دکتر محمد صالح اولیاء در این همایش که روز گذشته با حضور اعضای هیأت علمی، دانشجویان و کارشناسان حوزه معماری و شهرسازی برگزار شد، گفت: تحقیق با حل مساله ارتباط تنگاتنگ دارد حتی در پژوهش های تئوریک نیز با یک مساله روبرو هستیم. اما در اکثر پژوهش‌های ما به خصوص رشته‌هایی مثل شهرسازی و معماری شاید جنبه حل مساله جدیت بیشتری پیدا کند به این لحاظ که آیا واقعا پژوهش را برای حل یک مساله انجام می دهیم یا صرفا پژوهش را برای پژوهش انجام می دهیم. وی شروع یک تحقیق را تعریف مساله دانست و افزود: تعریف مساله نصف حل مساله و مهمترین جنبه یک پژوهش است.

وی  با برشمردن مشخصات یک تحقیق علمی افزود: ما تحقیقی را تحقیق علمی می دانیم که روش مند باشد. اگر ما روش درستی را در تحقیق مشخص نکنیم نتیجه تحقیق زیاد قابل اعتماد نیست و احتمال رسیدن به موفقیت به حداقل می رسد. نفس روش مند بودن یکی از خصوصیات روش علمی است. در کنار اینکه پژوهش باید مبتنی بر یک سری واقعیت‌ها و مشاهدات باشد و کمتر سعی کنیم که به ذهنیات استناد کنیم و حتی اگر ذهنیات هم هست باید این ذهنیات به نحوه‌ی شناسایی و استخراح شود و آنها مبنای تصمیم گیری در کار پژوهش قرار گیرند. وی نقدپذیری را از دیگر خصوصیات پژوهش علمی عنوان کرد و افزود: کار پژوهش مستلزم این است که ما خود آمادگی ذهنی برای پذیرفتن نقدها داشته باشیم. اصولا تحقیق وقتی معنی پیدا می کند که نتیجه آن از قبل مشخص نباشد.

دکتر اولیاء در عین حال افزود: ما باید متناسب با هدفی که داریم روش خود را انتخاب کنیم اگرچه اصل روش مند بودن را باید بپذیریم اما نباید به نوع روش اصالت بدهیم و سعی کنیم بهترین مسیری که ما را به هدف می رساند و به حقیقت نزدیک تر می کند انتخاب کنیم. با این دیدگاه ما نگران انواع روش ها و تکنیک ها نیستیم و نگران انتخاب آنها هستیم چه بسا روش هایی ممکن است انتخاب کنیم که اشتباه باشد و ما را از هدف و حقیقت دور کند و هزینه ها را افزایش دهد.

نکته پایانی رییس دانشگاه  در خصوص اخلاق علمی بود که در این باره گفت: یکی از آفات مهم ما در دنیای امروز عدم رعایت آن در جامعه علمی است.هنگامی که حساسیت ها نسبت به ضد ارزشها مثل تهمت زدن،دروغ گفتن، اختلاس و امثال این ها کم می شود تبعات آن در دانشگاه نیز مشاهده می شود.ما باید درکارهای پژوهشی ابتدا به ارزشهای اخلاقی اهمیت دهیم و بعد از آن به کیفیت وی ابراز امیدواری کرد که این همایش مبداء حرکت های بعدی در حوزه شهرسازی و معماری باشد.وی در پایان خاطر نشان کرد: ما به دنبال این هستیم که دانشگاه یزد به لحاظ جایگاهی که استان یزد دارد به عنوان اخلاق علمی نیز بتواند پسشتاز و نمونه باشد.

رییس دانشکده هنر و معماری نیز در این همایش ضمن اشاره به همایش هایی که در این دانشکده برگزار شده است از برگزاری کارگاه آموزشی قنات و معماری در اواخر آبان ماه در این دانشکده خبر داد.وی در خصوص این همایش در ادامه افزود: این همایش در حوزه های مختلف روش تحقیق در شهرسازی و معماری ارائه می شود و زمینه همکاری بسیار نزدیکی در حوزه های مرتبط با شهرسازی و معماری و شرایط کار تیمی را بیشتر فراهم می کند.دکتر محمدحسین آیت اللهی اظهار کرد: کارگاه های مقاله نویسی و روش تحقیق که در حاشیه این همایش برگزار می شود این امکان را به وجود می آورد که باب سوال کردن بیشتر باز شود.

 وی بابیان اینکه در بحث پژوهش، روش های جمع آوری اطلاعات به صورت کمی که بیشتر در حوزه علوم به کار گرفته می شود، باید به سراغ اینگونه سوالاتی برویم که از جنبه های کیفی مورد ارزیابی قرار دهیم و کیفیت هایی که در فضا وجود دارد را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهیم تا بتوانیم راه حل هایی را برای طراحان به وجود آورد و این ها را رصد کنیم برای اصلاح زندگی و طرح پزوهش های بعدی.

وی در پایان گفت: امیدواریم این همایش ها زمینه ساز همایش های بهتری شود و اینکه بتوانیم  نتایج این همایش ها را کاربردی کنیم و بسیاری از مشکلات را حل کنیم.

لازم به ذکر است: مباحث پایه روش های پژوهش،  آسیب شناسی و ارتقاء کیفی روش های پژوهش در شهرسازی و معماری، کاربرد روش ها و فنون پژوهش، نقش، جایگاه و کارکرد پژوهش در شهرسازی و معماری در حوزه دانشگاهی و حرفه ای و آموزش روش تحقیق از محورهای اصلی این همایش بود.

 همچنین در چارچوب برنامه های این همایش، کارگاه چگونه یک مقاله بنویسیم ، کارگاه روش تحقیق و تورهای بازدید از اماکن تاریخی یزد در نظر گرفته شده است و باهدف معرفی منابع علمی معتبر در زمینه روش تحقیق به طور عام و روش تحقیق در شهرسازی و معماری،برگزاری نمایشگاه کتاب با موضوع روش تحقیق از آثار نویسندگان داخل و خارج از کشور نیز از برنامه های جانبی این همایش بود.

 

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا