زمان : 07 Dey 1391 - 23:47
شناسه : 62119
بازدید : 8601
سید جلال یحیی‌زاده : سخت‌گیری‌ها باید برای تولید فیلم باشد نه اکران سید جلال یحیی‌زاده : سخت‌گیری‌ها باید برای تولید فیلم باشد نه اکران

سید جلال یحیی‌زاده : سخت‌گیری‌ها باید برای تولید فیلم باشد نه اکران
عضو فراکسیون روحانیون مجلس با انتقاد از موازی‌کاری دستگاه‌های فرهنگی، چند دستگی و اختلاف بین دستگاه‌ها و بلاتکلیفی هنرمندان را نتیجه آن دانست و تصریح کرد: آنارشسیت‌بازی برخی دستگاه‌ها و اینکه هر مدیری تفکر خود را جاری کند، جایز نیست.

سید جلال یحیی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری خانه ملت گفت:
باید حیطه و سیطره کاری دستگاه‌ها به‌گونه‌ای تبیین شود تا موازی‌کاری در ‌آنها پیدا نشود؛ اما بیشترین و بدترین موازی‌کاری در دستگاه‌های فرهنگی دیده می‌شود که کمیسیون فرهنگی مجلس های هفتم و هشتم آن را به عنوان یک موضوع ضروری اولویت‌دار مطرح کردند اما  به نتیجه نرسید.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی افزود:
 کمیسیون فرهنگی مجلس، این وضع را موجب اصطکاک، تداخل و عدم پاسخگویی دانست و به دنبال آن بود که دستگاه ها صیقل داده شوند و به ‌نوعی سیاستگذاری شود تا موازی‌کاری‌ها از بین برود؛ ‌اما با همه اهتمامی که مجلس در رفع و ساماندهی و تغییر ساختار داشت، کاری انجام نشد.

اختلاف بین دستگاه‌ها، بلاتکلیفی هنرمندان

وی با اشاره به حوزه سینما در کشور توضیح داد:
 در موضوع سینما، از یک سو با معاونت سینمایی ارشاد که اکنون به سازمان سینمایی تبدیل شده، روبرو بودیم؛ از یک سو با حوزه هنری و از سویی با صداوسیما که تولیدات سینمایی داشت،‌ مواجه بودیم و همین امر موجب شد در بسیاری موارد برخی فیلم‌ها که معاونت سینمایی اجازه اکران به آنها نمی‌دهد، از جای دیگری مجوز گیرد و منتشر شود و یا سر از خانه‌ها در‌آورد و به سینمای خانگی رود؛ یا تلویزیون چیزی را رد کند ولی ارشاد به آن مجوز دهد.

یحیی‌زاده با بیان اینکه چنین مسائلی چند دستگی و اختلاف بین دستگاه‌ها و بلاتکلیفی هنرمندان را به دنبال داشت، تصریح کرد:
 مشکلی که در ارتباط با حوزه هنری، وزارت ارشاد و صداوسیما و هنرمندان این حوزه وجود دارد، به صورت عام و گسترده در تمام دستگاه‌های فرهنگی به چشم می‌خورد و دلیل آن نیز موازی کاری است.

نباید پرده‌ای جلوی چشم مخاطب کشید

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ورود حوزه هنری در تولیدات سینمایی بیان کرد: حوزه هنری سازمان تبلیغات باید در فیلم های ارزشی، معنوی، پرمحتوا و بدون مشکل الگو باشد؛ اما گاه در فیلم‌ها، هنرهای نمایشی و حتی مجلات آنها می‌بینیم که مشکلات آشکاری وجود دارد و برخی مطالب مجلات آنها و یا فیلم‌هایی که ساخته بودند، مورد اعتراض شدید جامعه قرار می‌گرفت.

یحیی‌زاده با اشاره به جدال بین حوزه هنری و وزارت ارشاد در خصوص اکران فیلم‌ها در شرایط فعلی گفت:
 وقتی یک فیلم پس از بررسی‌های قانونی‌ اجازه اکران گرفت، دیگر آنارشسیت‌بازی برخی دستگاه‌ها و اینکه هر مدیری تفکر خود را جاری کند، جایز نیست و نباید پرده‌ای جلوی چشم مخاطب کشید.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس تاکید کرد:
وقتی دستگاه مسئول نظام در این حوزه اجازه اکران داده، دیگر برخی دستگاه‌ها نباید در برابر موضوع دستگاه مرتبط و رسمی و قانونی آن بایستند.

وی با بیان اینکه "گاهی مواقع مشکلاتی به صورت خاص و موردی به وجود می‌آید" تصریح کرد:
 در شرایط کلی، وقتی یک نهاد رسمی که سینماهایی را به صورت گسترده در اختیار دارد، نباید در برابر خواسته و درخواست مخاطبان متنوعی که در سطح جامعه وجود دارد، بایستد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم با تاکید بر اینکه "سخت‌گیری‌ها باید برای تولید باشد نه اکران" افزود:
بهترین کار این است که وزارت ارشاد از همان ابتدا سخت‌گیری‌های لازم را انجام دهد تا اجتهاد در مقابل نص صورت نگیرد.