مقدمه

تیتری اغوا کننده و خبری مغالطه آمیز این بار برخی افراد را به واکنشی ناشیانه و انعکاسی عجولانه وادار ساخت، واکنشی که در میان بهت و تعجب، سکوت افرادی خاص را به دنبال داشت. خبر اما ظاهری زیبا و فریبنده دارد ظاهری که انگار قرار است اتفاقی شبیه راه رفتن انسان روی کره ی ماه دوباره تکرار شود اما وقتی به عمق خبر می نگریم مجموعه ای از ناکارآمدی رسانه در مواجه با سناریوهای نخ نما شده، تعجیلِ  یک مسئول دولتی و صد البته ذوق زدگیِ ساده انگارانه ی یک تازه از راه رسیده ی از همه جا بی خبر را ملاحظه می کنیم:«محل دقیق قبر«وحشی بافقی»پس از 80سال پیدا شد!» و در توضیحی بی پشتوانه ی هر گونه بررسی و پژوهشی می خوانیم:«حافظه خواهرزاده ۹۵ ساله فرخی یزدی، پرده از راز اختفا محل دقیق قبر وحشی بافقی برداشت. او که به منظور احیاء خانه تاریخی دایی‌اش به یزد سفر کرده بود، مسئولان میراث فرهنگی یزد را بالای قبر وحشی بافقی که اکنون در زیر خیابان امام مدفون شده، برد.»

وحشي بافقي كيست؟ 

مولانا شمس‌الدین یا کمال‌الدین محمد وحشی‌بافقی یکی از شاعران نامدار سده دهم ایران است که در سال ۹۳۹ هجری قمری در شهر بافق چشم به جهان گشود. دوران زندگی او با پادشاهی شاه تهماسب صفوی و شاه اسماعیل دوم و شاه محمد خدابنده هم‌زمان بود. وی تحصیلات‌ مقدماتی‌ خود را در زادگاهش‌ سپری‌ کرد. وحشی‌ در جوانی‌ به‌ یزد رفت‌ و از دانشمندان‌ و سخنگویان‌ آن‌ شهر کسب‌ فیض‌ کرد و پس‌ از چند سال‌ به‌ کاشان‌ عزیمت‌ کرد و شغل‌ مکتب داری‌ را برگزید. وی‌ پس‌ از روزگاری‌ اقامت‌ در کاشان‌ و سفر به‌ بندر هرمز و هندوستان‌، در اواسط عمر به‌ یزد بازگشت‌ و تا پایان‌ عمر (سال ۹۹۱ هجری قمری) در این‌ شهر زندگی‌ کرد.

داستانی سرگرم کننده به نام محل دقیق قبر وحشی بافقی!

پیدایی مقبره ی وحشی بافقی یا سناریویی ........ اکنون معمایی چندلایه را پیش روی جمعِ‌کثیری از پژوهشگرانِ استان قرار داده است معمایی که برخی در سکوتی سهمگین حتی خودشان این خبرِ«نخ نما»شده را همانگونه که در این نوشتار منعکس شده است را بازنشر داده اند اما حکایت واقعی چیست؟

خیابان امام خمینی(ره)یا همان خیابان پهلوی نخستین خیابانِ احداثی یزد حالا متهم است که مقبره ی وحشیِ بافقی را در خود فرو برده آن را در جایگاهی نامعلوم مدفون ساخته است اما با جستجویی ساده در برخی سایت ها من جمله سایت خبری یزد فردا درخواهیم یافت رازی که در بوق و کرنا گشایشش را اعلام جهانی کرده اند سال ها است به دانستنی ساده و پیش پا افتاده مبدل شده است آن جا که از هر رهگذری نام و نشانِ وحشی بافقی را بپرسی؛ انگشتِ‌اشاره به سمت کوچه ی آروک و مغازه ای همان حوالی قرار خواهد داد اما چگونه است که این خبر هم اکنون و با وجود پرداخته شدنِ چندین باره به آن دوباره در صدرِ اخبارِ سفارشی طیفی خاص قرار گرفته است برای ما کاملاً آشکار است و اگر دیگران نیز خواهان پی بردن به نیّاتِ نهفته در پسِ پرده هستند می توانند چندین مجهول را در فرمولی ساده کنار هم قرار دهند تا این معمای ساده برای همیشه آشکار شود.

آن که سراسیمه خبری را رسانه ای کرد به جای استناد به خواهرزاده ی 95 ساله ی فرخی یزدی می توانست از سی چهل ساله های همین استان سؤالی ساده بپرسد تا پاسخی آشکار دریافت کند هرچند ساکنین کوچه ی آروک(اهرک/آهرک)رو به روی بقعه ی راز آلوده ی شاه زاده فاضل ابن موسی ابن جعفر.ع و نیز بسیاری از معمرین 60-70ساله نیز به تقریب می توانسته اند سؤال ساده ی محلِ مقبره ی وحشی بافقی را پاسخی صریح دهند؛ جایی رو بروی اما مزاده ی مذکور و نزدیک کوچه ی آروک. البته با توجه به یادداشت های معمار شهیر و فقید استاد کریم پیرنیا نیز می توان به سادگی معمای لاینحلِ محل دقیق مقبره ی وحشی را حل کرد جایی که در مقام خاطره گویی و شرح زندگینامه ی خود به خانه ی سابقِ پدری در کوچه ی شازده ها اشاره می کند.

بدون پرداختن به همه ی ماجرا تنها به این توضیح بسنده می کنیم بازی با برخی واقعیت های پژوهشی و خبرسازی هایی  سؤالات بی پاسخ بسیاری را پیشِ روی عده ای آشنا به امور قرار خواهد داد سؤالاتی چون: ارتباطِ این خبرسازی با خانه ی فرخی و سرانجامِ آن، ارتباطِ این خبرسازی با کنگره ای که حرف و حدیث هایش پایان ندارد، ارتباطِ این خبرسازی و انحراف افکار عمومی به منظور سر پوش نهادن بر انحصار طلبی های ........، ارتباط این خبرسازی با زنجیره ای از انعکاس های یکسان در میانِ سکوت .......... تأثیر گذار و پُر مخاطب و در نهایت ارتباطِ این خبر سازی و سکوتِ‌ افرادی خاص که به درستی جایگاهِ واقعیِ مقبره ی وحشی بافقی را می دانسته اند حال و در میانه ی این هیاهو و جنجال های ........  ،امیدواریم با درایت مدیریت ارشد میراث فرهنگی استان خواب های آشفته دوستان و گمانه زنی های بسیاری را به سرانجامی نیک منتهی سازد.

برای اطلاعِ‌ آن دسته از کاربرانی که پیگیرِ واقعیت هایی پیرامونِ این مقوله هستند پیشنهاد می کنیم مطالبِ مندرج در سایت های خبری استان را مطالعه و نگاشته های آن را موردِ مداقه قرار دهند که همین مطالعه ی ساده به طورِ قطع با مجموعه اطلاعاتِ ارائه شده آنان را به همان خیابان امام خمینی ره. و نزدیکی های کوچه ی آروک، رو به روی امام زاده شاهزاده فاضل بن موسی بن جعفر ع. خواهد رسانید جایی که نه احتیاج به کنکاشی خاص دارد نه حفاری و بررسی های کارشناسانه زیرا سال ها قبل و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران انجمن مفاخر در ابتدای خیابان مهدی عج. و در ضلعِ شمالی آرامستان ارزنده ی«جوی هر هر»مقبره ای درخور،  با معماری و طراحی بسیار شکیل ساخته است حال اگر برخی می خواهند برای وحشیِ بافقی مقبره و بنای یادبودی مضاعف بسازند موضوعی دیگر و اگر نیاتی دیگر در پسِ پرده وجود دارد امری خاص است البته این مقبره سازی های چندگانه تازگی ندارد برای مثال شیخ ابو سعید ابوالخیر نیز سه مقبره و مدفن دارد یکی در مهنه ی فیض آباد دیگری در حوالی کدکن و یکی خارج از مرزهای ایران در جایی به نام میهنه در ناحیه ی ما بین سرخس و ابیورد در ترکمنستان فعلی و برای مثالی دیگر بِشرِ حافی نیز دو مقبره دارد یکی در انار از توابع استان کرمان و دیگری در مزار تاریخی شهر بغداد در کشور عراق. 



 بنای زیبا و معظم یادبود (آرامگاه )وحشی بافقی در مرکز شهر یزد کشف شد!!
تاریخ: 20 مهر 1392 - 09:44


 خانۀ وحشی بافقی کجاست*

آرامگاه وحشی بافقی شاعر نامور یزدی کجاست ؟

استاد پیرنیا و راز سنگ قبر وحشی بافقی شاعر معروف یزدی : بنا مانند ساختمان مقبره حافظ بود منتهی ایرانی تر.

  استاد پیرنیا و راز سنگ قبر وحشی بافقی شاعر معروف یزدی !!!

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا