عده ای عافیت طلب هستند .افرادی که از ترس شورای نگهبان هیچ حرفی نمی زنند

فیلم:نشست دبیران احزاب با رییس دفتر شورای نگهبان در استان یزد (قسمت هفتم) 

 

دبیران احزاب استان یزد  با حجت الاسلام والمسلمین سید ناصر محمدی رییس دفتر نظارت وبازرسی انتخابات استان یزد طی نشستی صمیمانه ضمن گزارشی از روند کاری این دفتر به سئوالات دبیران احزاب پاسخ داد.

کمال قرقچیان دبیر حزب اتحاد ملت موارد ایجادی و سلبی هفت گانه و یازده گانه  که شورای نگهبان به آنها رسیدگی می کند واحراز صلاحیت یا عدم صلاحیت می شوند  پس رای گیری و نظارت استصوابی دیگر چیست؟اگر ما حداقل ها را داریم برای یک فرد که هفتگانه و یازده گانه را داشته باشد یا نداشته باشد .چرا نظارت استصوابی داریم؟و بحثی که آقای تشکری انجام دادند در رابطه با سکوت من می خواهد یک پله برم بالا تر وعده ای عافیت طلب هستند .افرادی که از ترس شورای نگهبان هیچ حرفی نمی زنند .آیا  به نظر شما کسی که از ترس شورای نگهبان که حالا رد صلاحیت شود یا عده ای خوششان بیاید یا نیاید حاضر نیست صحبت کند آیا اینها می توانند از حق مردم دفاع کنند آیا اینها صلاحیت دارند ؟صحبتی هم داشتیم دوره قبل برای انتخابات مجلس یک آقایی تایید صلاحیت شد و دو روز از آن گذشته بود .به محض اینکه مشخص شد کاندید یک جریانی هست .(نمی دانم من اشتباه می کنم یا این اتفاق افتاد )شب بعد دقیقا پس فردای آن روز رد صلاحیت شد!!!!یعنی در دور دومی که صلاحیت ها اعلام شد.آن آقا رد صلاحیت شد.

 

سید ناصر محمدی:ما چنین چیزی یادمان نمی آید.

 

قرقچیان با اعلام اینکه بعدا خدمتتان عرض می کنم  در ادامه گفت:در رابطه با شورای نگهبان که فرمودید که شاید با آدمهایی که اشتباه داشته اند ....ما انتخاباتی داشته ایم که حقوقدان شورای نگهبان در متینگ انتخاباتی سخنرانی داشت این در کجای کار قرار می گیرد .اگر عدالت باید رعایت شود اینها را باید در نظر گرفت

 

و آن چیزی که من از سخنان شما برداشت کرده ام احزاب رسمیت دارند آیا کاندیداهای آنها هم رسمیت دارند آیا یک حزب می تواند بیاید و بگوید این کاندیدای من و ترس نداشته باشد .که حتما تایید صلاحیت شود با همه اون شرایطی که شما فرمودید.!و سئوال دیگر شاقول ما برای عدم التزام به نظام و اسلام کجاست آیا اگر فردی بیاید حرفی بزند که حالا با سیاست های موجود مخالف باشد آیا این عدم التزام است یا خیر؟

 

حجت الاسلام والمسلمین سید ناصر محمدی رییس دفتر شورای نگهبان در استان یزد در پاسخ گفت :فرمایشات خوبی است .اینها واقعش این است که خوب است .و خوشحال می شویم که شما اینها را بپرسید و پیگیری کنید .نظارت استصوابی یعنی چه؟نظارت استصوابی یعنی نظارت اثرگذار همراه با اقدام من یک مثالی می زنم تا  ببنید که ما دو نوع نظارت داریم .تصور کنید در یک خیابان افرادی در حال رانندگی هستند .دو جور نظارت بر این رانندگی ها هست .یکی نظارت پلیس که پلیس دارد نظارت می کند و می بیند یک عده ای در حال رانندگی هستند .اگر کسی تخلفی کرد یا ماشینش را متوقف می کند یا جریمه می کند واقدام می کند.ومردمی هم که در خیابان هستند دارند نگاه می کنند و می بینند و ماها هم می بینیم اگر ما ببینیم یک نفر سرعت غیر مجاز دارد ایا ما هم می توانیم او را جریمه کنیم وماشینش را متوقف گنیم .پس ما چه کار می توانیم بکنیم .فوق ان می توانیم گزارش بدهیم و به پلیشس گزارش بدهیم و آنها هم می آیند و برخورد می کنند .

 

پس دوجور نظارت شهروندان است که آنها نظارت می کنند ولی نمی توانند اقدامی انجام دهند اقدامشان در حد این است که گزارش بدهند و آن جایگاه بالاتر یعنی پلیس می آید و برخورد می کند .ولی ان پلیس زمانی با تخلفی روبرو می شود دیگر نمی آید گزارش کند به مقام مافوقش تا او بیاید و ببیند که تخلف صورت گرفته است یا نه و پلس خودش راسا اقدام می کند .این را می گویند نظارت استصوابی و نظارت پلیس نظارت استصوابی است و نظارت شهروندان نظارت استطلاعی(1) است .یا یک مثال دیگر بازی فوتبال وقتی انجام می شود نظارت داور نظارت استصوابی است داور زمانی که دید کسی تخلفی کرده فورا اقدام می کند .تماشاگران هم نظارت می کنند اونها زمانی که دیدند کسی تخلفی کرده کاری نمی توانند بکنند .حالا شعار می توانند بدهند سرو صدا راه می اندازند یا از داور بخواهند که او کاری انجام دهد و اون مقام مافوق است .در پروسه انتخابات ماها همه داریم نظارت می کنیم .شورای نگهبان هم دارد نظارت می کند .شورای نگهبان اگر تشخیص داد در این قسمت انتخابات اشکار قانونی دارد وقتی گفت اشکال قانونی وجود دارد .دیگر نمی توانند ادامه دهند .یعنی اگر گفت فلانی را که تایید کرده ایم اشتباه کردیم ایون دیگر حذف است.این نظارت استصوابی است .اگر قرار بر این باشد شورای نگهبان نظرش را بدهد به یک مقام مافوق تا اون مقام مافوق تصمیم بگیرد این به معنی آن است که نظارت استصوابی نباشد .اینجا سئوال پیش می آید که اگر شورای نگهبان نظارت استصوابی ندارد .یعنی باید نظرش را به مقام مافوق بدهد اولا باید بگوییم آن مقام مافوق کیست؟ و دوما آن مقام ما فوق چکار باید انجام دهد؟اونهم اگر باید نظر بدهد باید نظرش را به مقام مافوق دیگری بدهد؟و آخرش به کجا ختم می شود؟

 

یعنی اگر ما این نظارت استصوابی را از شورای نگهبان بگیریم ،بالاخره یک کسی باید این نظارت استصوابی را داشته باشد .یعنی اون باید تصمیم بگیرد .اگر بگوییم پلیس حق تصمیم گیری ندارد وباید گزارش به مقام مافوق بدهد آیا اون حق اقدام دارد یا اون هم باید گزارش را به مقام مافوق تر بدهد و تا کا می خواهد ادامه پیدا کند .

 

بنا براین نظارت پلیس و داور  نظارت استصوابی است اصلا یک سوال داریم از آقایونی که با نظارت استصوابی مشکل دارند .در انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا ،چی کسی نظارت دارد ،مجلس نظارت دارد آیا اون نظارت استصوابی است یا نه؟در انتخابات شوراها که شورای نگهبان نظارت ندارد ومجلس نظارت دارد .اونجا هم نظارت استصوابی است .چرا کسی اون را زیر سئوال نمی برد .اصلا هرکس با حقوق و قانون آشنا باشد می داند در علم حقوق هرجا به هر نهادی بگویند نظارت داشته باشد یعنی استصوابی ؟اصلا نظارت غیر استصوابی نظارت نیست!ارزش حقوقی ندارد .من به شما بگویم نمایندگان مجلس بر دولت نظارت دارند .این چه نظارتی است .دیوان عدالت اداری از جانب مجلس است ونظارت دارد بر دستگاهها ،سازمان بازرسی کل کشور نظارت دارد و در این کشور نظارت زیاد داریم و این نظارت ها تماما استصوابی است.چطور است کسی به جای دیگر گیر نمی دهد .فقط شورای نگهبان که چرا شورای نگهبان نظارت استصوابی دارد ،اگر شورای نگهبان نظارت استصوابی نداشته باشد پس نظارت نکند.

 

نظارت غیر استصوابی را همه دارند .زمانی که انتخابات برگزار می شود ماها هم داریم نظارت می کنیم .نظارت شورای نگهبان باید استصوابی باشد .و نظارت قانونی همین است .معنای ان هم چیز وحشتناکی نیست که کسی از آن بترسد.معنی آن این است که شورای نگهبان قدم به قدم نگاه می کند و هرکجا دید تخلفی صورت گرفته می گوید تخلف صورت گرفته باید متوقف شود .مثلا وقتی دید این صندوق رای آرای ان خرید و فروش شده است و اگر شورای نگهبان فهمید در شعبه اخذ رای با خرید و فروش رای ها خریده شده است می گوید این صندوق باطل است.یا آقا اینجا با تهدید از مردم رای گرفته اند دیگر نمی آید گزارش بدهد به مقام مافوق که شما اقدام کنید . خودش می گوید چون با تهدید وده است رای این صندوق باطل است .یا مراحل دیگر ....

پس بنابراین نظارت شورای نگهبان استصوابی است و باید هم باشد .به نظر من این هیاهویی که عده ای بر سر نظارت استصوابی راه می اندازه نشاندهنده این است که از الفبای حقوق هیچ اطلاعی ندارند .اصلا هیچ اطلاعی ندارند و چیزی به جز نظارت استصوابی نمی تواند باشد .

بحث دیگری که شما فرمودید تایید صلاحیت عافیت طلب ها وکسانی که از شورای نگهبان می ترسند .اینها حرف هایی است که دیگران می گویند .معنی ندارد که از شورای نگهبان بترسند .

مگر شورای نگهبان کسی را وادار می کند که خلاف قانون انجام دهد اگر نمایندگان در چهارچوب وضایف قانونی خود عمل کند و نمایندگان زد و بست با دستگاهها نداشته باشند در طول چهار سال اختلاس نکرده باشند حقوق نجومی نگرفته باشند .زدوبندهای خلاف قانون نداشته باشند .کسی باهشون کاری ندارد .یک نماینده ای  به مشکلات حوزه نمایندگی رسیدگی کرده است ولی اگر خلاف قانون عمل کرده باشد طبیعی که شورای نگهبان در دوره بعد اون را تایید نمی کند .و بگوییم اونهاای که عافیت طلب هستند و می ترسند حرف بزنند ...چرا می ترسند حرف بزنند .اگر نماینده ای ینقدر نا آگاه هست که نمی داند چه حرفی را می تواند بزند و چه حرفی را نمی تواند بزند .یا چه اقدامی مجاز است و چه اقدامی غیر مجاز اطلا این نماینده بدرد نمایندگی نمی خورد .مثلا یک راننده باید قوانین رانندگی را بداند .نمایند هم باید بداند چه خط قرمزهایی هست و خطوط قرمز را رعایت کند  .اگر شورای نگهبان چیزی فراتر از قانون از آنها خواست بیاید به مردم بگوید .که من آنجا کار قانونی کرده ام ولی شورای نگهبان گفته چرا کرده ای ...و هرگز چنین چیزی وجود ندارد .....و این نگته که رد صلاحیت کسی که تایید شده است در یزد هرگز چنین چیزی نبوده است.برعکسش را داشته ایم .....احزابی که رسمیت دارند کاندیداهاشون هم باید رسمیت داشته باشند این چه استدلالی است که احزابی رسمیت دارند باید کاندیدای اونها تایید شود .احزاب که رسمت دارند خوب است اما کاندیدای که معرفی می کنند ...شورای نگهبان کار ندارد که فرد از کدام حزب معرفی شده است و شورای نگهبان شرایط ایجابی و سلبی را برسی می کند و به نتیجه برسد فلانی که مال حزب موتلفه است یا احزاب دیگر صلاحیت ندارد .و نمی گوید چون فلانی کاندید فلان حزب است و ان حزب رسمی است باید کاندیدایش را تایید کنیم .اصلا این حرفها در قانون نیست .و کار نداریم پشت سر ایشون کی هست.این استدلال ارزشی ندارد!!!

شاقول عدم التزام به اسلام و نظام چیست؟اینهم نکته خوبی است ما ادمی را داشته ایم که رد صلاحیت شده است و زمانی که مدیر بوده است با زد و بند اموال عمومی را به نام خود کرده و ادمی که زمانی که مدیر بوده تصمیمات آبکی گرفته و حق مردم  را پایمال کرده این را تایید نکردیم که التزام عملی به اسلام ندارد و التزام زبانی به کسی می گویند که اشهد را گفته است و ادمی که در زمانی مدیریت خود اموال را به نام خود کرده است ایشون التزام عملی ندارد و تاییدش نکردیم وایشان من را در نماز جمعه دیده و می گوید حاج اقاما را تایید نکردید ما مسلمانیم اشهدان لا اله الله  و ...باید بگوییم شما نماز جمعه امدید و مسلمانید ولی اموال مردم را به نام خودت کردید ایا دیگران هم می توانستند اینکار را بکنند این است مسئله ما یا کسی که فساد اخلاقی داسته وارباط نامشروع داشته تایید طلاحیت نمی شود چون التزام عملی ندارد .حالا ایشون بگوید که شما گفتید مسلمان نیسن ما کی گفته ایم مسلمون نیست .همه مسلمانند حتی الیاذ بالله ان شرا خوار هم مسلمان است  اون نماز نخون هم مسلمان است  همه مسلمانند منتهی همه مسلمانند ولی هم التزام عملی ندارند .....

کل این مطالب را در فیلم زیر ببینید

 

1- نظارت استطلاعى
به نظارتى گفته مى شود که ناظر موظف است تنها از وضعیتى که مجریان انجام مى دهند، اطلاع یابد. سپس بدون آنکه خود اقدام عملى کند و نحوه اجرا را تأیید یا رد کند، آنچه را مشاهده کرده به مقام دیگرى گزارش دهد. این گونه نظارت -که صرفاً جنبه آگاهى یابى دارد به واقع حق همه شهروندان جامعه است و تفاوتى با نظارت سایر شهروندان ندارد؛ مگر از جهت امکان دسترسى به اطلاعات طبقه بندى شده. این گونه نظارت را نظارت غیرفعال یا «Passive» نیز مى گویند.

 

فیلم را در زیر ببینید 




  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا