي بوجود بيايد تا اين پروژه ها را تكميل كنند.
وي با انتقاد از برخي از تنش هاي سياسي داخلي گفت: من بسياري از اين تنش ها را واقعاً از سر عقل نمي دانم وقتي ما با اين مسائل اقتصادي پرپيچ مواجه هستيم اينگونه سايشهاي سياسي داخلي عاقلانه نيست نه اينكه در واقع نيست، هست. ولي انسان هميشه بايد اولويت ها را در زندگي در نظر بگيريد. بيش از هر زمان ديگري ما احتياج به وفاق دروني داريم. بيش از هر زمان ديگري ما احتياج داريم به اينكه در درون روي يك مؤلفه هاي مهم براي شرايط كشور توافق داشته باشيم و اين احتياج دارد به گفتگو كردن، بحث كردن دروني، صاحبنظران و نخبگان حرف زدن. انرژي ما كه لايتناهي نيست . درست است كه بايد اتكا كنيم به يك اصولي و براساس آن اصول حركت كنيم ولي انرژي ما براي تحقق اينها لايتناهي نيست. بايد حتماً همگرايي در اين انرژي ها وجود داشته باشد.ضمن اينكه اختلافات در زمينه هاي مختلف سياسي و اقتصادي اگر در مجراي درست مطرح شود مي تواند كمك كند به پيشرفت. اما اگر تبديل به دعوا و سايش شود حتماً به ضرر كشور مي شود.
علي لاريجاني اجراي سياست هاي اقتصاد مقاومتي را موجب رونق اقتصادي كشور دانست و افزود: باور مردم خيلي مهم است و تا مردم چيزي را باور نكنند محقق نمي شود يعني مردم بايد باور كنند امروز مسئله مهم شان توليد كشور است. رونق در توليد است.
وني در پايان سخنان خود نقش رسانه ها را مهم دانست و افزود: رسانه ها خيلي وظيفه دارند و به جاي پرداختن به حواشي و جنجال هاي سياسي، بايد به فكر فرهنگ سازي در زمينه توليد باشند و اظهار اميدواري كرد تا در اين شرايط از اين گردنه هايي كه وجود دارد جمهوري اسلامي به سلامت عبوركند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا