شناسایی، ثبت و معرفی آثار مادی و معنوی جوامع بشری جزو رویکردهای اصلی سازمانهای مرتبط در سطح جهان است و بالطبع تصویب قوانین داخلی دولتها در کشورهای مختلف نیز در راستای عضویت در کنوانسیونها و سازمانهای جهانی صورت می گیرد. در کشور ایران نیز علاوه بر وضع قوانین و ضوابط خاص در راستای حمایت از ابنیه تاریخی رعایت عرف، سنتها و حفظ آثار ارزشمند گذشتگان جزو افتخارات و وظایف محسوب می گردد.

به گزارش روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی تا کنون تعداد 1480 اثر و بنای تاریخی استان یزد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و طبق قوانین رایج کشور جمهوری اسلامی ایران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بعنوان متولی دولتی این آثار ضمن رعایت حقوق مالکان ابنیه خصوصی و عمومی ملزم به حمایت فنی از ابنیه می باشد.

شایان ذکر است در راستای اجرای قوانینی چون قانون حفظ آثار ملی و بر اساس مصوبات و اساسنامه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ مرمت و بازسازی این ابنیه باید با موافقت و تحت نظارت سازمان متولی انجام گردد و هرگونه دخل و تصرف که باعث تغییر هویت این آثار شود جرم محسوب شده و مشمول مجازات قانونی خواهد بود. دستگاههای دولتی، شخصیتهای حقیقی و حقوقی با رعایت این قوانین؛ ضمن احترام به قوانین کشور اسباب تامین امنیت آثار تاریخی و معنوی ایران اسلامی را برای بهره برداری نسلهای آتی فراهم نموده و در مدیریت منافع ملی و زمان تاثیر گذار خواهند بود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا