زمان : 02 Dey 1391 - 12:04
شناسه : 61804
بازدید : 8651
جوابیه دوروزنامه وزین بشارت نو به مطلب منتشره در یزدفردا: کاسه گرم تر از آش(10 نظر) جوابیه دوروزنامه وزین بشارت نو به مطلب منتشره در یزدفردا: کاسه گرم تر از آش(10 نظر) یزدفردا :در پی انتشارنقدی بر یک جمله از یک کتاب دو روزنامه بشارت نو به قلم سیدرضا سید دعاگو(پژوهشگر علوم دینی) در یزدفردا جوابیه ای به شرح زیر از سوی جناب آقای جواد آذرنگار مدیر مسئول محترم و پرکار هفته نامه وزین بشارت نو به یزدفردا ارسال شده که بدون هیچ دخل و تصرفی عینا منتشر می شود :

یزدفردا :در پی انتشارنقدی بر یک جمله از یک کتاب دو روزنامه بشارت نو به قلم سیدرضا سید دعاگو(پژوهشگر علوم دینی) در یزدفردا جوابیه ای به شرح زیر از سوی جناب آقای جواد آذرنگار مدیر مسئول محترم و پرکار هفته نامه وزین بشارت نو به یزدفردا ارسال شده که بدون هیچ دخل و تصرفی عینا منتشر می شود :

مدیریت محترم سایت خبری یزد فردا
با سلام و اهدای دعای خیر
نظر به درج مطلبی تحت عنوان«نقدی بر یک جمله از یک کتاب دو روزنامه بشارت نو»مورخ 24آذرماه91به قلم آقای سیدرضا سید دعاگو(پژوهشگر علوم دینی)به شماره61464 مطابق قوانین مطبوعاتی(ماده23) که سایت های خبری نیز شامل آن می باشند، خواهشمند است یادداشت(جوابیه)دوروزنامه «بشارت نو» در محلی مناسب درج و منعکس شود.
انتخاب پنجره ای جدید در «بشارت نو» تحت عنوان «یک جمله از یک کتاب»، یکی از اهداف بلند مدتی است که در بدو امر به این صورت آغاز و اجرایی شده است.

مبحث کتابخوانی، آشنایی با شاهکارهای ادبی ایران و جهان و تشویق و ترغیب خوانندگان روزنامه به مطالعه ی آثاری است که می تواند چشم اندازی وسیع از ادبیات و اندیشه های پنهان میان کتاب را به همراه داشته باشد.

برخلاف نظر نویسنده ی مطلب فوق بحث«به خورد خلق الله»دادن که از مقوله های عوامانه و کوچه بازاری است و جایگاهی در یادداشت یک پژوهشگر علوم دینی نباید داشته باشد ابداً مطرح نبوده است.

مطلب فوق اگرچه تذکری دوستانه و دلسوزانه است اما عدم ارائه ی آن به «بشارت نو» و انتشار آن در سایتی که در برخی موارد جهت گیری هایی خاص را دنبال نموده است و اخیرا مدیریت این سایت مسئولیت روزنامه شهرداری را نیز برعهده گرفته است ذهن را به جاهایی ناخوشآیند هدایت می نماید. 

البته باید در نظر داشت سایت ها دچار بسیاری از معضلات مطبوعات از جمله هزینه ها و دیگر موارد نبوده فلذا با فراغ بال بیشتری اهداف خود را دنبال و مدیریت می نمایند.


مباحثی چون هدفدار بودن مطلب، رقابت های شغلی اگرچه ما روزنامه هنوز منتشر نشده ی شهرداری را رقیب خود نمی دانیم روزنامه ای که با بودجه شهرداری اداره می شود! و «بشارت نو» با بودجه شخصی...

مجموعا ما این نوع برخورد را القاء نوعی تضاد ذهنی در قالب انگ زدن که این روزها خریداران بسیاری دارد که قطعا برخاسته از نوعی تنگ نظری حاد است و نوعی سیاه نمایی و ایجاد تشویشِ مخل می دانیم. 

ذکر این نکته خالی از لطف نیست در اصل رقابت و تقابل سایت ها و روزنامه ها چندان محلی از اعراب ندارد به ویژه سایتی که سابقه ی تقابل های غیرمتعارف با ما از افتخاراتش محسوب می شود. دلیل این مدعا  موضع گیری ها و تقابل های متعددی است که در آرشیو سایت مذکور به خوبی مشهود و در دسترس است واگرنه نویسنده ی مطلب فوق که امیدواریم سفارشی نویسی نباشد! می توانست با تماسی چند دقیقه ای دغدغه ی خود را با هر لحنی ارائه دهد و قطعا جواب قانع کننده دریافت نماید.


در جواب به نقد و دغدغه ی ایشان باید عنوان شود کتاب «مرشد و مارگریتا» اثرجاودانه ی میخائیل بولگاکف یکی از مشهورترین و معروفترین آثاری است که از زبان و ادبیات روسی در جمهوری اسلامی ایران بارها و بارها ترجمه و منتشر شده است و افکار و اندیشه های نویسنده ی این کتاب و یا جهت گیری های مترجم آن توجیه مناسبی برای نقد یک کار صرفا مطبوعاتی و فرهنگی نمی تواند باشد.

بد نیست به سخن گهربارمولای متقیان علی علیه السلام اشاره نماییم که «انظر الی ماقال و لاتنظر الی من قال» که اگر اینچنین ننگریم آنگاه سلاخی شخصیت را بر نقد محتوا و گفتار ترجیح داده ایم که چندان معقولانه به نظر نمی رسد و نظر نویسنده ی مطلب فوق هم طبیعتاً نقد به معنای نقد محتوا است نه نقد شخصیت.!
مطبوعات به عنوان انعکاس دهنده ی آنچه در جامعه است موظف به رعایت خطوطی است که مجامع رسمی تعیین کرده اند و نه گرایش های شخصی و دغدغه های جهت دار فردی.

قطعا کتابی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران مجوز دریافت کرده است و بارها تجدید چاپ شده است؛ اساساً نمی توانسته است محل ایرادهای این چنینی باشد وگرنه قطعا شورای بازبینی و اداره کتاب عکس العمل مناسبی نشان می داد.


نهایتا اینکه دوروزنامه«بشارت نو»ضمن سپاسگزاری از نویسنده ی متن فوق و استقبال از نقد به معنای نقد و نه «انتقام و ایجاد ابهام» اظهار امیدواری می نماید درج مطلب فوق عاری از هرگونه حب و بغض، رقابت های ناسالم کاری و عدم وجود اراده ی مدیریت سایت در درج مطلبی این چنینی باشد.

آنانکه حرفه ای بحث های مطبوعاتی را دنبال می نمایند خوب می دانند ارائه نقد از یک روزنامه به یک سایت چندان مرسوم و معمول نیست اما چون این مطلب را نوعی مصادره به مطلوب در جهت پیگیری اهدافی خاص تشخیص دادیم بر خود فرض دانستیم تا بر این نقد جوابیه ای بنویسیم وگرنه اشاعه ی عادت نقد نویسی و نقدپذیری را به فال نیک گرفته خود را موظف به حمایت از آن می دانیم.
* این جوابیه تاکنون 3 بار از طریق ایمیل و قسمت نظرات برای سایت مذکور ارسال شده است.