زمان : 25 Mehr 1393 - 18:10
شناسه : 94786
بازدید : 3143
دامپزشکی مسئول تأمین بهداشت در زیر ساخت های سلامت کشور در حوزه بیماری های مشترک است. مدیر کل دامپزشکی استان یزد عنوان کرد: دامپزشکی مسئول تأمین بهداشت در زیر ساخت های سلامت کشور در حوزه بیماری های مشترک است.

مدیر کل دامپزشکی استان یزد در طی نشست خبری به مناسبت 14 مهر  ماه، روز ملی دامپزشکی اعلام کرد: دامپزشکی عرصه فعالیت های کنترلی و پیشگیرانه در زیر ساخت های سلامت کشور است. چرا که وظیفه اصلی دامپزشکی تامین سلامت آحاد جامعه از طریق مبارزه با بیماری های مشترک و حفظ امنیت غذایی می باشد.

دکتر علی اکبر حدا زاده در این نشست به حوزه های مختلف فعالیت های دامپزشکی اشاره نمود و گفت: دامپزشکی استان یزد با برنامه ریزی و فعالیت در حوزه های متعدد کاری جهت تامین بهداشت جامعه نقش خود را ایفا می کند از جمله این موارد مبحث حلیت و سلامت غذا است که با نظارت های بهداشتی و شرعی بر مراکز تولید، فراوری، نگهداری و حمل و نقل این مهم محقق می گردد.

این مقام مسئول به تامین امنیت و سلامت جامعه با مبارزه مستمر با بیماری های مشترک بین انسان و دام اشاره نمود و گفت: نقش دامپزشکی در کنترل بیماری های مشترک و حفاظت از سلامت جامعه بی بدیل است به گونه ای که هر گونه بی توجهی در این زمینه تبعات بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی را بدنبال خواهد داشت.

وی همچنین در خصوص حفاظت از سرمایه های دامی استان در بستر تامین بهداشت، پایش و پیشگیری از بیماری ها اشاره نمود و گفت: دامپزشکی با بهره گیری از فناوری های روز دنیا علاوه بر پایش حداقل 13 بیماری واگیر دار دامی به طور مستمر و روزانه، بر کلیه مراحل پرورش، کشتار، نگهداری،‌ حمل، توزیع و عرضه فراورده های خام دامی و به عبارت دیگر از مزرعه تا چنگال غذاخوری را نظارت می نماید.

مدیر کل دامپزشکی استان یزد از اجرای مناسب اصل 44 قانون اساسی کشور و فرامین مقام معظم رهبری در دامپزشکی اظهار خرسندی نمود و گفت: خوشبختانه با اجرای این اصل 100 درصد خدمات بهداشتی بخش طیور در حوزه دارو و درمان به بخش خصوصی واگذار گردیده است و علاوه بر آن، 70-60 درصد خدمات بهداشتی دام نیز توسط بخش خصوصی و در مراکز خدمات دامپزشکی شامل کلینیک ها، داروخانه ها، درمانگاه ها، بیمارستان ها و مراکز مربوط به مایه کوبی دام صورت می گیرد.

دکتر حدادزاده در پایان ابراز امیدواری نمود و اظهار داشت: دامپزشکی با کمک به ایجاد جامعه ای امن و سالم از نظر بیماری های مشترک بین انسان و دام  و پاسداری از سلامت مردم به عنوان محور توسعه از یک سو و تقویت زیر ساخت های تولید با تامین بهداشت در بخش تولیدات دامی از سوی دیگر، زمینه ساز تحقق توسعه و پیشرفت در کشور است.