زمان : 02 Tir 1393 - 11:55
شناسه : 89672
بازدید : 9577
نگاه ما به سازمان بازرسی، نگاه هدایتی، حمایتی و همراه با دقت نظر به عنوان چشم و چراغ نظام است استاندار یزد: نگاه ما به سازمان بازرسی، نگاه هدایتی، حمایتی و همراه با دقت نظر به عنوان چشم و چراغ نظام است استاندار یزد در اولین روز هفته گرامیداشت قوه قضائیه در دیدار با رییس و پرسنل سازمان بازرسی کل استان یزد تصریح کرد: سازمان بازرسی، امین نظام است و مراقبت می نماید تا اولاً تخلفی رخ ندهد و ثانیاً اگر تخلفی از ناحیه هر کس رخ داد مطابق قوانین و مقررات عمل نماید.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، " سید محمد میرمحمدی " صبح یکشنبه اول تیرماه در نخستین روز از هفته گرامیداشت قوه قضائیه، با حضور در سازمان بازرسی کل استان یزد، ضمن بازدید از بخشهای مختلف این سازمان، با رییس و پرسنل این نهاد نظارتی دیدار کرد و سپس در جمع کارکنان سازمان بازرسی کل استان و پرسنل سازمان زندانهای استان یزد، به ایراد سخن پرداخت.
استاندار یزد در ابتدا، یاد و خاطره همه شهدا به ویژه شهید بهشتی(ره) را گرامی داشت و اظهار امیدواری نمود تا خداوند متعال، توفیق پیروی واقعی از راه این بزرگواران را نصیب همگان بنماید.
وی سپس افزود: به جز چهارده معصوم (ع) که از مقام عصمت برخوردار هستند، همه انسانها در معرض خطا و اشتباه قرار دارند و معصوم تلقی نمی شوند گرچه میتوانند به مراتب معصومیت نزدیک شوند. بنابراین امکان خطا و اشتباه در نهاد بشر وجود دارد.
میرمحمدی افزود: اصل نظارت نیز براین امر استوار است که همه انسانها خود را در محضر حق تعالی احساس کنند و اگر این احساس که در هر شرایطی در محضر خداوند باریتعالی هستیم وجود داشته باشد ، امکان خطا اگر به صفر نرسد نزدیک به صفر خواهد شد.
استاندار یزد خاطر نشان ساخت: همچنین ممکن است انسان بر اثر فراموش کاری دچار غفلت شود. احساسات درونی انسان نیز، گاه حب و بغض ها را به دنبال دارد و این ویژگیهای انسانی شرایطی را فراهم می کند که ممکن است در برخی مواقع اشتباه کند و دچار غفلت شود.
عالی ترین مقام اجرایی استان یزد، بر مبنای حدیث معصوم (ع)، مومنین را آیینه یکدیگر دانست و این نگرش را در اصلاح امور و دوری از خطا و اشتباه، بسیار راهگشا ذکر کرد و ادامه داد: هر چه ما از اصل ایمان فاصله بگیریم، امکان خطا و اشتباهمان بیشتر می شود و نیازمند بازرسی و نظارت خواهیم بود و محتاج آن هستیم که چشمهایی اعمال و رفتار ما را در کنترل بگیرند و از ارتکاب خطا و اشتباه پیشگیری کنند.
وی یکی از نقاط قوت هر سیستم را بازرسی آن دانست و خاطر نشان نمود که این روش، می تواند از خطا و اشتباه پیشگیری کند.
استاندار یزد سپس با اشاره به وظایف و مسئولیتهای سازمان بازرسی افزود: عمده مسئولیت و وظیفه سازمان بازرسی این است که اشتباه و خطا در دستگاه ها اتفاق نیفتد چرا که در واقع، سازمان بازرسی یا دستگاه نظارتی، سیستم مچ گیری نیست که در فرایند آن منتظر بود تا خطایی رخ دهد و تخلفی اتفاق بیفتد و بعد به سراغ متخلف رفت.
وی تصریح کرد: دستگاه های نظارتی به عنوان چشم و چراغ سیستم های اجرایی باید دقت و مراقبت لازم را به نحوی داشته باشند که کمترین خطا و تخلف در دستگاه ها ایجاد شود. حال اگر در بعضی موارد برخی اشتباهات از چشم تیزبین سیستم های نظارتی دور ماند و یا به دلایلی تخلفی صورت گرفت، آنگاه مراحل برخورد با متخلف را مطابق قوانین و مققرات دنبال می نمایند.
میرمحمدی خاطر نشان نمود: نگاه ما به سازمان بازرسی، نگاه هدایتی، حمایتی و همراه با دقت نظر و به عنوان چشم و چراغ نظام است. بنابراین هیچ گاه حب و بغض در سازمان بازرسی جایگاهی ندارد چرا که امانت داری یکی از اصول اساسی در سازمان بازرسی است و اگر تخلفی رخ داد، متخلف اگر برادر رییس سازمان هم باشد، نزد این سازمان در رسیدگی به تخلف او تفاوتی نخواهد بود.
وی ادامه داد: سازمان بازرسی، امین نظام است و مراقبت می نماید تا اولاً تخلفی رخ ندهد و ثانیاً اگر تخلفی از ناحیه هر کس رخ داد مطابق قوانین و مقررات عمل نماید.
عالی ترین مقام اجرایی استان تصریح نمود: خوشحالم که سازمان بازرسی در استان یزد اکنون در مکانی مناسب مستقر شده و بدیهی است که فضای کاری مناسب، در عملکرد مطلوب همکاران موثر خواهد بود چرا که فضاهای بسته ، تاریک ، نامطلوب و بی نظم، نقش منفی در کارکرد پرسنل ایفاء خواهد نمود و در عوض محیطهای تمیز، مرتب ، منظم و باصفا روحیه کاری را تقویت میکند و شادابی را در کار افزایش می دهد و زمینه های خلاقیت را بالا می برد و این امر از آن جهت اهمیت دارد که ما در هر زمینه ای نیاز به خلاقیت ، تحول و پیشرفت داریم چرا که نمی توانیم وضع ثابتی پیدا کنیم.
استاندار یزد افزود: انسان چون خود یک عنصر متحول است، محیط پیرامون خود را نیز متحول می کند و در حقیقت این تغییر و تحول دائمی و مستمر است.
وی سپس با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی ریاست سازمان بازرسی کل استان، خاطر نشان نمود: از نظر ساختاری، سازمان در زمینه های اقتصادی، سیاسی ، قضایی ، تولیدی و فرهنگی، ایفاء نقش می کند و بدیهی است که در همه این عرصه ها، امکان قصور و خطا وجود دارد و این عرصه های چهارگانه توانمند سازمان هستند که این سازمان را در انجام وظایف خود کارامد نموده تا به نحو مطلوب بتواند وظایف خود را انجام دهد چرا که معتقدم هر چه در دستگاه ها اشتباه و تخلف بیشتر باشد نشان از کم کاری دستگاه های نظارتی و بازرسی است و اگر سیستم های نظارتی و دستگاه های بازرسی ، دقت و مراقبت و حضور لازم و به موقع را داشته باشند، دلیلی وجود ندارد که در دستگاهی خطا یا تخلفی صورت گیرد اما اگر اجازه دهند تا تخلفی انجام شود و آنگاه به سراغ متخلف بروند، در واقع به جای اینکه از ضرر و زیان پیشگیری کنند، فرصت داده اند تا ضرر و زیان حادث شود و آنگاه به سراغ آن بروند و بدیهی است که با این نگرش، تاثیر گذاری زیان حاصله مضاعف خواهد بود.
استاندار یزد افزود: اگر به این موضوع توجه شود کشور شرایط مطلوب تری پیدا خواهد نمود و عملکرد دستگاه ها چشمگیر تر شده و نیروها نیز بسیار می توانند موفق تر عمل نمایند.
میرمحمدی در ادامه به تبعات ایجاد پرونده تخلف برای افراد اشاره نمود و گفت: هر گاه پرونده ای برای فردی به عنوان متخلف تشکیل شود، این امر سسب کاهش کارآمدی وی شده و آبرو و حیثیت و شهرتش در جامعه کاهش می یابد و از طرفی سبب کاهش اعتماد دیگران به اوخواهد شد و در روابط اجتماعی او نیز تاثیر منفی می گذارد. علاوه بر آن این اتفاق بر محیط خانواده و فرزندان او نیز تاثیر گذار است و باعث می شود تا فرزندان او در مواجهه با این اتفاق، احساس حقارت کنند و این امر باعث بروز عقده های روانی در وجود آنها می شود و طبیعی است که با ورود به جامعه به عقده گشایی خواهند پرداخت.
وی با اشاره به ابعاد وسیع کار نظارتی سازمان بازرسی و ظرافت نهفته در نوع برخورد با تخلفات، افزود: میتوان با یک نوع برخورد نظارتی، مدیری را در فرایند کار فعال ، خلاق ، شاداب و توانمند نمود و همچنین با نوع دیگری از برخورد و با بی توجهی، او را از هستی ساقط کرد. این دو رویکرد، بسیار با هم تفاوت دارد.
رییس شورای تامین استان یزد ادامه داد: در امور نظارتی، رویکردهایی که به دنبال مچ گیری برای اثبات تخلف فرد و کاستن از آبروی او و طرد شدن وی از سوی جامعه به عنوان یک متخلف هستند، بسیار منفی است و باید دقت کنیم که استعدادهایی می توانند شکوفایی بیشتری در خدمت به نظام و جامعه داشته باشند، که با نظارت صحیح پروش یافته و شکوفا شوند.
وی تصریح کرد: هیچ کدام از دستگاه ها، هیچ مسئولیتی در تخریب دیگران ندارند و همه باید در سازندگی و پیشبرد اهداف سازمان و هم افزایی بین بخشی و افزایش قدرت و توان پرسنل و سازمان احساس مسئولیت نمایند.
میرمحمدی خاطر نشان ساخت: امیدوارم با این نگاه شاهد توفیقات همه دستگاه ها در استان باشیم و سازمان بازرسی هم با این رویکرد نقطه قوتی برای همه دستگاه ها تلقی شود و اسباب شکوفایی بیشتر سازمانها گردد و مدیران و همکاران در همه دستگاه ها بتوانند در پرتو نظارت مثبت این سازمان، از مراتب بالاتری از روحیه و توان کاری و عشق و علاقه و انگیزه برخوردار شوند و ثمره آن بهترین شیوه خدمت به مردم باشد و بتوان از این طریق سرعت انجام امور را بالا برد.
وی افزود: همانگونه که با تشویق میتوان زمینه بروز استعداد در فرزندان را تقویت نمود و همچنین با تنبیه نابجا آنها را سرخورده کرد، میتوان در سازمانها و ادارات نیز به همینگونه رفتار کرد، بنابراین مجموعه سازمانهای نظارتی و اجرایی باید دست به دست هم دهند و با این نوع تفکر و بینش کارها را سامان دهی کنند.
استاندار یزد در پایان توفیق حجه الاسلام طالبی ریاست سازمان بازرسی کل استان یزد را از خداوند متعال خواستار شد و از زحمات و خدمات میرزایی ریاست سابق این سازمان قدردانی کرد.
گفتنی است در این دیدار ریاست سازمان زندانهای استان و جمعی از پرسنل این سازمان نیز حضور داشتند.

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

 

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

 

 

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان