زمان : 01 Bahman 1392 - 12:40
شناسه : 82275
بازدید : 6727
حوزه تاثیر پذیری و تعامل میان روابط عمومی و رسانه حوزه تاثیر پذیری و تعامل میان روابط عمومی و رسانه سید حسین پایدار اردکانی

آگاهی بخشی، اطلاع رسانی صحیح و سریع، شفاف سازی، نقد منصفانه و سازنده، ارائه پیشنهاد، انتقاد، کمک به گردش آزاد اطلاعات و اخبار و حرکت در فرایند سازنده آموزش و نظارت بر امور اجتماعی و فرهنگی و ... در جامعه ، از جمله کارکردهای موثر و سازنده رسانه ها در عصری است که به عصر ارتباطات شهره است.

امروزه با توجه به گستره وسیع پیشرفت تکنولوژی در عرصه ارتباطات و ابزار اطلاع رسانی، حوزه تاثیر رسانه ها و اثر گذاری آن بر روند زندگی فرد و جامعه به حدی است که از یک گوشی تلفن همراه تا رسانه فراگیری چون تلویزیون را شامل می شود و هر یک به فراخور اهمیت و کارکرد خود، نقش متفاوتی در پیمودن مسیر رشد و ارتقاء جامعه بشری به سمت آگاهی یابی و فضیلت را ایفاء می کنند.

رسانه به منزله چشم و گوش امین جامعه و پل ارتباطی میان مردم و حاکمان است. کارکرد یک رسانه مطلوب و نقش و تاثیر گذاری آن در روند های موجود جامعه، غیر قابل انکار و بسیار اثر گذار و مشهود است. جامعه ای که رسانه در آن از جایگاه واقعی خود برخوردار باشد و نقش و کارکرد مطلوب خود را ایفاء کند، جامعه ای پویا، آگاه، فعال، امیدوار، با نشاط و حساس نسبت به کاستیها و ضعفها و کوشا در جهت نیل به فردایی بهتر و رفع نواقص و نابسامانیها و واکسینه شده در برابر فسادها و رانتها و قانون شکنیهاست.

با این نگاه به نقش و جایگاه و کارکرد رسانه است که در می یابیم، ارتباط میان روابط عمومی ها به عنوان مرجع اطلاع رسانی یک سازمان از یک سو و رسانه ها به عنوان مراکز اطلاع رسانی و آگاهی بخشی عمومی از سوی دیگر، ارتباطی لازم، موثر و سازنده است. یک روابط عمومی فعال و پویا، می کوشد تا فعالیتها و اهداف سازمان متبوع خود را به خوبی به اطلاع شهروندان و اقشار مختلف جامعه برساند و از سوی دیگر توجه عمومی را به سمت کارکرد، نقش آفرینی و اثر گذاری نهاد متبوع خود، جلب نموده و از نظرات اقشار گوناگون مردم در خصوص عملکرد سازمان خود با خبر شود.

این فرایند، مستلزم برقراری ارتباط مناسب، دوسویه و اعتمادآفرین، میان روابط عمومی ها و اصحاب رسانه و قلم و خبر است. یک روابط عمومی پویا، به خوبی می داند که آنچه در روند جریان سازیهای مطلوب اجتماعی و اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، او را یاری و همراهی می کند و کاستیها و ضعفها و نقاط مثبت و سازنده سازمان متبوع او را می نمایاند و از نظرات و پیشنهادات و انتقادات مردمی او را آگاه می سازد و هدایتگر جریانات موجود جامعه به سمت تعالی و ترقیست، رسانه است.

آنچه در این میان از اهمیت بالایی برخوردار است، درک مشترک و تعامل سازنده ایست که میان روابط عمومی ها از یک سو و اصحاب رسانه از سوی دیگر باید حاکم شود. به دیگر سخن، شاه بیت رابطه متقابل روابط عمومی ها و رسانه ها، درک دوجانبه از حوزه عملکرد، نقش آفرینی، تاثیر گذاری، کاستیها و توانمندیهاست. 

یک نویسنده برجسته صاحب قلم در فلان سایت خبری ، یک تحلیل گر زبده که می تواند محتوای اخبار و جریانات و مطالب منتشره را به خوبی حلاجی نماید، یک خبرنگار باتجربه و شجاع و دلسوز و یک فعال رسانه ای باهوش و آینده نگر، می توانند به عنوان کلیدی ترین و عزیزترین یاران و همراهان روابط عمومی ها، نقش آفرینی کنند و تاثیر به سزایی در روند رو به رشد سازمان ایفاء نمایند.

به دیگر سخن آنچه میان روابط عمومی ها و رسانه ها می گذرد، یک فرایند دو سویه است. بدین شکل که یک روابط عمومی فعال و پویا، مشتاق است تا اخبار و رویدادها و اهداف و کارکرد مجموعه خود را در کوتاهترین زمان و به بهترین شکل به سمع و نظر مخاطبان و اقشار مختلف مردم برساند و در این راستا آنچه او را به بهترین نحو یاری می دهد، رسانه است. از سوی دیگر، رسانه ها نیز مشتاقند تا خوراک رسانه ای مطلوبی داشته و نقش آگاهی بخشی و اطلاع رسانی خود را در قبال مخاطبین به خوبی ایفاء نمایند و این امر مستلزم ارتباط و همکاری مشترک میان روابط عمومی ها و رسانه هاست.

کوتاه سخن آنکه نمی توان یک روابط عمومی موفق را بدون ارتباط سازنده، دوجانبه، تنگاتنگ و پویا با رسانه ها متصور شد و از آن سوی نیز نمی توان یک رسانه فعال، اثر گذار و آگاهی بخش را جدای از روابط عمومی ها و منفک از آنها تعریف کرد. چرا که حوزه اثر و کارکرد و نقش این دو نهاد اجتماعی، بسیار به هم نزدیک بوده و شاید بتوان گفت در بیشتر مواقع، یک هدف و آرمان را دنبال می کنند.



به عنوان یک فعال رسانه ای، امیدوارم در فصل نو و نگاه تازه ای که بر ارتباط دو جانبه میان روابط عمومی ها و رسانه ها در استان یزد حاکم شده، روز به روز شاهد همدلی، همکاری سازنده و شکل گیری فرایند مشترک آگاهی بخشی و اطلاع رسانی صحیح میان روابط عمومی ها و اصحاب شریف و عزیز رسانه و قلم و خبر در استان یزد باشیم و ثمرات و برکات این همراهی و همدلی را در روند رو به رشد استان به سمت تعالی و ترقی به نظاره بنشینیم.

مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان