ا ستاندار يزد با بيان اين نكته كه از هيچ كمكي براي رفع مشكل مطبوعات دريغ نخواهيم كرد خاطر نشان نمود:  ما اعتقاد داریم که مطبوعات می توانند فضای عمومی را تلطیف کنند و آرامش خاطر را برای مردم فراهم نمايند و افقهای جدیدی را پيش روي مردم باز نموده و امید مردم را افزايش دهند و بدانها كمك كنند تا از اضطراب و نگرانی خارج شوند و ضمن تقويت ابعاد فرهنگي جامعه، مردم را از خطرات آگاه کنند و زمينه هاي جديدي از خلاقيت و نوآوري را پيش روي مردم بگذارند  و موجب تحول آفريني و پويايي و تحرك مثبت اجتماعي گردند.

به گزارش اداره كل روابط عمومي استانداري يزد، اعضاء هيئت اجرايي خانه مطبوعات استان عصر يكشنبه 27 مهرماه با حضور در دفتر استاندار يزد با وي ديدار كردند.
استاندار يزد در اين ديدار ضمن آرزوي موفقيت براي خانه مطبوعات ، آن را يك تشكل مردم نهاد ناميد كه بر پايه مشاركت مردم استوار است و گفت: .شما برخواسته از بطن مردم هستید و این نقطه قوتی برای شماست.
ميرمحمدي سپس با بيان اين موضوع كه" از نظر من هرچه عیب و ایراد کار توسط اصحاب رسانه بيشتر مطرح شود بسیار پسندیده تر است تا اينكه تمجید و ستایش و تعریف نابجا از افراد صورت گيرد " گفت: بنابراين دقت كنيم كه اگر فردی خدمتی کرد ، محاسن او ديده شود اما از تعريف نابجا بايد پرهيز نمود و اگر كاري انجام نشده ولي به غلط بزرگ نمايي شود، صحيح به نظر نمي رسد.
وي گفت: ما در مطبوعات، از آنهایی که عیب و ایراد می گیرند بسیار بیشتر راضی هستیم تا از آنهایی که تعریف و تمجید می کنند. بنابراین ما دنبال يافتن ایراد کار خود هستیم تا آن را رفع کنیم. پس لازم است از هرکدام مدیران كه عیب و ایرادي دیدید منعکس کنید و ما نيز حتما اين موارد را رصد خواهيم كرد.
عالي ترين مقام اجرايي استان با متفاوت دانستن مبحث " اطلاع رساني" با " جنجال آفريني " در فضاي مطبوعات افزود: جنجال آفريني در فضاي رسانه اي و مطبوعات برای مردم مفید نیست و مردم را به وضع غیرشفاف و مبهم می برد در صورتیکه تمام تلاش ما این است که با مردم شفاف باشیم و مثل آینه ای باشیم که آنچه در آن دیده مي شود همان چیزي باشد كه واقعیت دارد و نه اينكه تصویری بسیار زیبا و دلنشین از موضوعي داشته باشیم ولی واقعيت، ناپسند باشد..
استاندار يزد خاطر نشان كرد: ما همیشه افکار عمومی را داور اصلی می دانیم و به تشخیص آن اعتقاد داریم چرا كه افکار عمومی به تدريج به واقعيت پي مي برد و حسن اعتماد يا بي اعتمادي خود را بروز خواهد داد . بنابراین اهالي مطبوعات اگر همه تلاششان این باشد كه آنچه واقعیت دارد را منعکس کنند، اعتماد مردم را جلب خواهند كرد، در غیر اینصورت اگر خلاف واقعيت عرضه شود، مردم نيز بي اعتماد خواهند شد و اصل هر اتفاقي نيز، مردم هستند.
ميرمحمدي با اشاره به موضوع پاسخگويي مديران به مطالب مندرج در مطبوعات تصريح كرد: اينكه مطلبي در يك نشريه در مورد عملكرد يك مدير منتشر شود و از او بخواهيم كه پاسخ گويد و اين امر تكرار گردد، يك جريان جدال آميز شكل مي گيرد كه نفع چنداني ندارد و به نظرم بهتر آن است تا به دنبال آن باشيد كه آيا پس از طرح مشكل توسط مطبوعات، عيب و ايراد رفع شده و يا به قوت خود باقيست؟ چرا كه نشريه اطلاع رسانی لازم را صورت داده و مدير مربوطه نيز متوجه ايراد كار شده است و حال بايد پيگيري و ياداوري نمود تا مشكل برطرف شود.
استاندار يزد كه خود مدير مسئولي نشريه صداي كشاورز را نيز به عهده دارد، در ادامه، " روشنگري " را ويژگي ممتاز اهالي مطبوعات قلمداد نمود و آنرا در مسير رفع ابهام، شفاف سازي امور و بر طرف نمودن نواقص بسيار موثر دانست و آنگاه با اشاره به لزوم تخصيص اعتبار لازم به خانه مطبوعات در جهت برنامه ريزي بهتر براي رسيدن به اهداف مورد نظر اين تشكل، گفت: به نظر ما بهترین شیوه این است که ردیفی برای مطبوعات در قانون بودجه در نظر گرفته شود تا براساس دستورالعمل مشخصی، این اعتبار توزیع شود و در غير اينصورت هر گونه مساعدت مالي كه خارج از اين مسير صورت گيرد، تعهداتي را ايجاد مي كند و ممكن است همين امر، استقلال و آزادي عمل مطبوعات و رسانه ها را زير سوال ببرد.
وي صداقت داشتن با مردم از سوي مطبوعات را يكي ديگر از اصول كلي كار مطبوعاتي دانست و آنگاه با اشاره به مبحث توزيع آگهي هاي تبليغاتي ميان مطبوعات تاكيد كرد: توزيع آگهي ها بايد به شيوه مناسبي صورت گيرد و در اين خصوص به گونه اي عمل شود كه نشريه اي وامدار نگردد تا نتواند حرف خود را به درستي بزند.
ميرمحمدي بر ايجاد جاذبه لازم براي جذب مخاطب در مطبوعات تاكيد كرد و خواستار در نظر گرفتن جنبه هاي هنري، زيبايي شناختي، علمي و روانشناسانه در انتشار مطبوعات شد تا مخاطب با تمايل دروني به سمت مطالعه مطبوعات سوق پيدا كند و ادامه داد: برخي مطبوعات، طنز اجتماعي و فاخر و يا شعر و نثر آهنگين را دستمايه مطالب خود قرار مي دهند و همين امر در جذب مخاطب به آنها كمك مي كند و هر کدام از اینها تدابیری است که در جراید باید مدنظر قرار گیرد.
استاندار يزد با اشاره به موضوع مطرح شده در خصوص نامگذاري امسال از سوي خانه مطبوعات يزد به عنوان سال "وحدت و دوستی" ميان اهالي مطبوعات در استان، اين حركت را بسيار زيبا دانست و افزود: وحدت و يكدلي باید در همه امور جلوه کند و این دوستی باید در همدلی ها و همکاری هاي فی مابین متجلی شود.
ميرمحمدي با بيان اين نكته كه از هيچ كمكي براي رفع مشكل مطبوعات دريغ نخواهيم كرد خاطر نشان نمود: ما اعتقاد داریم که مطبوعات می توانند فضای عمومی را تلطیف کنند و آرامش خاطر را برای مردم فراهم نمايند و افقهای جدیدی را پيش روي مردم باز نموده و امید مردم را افزايش دهند و بدانها كمك كنند تا از اضطراب و نگرانی خارج شوند و ضمن تقويت ابعاد فرهنگي جامعه، مردم را از خطرات آگاه کنند و زمينه هاي جديدي از خلاقيت و نوآوري را پيش روي مردم بگذارند و موجب تحول آفريني و پويايي و تحرك مثبت اجتماعي گردند.
وي در پايان ضمن ابراز خوشحالي از ديدار با اعضاء خانه مطبوعات استان، خاطر نشان نمود: ما انتقاد را بیشتر از تعریف و تمجید می پسندیم و از همه مدیران استان نيز مي خواهيم تا ارتباطات و تعامل بیشتری با مطبوعات و رسانه ها داشته باشند و با دلیل و برهان و با بیان گویا و با فرهنگ بالا با مطبوعات و اهالي رسانه مواجه شوند و موجبات رشد و پويايي بيش از پيش سازمان متبوع خود را فراهم آورند.
گفتني است پيش از سخنان استاندار يزد، اعضاء هيئت اجرايي خانه مطبوعات استان، با ارائه گزارشي از اقدامات انجام شده در دوره جديد فعاليت اين تشكل، برخي از مسائل و مشكلات موجود را مطرح و خواستار حمايت هر چه بيشتر از اقدامات و فعاليت هاي خانه مطبوعات شدند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا