رئیس اداره محیط زیست خاتم از مشاهده یک قلاده خرس قهوه ای در جنگل باغ شادی خاتم و تصویربرداری از آن توسط یکی از محیط بانان خبرداد.

رئیس اداره محیط زیست خاتم از مشاهده یک قلاده خرس قهوه ای در جنگل باغ شادی خاتم و تصویربرداری از آن توسط یکی از محیط بانان خبرداد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری خاتم؛ رضا ملامحمد علیان افزود: خرس قهوه ای بزرگترین گوشتخوار ایران است که در شهرستان خاتم بعضا در منطقه کندر و باغ شادی این گونه جانوری مشاهده شده است.
وی اظهار کرد: خرس قهوه ای در دنیا چند زیرگونه دارد که از میان آنها می توان از خرس کودیاک و خرس گریزلی که با 780 کیلوگرم وزن که به عنوان بزرگترین گوشتخوار جهان شناخته می شود، نام برد.
وی خاطرنشان کرد: وزن خرس قهوه ای تا 250 کیلوگرم می رسد و زیستگاه این گونه حیوانی در مناطق جنگلی و علفزارهای کوهستانی نزدیک جنگل و دره های پایین دست جنگل و از نظر پراکنش در دنیا بیشترین پراکندگی را در بین پستانداران دارد و بیشتر در مناطقی که آرامش کافی داشته باشد، روزها نیز مشاهده می شود.
علیان یادآور شد: خرس قهوه ای ماده اغلب با بچه ها دیده می شود و لانه خود را در شیب های کوهستانی در بین سنگهای بزرگ انباشته شده و سوراخهای طبیعی غارها انتخاب می کند همچنین این حیوان همه چیز خوار است و منابع غذایی آن بستگی به منابع غذایی قابل دسترس دارد.
وی گونه های موجود در جنگل باغ شادی را قوچ، میش، گوزن زرد و کاراکال، پلنگ، خرس قهوه ای و گربه وحشی نام برد.
جنگل باغ شادی شهرستان خاتم با 64 هزار هکتار وسعت از معدود عرصه های جنگلی استان یزد است که در این منطقه عرصه ای به وسعت 200 هکتار به عنوان مرکز تحقیقات گوزن زرد ایرانی فنس کشی شده و تعدادی گوزن زرد از دشت ناز ساری و اخیرا از ایلام و یاسوج به این منطقه منتقل شده تا در این محدوده زاد و ولد کنند.
همچنین عرصه های جنگلی استان یزد به عنوان زیستگاه خرس قهوه ای مورد حمایت و حفاظت قرار دارد.
 









  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا