عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد در سمینار منطقه ای پوکی استخوان كه در محل سالن همایش باقرالعلوم دانشگاه علوم پزشكی یزد برگزار شده بود  با اشاره شیوع بیماری پوكی استخوان گفت:بررسی ها نشان می دهد یک سوم زنان در سنین 60 سالگی به پوکی استخوان مبتلا می شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد در سمینار منطقه ای پوکی استخوان كه در محل سالن همایش باقرالعلوم دانشگاه علوم پزشكی یزد برگزار شده بود  با اشاره شیوع بیماری پوكی استخوان گفت:بررسی ها نشان می دهد یک سوم زنان در سنین 60 سالگی به پوکی استخوان مبتلا می شوند.

دکتر مسعود رحمانیان فوق تخصص غدد و متابولیسم و تصریح کرد: آمارها نشان می دهد 200 میلیون نفر از زنان جهان دچار پوکی استخوان هستند، به عبارتی یک سوم زنان در سنین 60 تا 70 سالگی به پوکی استخوان مبتلا می شوند و 25 درصد زنان در سن 50 سالگی حداقل یک بار شکستگی را تجربه کرده اند.

وی با اشاره به شیوع میزان این بیماری در سنین 50 سالگی گفت: مدت بستری بیماران دارای شکستگی فمور ( ران) از مدت زمان بستری بیماران مبتلا به بیماری قلبی و عروقی بیشتر گزارش شده است از طرفی این افراد بیشتر در معرض  عفونتهای بیمارستانی، آمبولی ریه و زخم بستر می شوند.

رحمانیان با اشاره به میزان شیوع این بیماری در کشور گفت: این بیماری در ایران به این صورت است که هرچه سن افراد افزایش پیدا می کند شیوع بیشتری پیدا می کند، میزان شیوع این بیماری با گذشت هر ده سال یک مرتبه سه برابر می شود و ازطرفی این بیماری با سطح و سواد و میزان آگاهی افراد ارتباط مستقیم دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد ضمن اشاره به روشهای پیشگیری از بروز پوكی استخوان گفت: سابقه مصرف برخی داروها باعث بروز زودرس پوكس استخوان در فرد می شود.

گفتنی است؛ سمینار منطقه ای پوکی استخوان امروز  با حضور کارشناسان استانهای اراک، سمنان، اصفهان، کاشان و شهرکرد و سرپرستان شبکه های بهداشتی و درمانی استان یزد برگزار شد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا