احمدرضا قدیریان


اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، عزم کرده است که جلساتی با موضوع نقد کتاب برگزار کند. اولین جلسه از این نوع روز شنبه اول آذر ماه و در آخرین روز از هفته کتاب، در ساعت 17:30 در سالن مجتمع امام علی ع برگزار خواهد شد و کتاب تعزیه و الگوهای رفتاری نوشته آقای محمدحسن زارعیان به بوته نقد نهاده خواهد شد. به همین بهانه یادداشتی می خوانیم از احمدرضا قدیریان، مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی هنری تک منظوره یار مهربان فرزندان یزد که از قضا مجری نخستین جلسه از جلسات نقد کتاب نیز هست:

سرانه مطالعه در ایران، کم هم که باشد، باید به این نکته باور داشت که حذف کتاب از زندگی مردم امری امکان ناپذیر است. کتاب به هر شکلی که باشد، درسی یا غیردرسی، آموزشی یا کمک آموزشی، علمی و پژوهشی یا ادبی و فرهنگی و غیره، جزئی لاینفک از زندگی هر شهروند ایرانی است. در این نکته نیز تردیدی نیست که پیشرفت هر جامعه ای در ابعاد مادی و معنوی، وابسته به میزان دانش و بینش آن جامعه است و بزرگراه رسیدن به این دانش و بینش، از مسیر کتاب و کتاب خواندن و تحقیق و پژوهش عبور می کند. به همین دلیل است که باید کتاب را گرامی داشت و قدر دانست و بر صدر نشاند.

کتاب نیز البته همانند همه جلوه های زنده هستی، اوجی دارد و فرودی. حیاتی دارد و مماتی. ضعف هایی پیدا می کند و قوت هایی می یابد و دچار بیماری و نیازمند شفا می شود. از این روست که باید مراقبش بود و به سلامتش اندیشید و این جاست که پزشکانی حاذق نیاز دارد تا از سر دلسوزی و با دانش و تجربه، به سلامتش کمک کنند.

هر کتاب که قدم به عرصه وجود می گذارد، باید با نگاهی کارشناسانه بررسی و نقد شود. نقص هایش، اصلاح گردد و بر قوت هایش انگشت تأیید نهاده شود. برای رسیدن به تعالی و کمال کتاب و قدرت و استادی نویسنده، جز پیمودن این مسیر، چاره دیگری نیست.

برگزاری جلسات نقد کتاب، شیوه ارزشمندی است که تعالی و کمال قلم و صاحبان قلم را تضمین می کند. املایی که از سوی استاد خوانده نشود، غلطهایش نه دیده می شود و نه اصلاح می گردد. بنابراین بر هر نویسنده و مؤلفی است که اثرش را به صاحبنظران عرضه کند و در محضر دیدگاه کارشناسانه آنان، نقایص کارش را بیابد و در تجربه های بعدی به محاسن آثارش بیفزاید. همه باید به کمک یکدیگر بشتابیم و کاری کنیم که حال کتاب ها خوب شود!

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا