زمان : 09 Dey 1391 - 22:25
شناسه : 62192
بازدید : 5471
 اجرای طرح بزرگ پیشگیری از تنبلی چشم سال 91 در شهرستان بهاباد اجرای طرح بزرگ پیشگیری از تنبلی چشم سال 91 در شهرستان بهاباد

تنبلی چشم بیماری است که بهتراست  تا قبل از 6 سالگی تشخیص داده شده و نسبت به درمان اقدام شود . چنانچه این بیماری تا سن 10 سالگی درمان نشود، مشکل بینایی  چشم کودک دیگر قابل درمان نخواهد بود .تنبلی چشم هیچ علامتی ندارد و هیچ شکایتی از طرف کودک ایجاد نمی کند .در این بیماری با اینکه چشم سالم و طبیعی به نظر می رسد اما از سلامتی و دید کافی برخوردار نیست.خوشبختانه با یک معاینه ساده قابل تشخیص می باشد و خانواده ها باید هر ساله برای سنجش بینایی کودک خود مراجعه کنند.

روابط عمومی اداره بهزیستی شهرستان بهاباد اعلام کرد:  امسال نیز همچون سالهای گذشته طرح پیشگیری از تنبلی چشم در شهرستان بهاباد برگزار شد. همه ساله اجرای طرح درسه سطح توسط سازمان بهزیستی برگزار می شود. سطح اول معاینه چشم کودکان زیر 6 سال توسط ای چارت در مهدهای کودک و پایگاه های دائم سنجش بینایی شهرستان و یا به وسیله دستگاه غربالگری بینایی ، سطح دوم ارجاع موارد مشکوک مشکلات بینایی به بینایی سنج ، که به علت نبود بینایی سنج در شهرستان ، موارد مشکوک  به شهرستان بافق و مرکز استان ارجاع داده می شوند . سطح سوم ارجاع موارد مشکوک بینایی توسط بینایی سنج به چشم پزشک می باشد.

امسال با تمرکز بر کودکان 3 تا 6 سال ، در سطح یک 632 نفر از کودکان معاینه شدند که این تعداد حاکی از این است که بیش  85 درصد کودکان  تحت پوشش  طرح  قرار گرفتند. از این تعداد ، 46 نفر مشکوک به داشتن مشکلات بینایی مانند تنبلی چشم ، انحراف چشم و ... بودند که به بینایی سنج ارجاع داده شدند.

پایگاه های دائم سنجش بینایی موظف اند موارد مشکوک را پیگیری نمایند تا حتما به بینایی سنج مراجعه نمایند و گزارش آن را به بهزیستی شهرستان ارسال کنند. البته قابل ذکر است که به دلیل نبود بینایی سنج و چشم پزشک در شهرستان ، خانواده ها مجبورند به شهرستان بافق و یزد بروند و این امر برای برخی خانواده ها سخت است و به همین دلیل ممکن است اصلا کودک خود را نزد بینایی سنج نبرند. این مشکلی است که سالهاست شهرستان با آن مواجهه است .

خانواده هایی که به هر دلیل هنوز برای سنجش بینایی کودکان خود مراجعه نکرده اند می توانند با در دست داشتن شناسنامه کودک به پایگاه های دائم سنجش بینایی شهرستان مراجعه کنند. این پایگاه ها واقع در مهد کودک نیکان ، مهد کودک ملائک  و مهد کودک پائیزان احمد آباد می باشند که در تمام طول سال آماده سنجش چشم کودکان 3 تا 6 ساله از طریق ای چارت هستند.