زمان : 28 Bahman 1391 - 20:02
شناسه : 65501
بازدید : 12537
بازدید مسئولان كشوری از نحوه اجرای پروژه بین المللی منارید در شهرستان بهاباد+گزارش تصویر بازدید مسئولان كشوری از نحوه اجرای پروژه بین المللی منارید در شهرستان بهاباد+گزارش تصویر

معاون وزیر جهاد كشاورزی، نماینده سازمان ملل و تعدادی از مسئولین كشوری و استانی از روستاهای هدف پروژه منارید در بهاباد دیدن كردند.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری بهاباد؛ "اورنگی" معاون وزیر جهاد كشاورزی و رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری كشور، "مورالی" جانشین نماینده مقیم برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) در ایران، " گرشاسبی" معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها و قائم مقام مدیر ملی پروژه منارید، "فرزین" مدیر گروه فقرزدایی و توسعه برنامه عمران سازمان ملل متحد، "سعادت" مدیر كل سازمانهای تخصصی و بین المللی وزارت امور خارجه، "وكیلی" مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد و مدیر هماهنگی استانی پروژه بین‌المللی منارید، "سجادی پور" رئیس سازمان جهاد كشاورزی استان، "برزگری" مدیركل مدیریت بحران استان، مدیران اجرایی ملی و استانی منارید و گروهی از کارشناسان ستادی و استانی این پروژه بین المللی با همراهی برخی از مسئولین شهرستان از عرصه اجرایی این پروژه در در بخش آسفیچ و اقدامات انجام شده در این سایت بازدید کردند.

این هیئت در جمع مردم محلی روستاهای آسفیچ و كمكوئیه حاضر شدند و ضمن بازدید از فعالیت‌های صورت گرفته و نمایشگاه های توانمندی ها و دستاوردهای محلی، به گزارش ارائه شده توسط مردم محلی در زمینه نحوه انجام این فعالیت‌ها گوش داده و از خواست‌ها و انتظارات آنان در قالب برنامه‌های پروژه منارید مطلع شدند.

رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری كشور طی سخنانی در جمع مردم بخش آسفیچ ضمن تبریك سی و چهارمین بهار انقلاب اسلامی اظهار داشت: دولت در راستای اهداف انقلاب اسلامی طرح هایی را جهت توسعه و پیشرفت مناطق مختلف كشور اجرا می نماید.

"علیرضا اورنگی" ادامه داد: توانمندی ها و پتانسیلهای مادی و معنوی بسیار خوبی در جوامع محلی وجود دارد كه به آن توجه اندكی شده است و اگر بتوانیم این دو پتانسیل بالقوه را در كنار هم به فعلیت برسانیم، پیشرفت و رفاه اجتماعی را برای جوامع محلی به ارمغان آورده ایم.

وی در ادامه مشاركت مردم را زیربنای پروژه منارید عنوان كرد و افزود: تجربه دینی و انقلابی ما در زمینه مشاركت مردم بسیار زیاد و غنی است و مشاركت مردم در عمران و آبادی شهرها و روستاها تجربه خوبی است و باید در پروژه منارید هم با مشاركت مردم به اهداف عالی آن دست پیدا كنیم.

معاون وزیر جهاد كشاورزی همچنین هماهنگی، صفا و صداقت را از ملزومات این طرح دانست و نحوه كار و تعامل در اجرای این طرح را گروهی عنوان كرد.

در ادامه جانشین نماینده مقیم برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) در ایران ضمن تبریك سالگرد انقلاب اسلامی ایران گفت: طی بازدیدی كه از پایلوت پروژه منارید در بهاباد داشتم اینجا یكی از بهترین نقاطی است كه مشاركت مردمی در مدیریت یكپارچه منابع طبیعی مشهود است.

" بالاسوبرامانیم مورالی" مشاركت مردم را در افزایش سطح رفاه خود مهم ارزیابی كرد و افزود: این مردم هستند كه می توانند با همت، وحدت و مشاركت سطح رفاه و آسایش خود را افزایش دهند و در این راستا تشكل ها و دفاتر سازمان ملل تنها نقش حمایت كننده دارند.

وی ادامه داد: توجه به ریشه ها و سنت ها روش خوبی برای توسعه و رسیدن به سطوح بالاتر رفاه فردی و اجتماعی است كه من در اینجا آن را مشاهده كردم.

جانشين هماهنگ کننده مقيم سازمان ملل متحد در ايران همچنین هدف منارید را ارتقاء توانمندی های موجود عنوان كرد.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز هدف اصلی پروژه منارید را انسجام سازمانی از طریق ظرفیت سازی در سطح دستگاه‌های دولتی برشمرد و گفت: پروژه منارید تنها یک پروژه منابع طبیعی نیست، بلکه یک پروژه برنامه‌ریزی ملی است و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای این پروژه است.

"پرویز گرشاسبی" افزود: همه دستگاه‌ها باید در این پروژه فعال باشند و این اقدام فقط از طریق هماهنگی و همکاری مؤثر استانداری‌های مناطق پایلوت پروژه منارید امکان‌پذیر است.

پروژه بین المللی منارید (MENARID) در چارچوب برنامه توسعه کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در هفت کشور اردن، مصر، الجزیره، ایران، تونس، مراکش و یمن با مشارکت فنی و مالی دولت‌های این کشورها و نیز تسهیلات جهانی محیط زیست (GEF) برنامه عمران ملل متحد (UNDP) بر اساس چهار محور تخریب سرزمین، آب‌های بین‌المللی، حفاظت از تنوع زیستی، تعدیل اثرات تغییر اقلیم برنامه‌ریزی شده است. این پروژه در ایران، در پنج استان تهران، سمنان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و یزد در مساحتی حدود 49230 هکتار، از شهریور 1389، به مدت 5 سال آغاز به‌کار کرده است. این حوزه‌ها معرف شرایط متنوع موجود در مناطق خشک هستند و از کاربری‌های متنوعی برخوردار بوده که انجام هماهنگی‌های بین بخشی در آنها ضروری به نظر می‌رسد. نهاد ملی مجری این پروژه، سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور از وزارت جهاد کشاورزی به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران است. این پروژه در ایران، به منظور تقویت و انسجام سازمانی برای مدیریت یکپارچه منابع طبیعی در پی شناسایی و رفع خلاها و موانع قانونی و ساختاری موجود در برابر مدیریت جامع منابع طبیعی و سازگاری نسبت به تغییر اقلیم در ایران در حال اجرا است.

در استان یزد، شهرستان بهاباد به عنوان پایلوت اجرای این طرح انتخاب شده است و مناطق اجرای طرح در بهاباد، روستای كریم آباد (از توابع دهستان جلگه)، روستای ببروئیه (از توابع دهستان بنستان)، روستای آسفیچ (مركز بخش آسفیچ) و روستای كمكوئیه (از توابع دهستان آسفیچ) می باشد.