محسن رضایی، ظهر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی یزد با اشاره به مشکلات دیپلماسی کشور اظهار داشت: سیاست خارجی ایران خوب است اما عده‌ای در دیپلماسی افراط و تفریط و کشور را با برخی بحران‌ها مواجه کردند.

وی افزود: در زمینه اقتصاد نیز با وجود اندیشمندان بزرگ در این حوزه، دچار ضعفی بزرگ هستیم اما اقتصاد مقاومتی می‌تواند به کمک این مشکلات بیاید.

رضایی عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی می‌گوید گرانی‌ها باید برطرف و بار آن از دوش مردم برداشته تا نشاط، پویایی و شادابی در جامعه حاکم شود.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی، بر مدیریت صحیح و اصولی تاکید دارد، خاطرنشان کرد: زندگی اجتماعی مردم یزد الگوی بسیار خوبی برای اقتصاد مقاومتی است زیرا مردم یزد از کمترین امکانات، بیشترین استفاده را می‌برند.

رضایی با اشاره به اینکه آب یکی از بحران‌های مهم استان یزد است، عنوان کرد: گرچه استان یزد کم‌آب است اما با مدیریت، نظم و انضباط می‌توان همین منابع موجود را مدیریت کرد اما مشاهده می‌شود کارخانجات فولاد به عنوان صنعت وابسته به آب، در این استان به وفور وجود دارد در حالی که به نظر می‌رسد این صنعت باید در کنار منابع آبی احداث شود.

وی خاطرنشان کرد: احداث این نوع کارخانه‌ها در کویر، نشان عدم مدیریت و مطالعه است و همین جاست که مهندسی با عمران تفاوت پیدا می‌کند.

رضایی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی بر این نکته تاکید دارد که باید بدانیم کجا باید هزینه شود و کجا هزینه مقرون به صرفه نیست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این مصداق یادآور شد: این مشکل گریبانگیر سایر بخش‌ها از جمله سیاست و .... نیز هست بنابراین در کشور نیاز به یک بازنگری کلی در سیاست، اقتصاد و دیپلماسی داریم.

وی این تغییر و بازنگری را وابسته به اخلاق، فرهنگ و تمدن دولتمردان دانست و افزود: برخی دولتمردان متاسفانه به جای حرکت در مسیر، در جاده خاکی حرکت می‌کنند.

رضایی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سئوال دانشجویان در مورد مذاکره با آمریکا اظهار داشت: عده‌ای معتقد به مذاکره با آمریکا و عده‌ای معتقد به مذاکره با 1+5 هستند اما خود من موافق با مذاکره با 1+5 هستم و در زمان جنگ نیز این موضوع را تجربه کرده‌ام.

وی تاکید کرد: سیاست‌های ماجراجویانه و انفعالی بسیار به ما آسیب زد در حالی که می‌توانیم دست به زانوی خود بگیریم و در مذاکره نیز موفق باشیم.

وی تصریح کرد: به نظر من اگر ایران وارد مذاکره شود و این مذاکره با شکست مواجه شود، به جنگ می‌انجامد.

رضایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت دلار، نفت و طلا اظهار داشت: دلارهای نفتی با ریال و طلا به یکدیگر متصل شده‌اند و با بالا رفتن دلار نفتی، ریال و طلا نیز تغییر می‌کند و کشورهای خارجی در حال بازی با این دلارهای نفتی هستند و باید فرمولی در سال آینده پیدا کنیم که ارتباط بین دلارهای نفتی و ریال را پاره کنیم که دولتمردان ما نتوانستند در این مدت این کار را انجام دهند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا