زمان : 13 Dey 1391 - 01:18
شناسه : 60746
بازدید : 18045
شهربابک با معادن مس علی آباد و دره زرشک اصفهانی دیگر خواهد شد اصفهانی دیگر متولد می شود ، شهربابک با معادن مس علی آباد و دره زرشک اصفهانی دیگر خواهد شد

یزدفردا "کمالی :معدن مس علي‌ آباد در تفت يكي از غني ترين معادن مس كشور به شمار مي رود كه بر سر بهره برداري يا عدم بهره برداري از آن سالهاست موانعي وجود دارد و به نظر مي رسد اين مشكلات همچنان ادامه دارد.

 به رغم اينكه چندي پيش فرماندار تفت به طور شفاف و با دليل و برهان اعلام كرد كه بهره برداري از معدن مس علي آباد هيچ مشكل زيست محيطي ايجاد نخواهد كرد، اما هنوز هم طومارهايي است كه يكي پس از ديگري له يا عليه فعاليت اين معدن پيچيده مي شود و در نهايت مشخص نيست اين طومارها تصميمات مسئولان استان را دستخوش تغيير خواهد كرد يا خير.
معدن مس علي آباد از جمله معادن غني مس است كه سالها قرباني تصميم گيري مسئولان شده اما ظاهرا چند گامي ديگر تا بهره برداري از آن باقي نمانده است.
در مورد اين معدن صحبتهاي بسياري شده است اما بر اساس آخرين اظهارات فرماندار تفت، مباحث مطرح شده از سوي تشكلهاي زيست محيطي بي اساس و مربوط به سالهاي گذشته بوده است و اكنون كه شرايط بهره برداري از معدن تغيير كرده است، فاجعه زيست محيطي نيز در منطقه رخ نخواهد داد.
بحث معدن مس علي آباد در مقطعي به حدي جدي شد كه از آن به عنوان بزرگترين فاجعه زيست محيطي در استان يزد ياد شد و تعدادی از سايتها و روزنامه هاي محلي آمارهاي تكان دهنده اي از تبعات بهره برداري از اين معدن بدون هیچ منبع علمی منتشر كردند.

تخريب 47 پارچه آبادي و 250 رشته قنات به دنبال بهره برداري از معدن مس علي آباد منتفي است


در مقطعي اعلام شد كه بهره برداري از معدن مس علي آباد منجر به تخريب و نابودي 47 پارچه آبادي، 250 رشته قنات ( بعضی هم پا را فراتر گذاشته و 900 قنات هم اعلام نمودند )هزاران هكتار اراضي كشاورزي خواهد شد اما به نظر مي رسد اين آمارها اكنون نقض شده و حقايق ديگري در رابطه با اين معدن آشكار شده است، حقايقي كه اكنون بهره برداري از اين ذخيره غني مس را ضروري كرده است.

در سفري كه خبرنگاران استان يزد طي سال گذشته  به شهرستان تفت داشتند، بحث معدن مس علي آباد يكي از مباحث اصلي نشست خبري فرماندار تفت بود.
  فرماندار وقت در رابطه با اين معدن توضيحاتي ارائه كرد كه شايد تاكنون كمتر در مورد آن مطلبي مورد مطالعه قرار گرفته باشد.
وي با اشاره به پيشنيه اين معدن غني عنوان كرد: معدن اصلي در منطقه اي به نام دره زرشك واقع شده و مردم اين منطقه به هيچ وجه مخالفتي با بهره برداري از اين معدن ندارند و مردم ساير روستاها بارها مخالفتهاي خود را در قالب طومارهاي مختلف اعلام كرده اند.

مسائل زيست محيطي در اولويت قراردارد


فرماندار تفت در همان نشست خاطرنشان كرد: به طور مسلم كار در چهارچوب قانوني در حال انجام است و به طور قطع اگر مسائل قانوني رعايت نشود، هيچ مجوزي از سوي سازمان محيط زيست و منابع طبيعي صادر نمي شود و تا مجوزي نباشد،‌ اجازه بهره برداري نيز صادر نخواهد شد.
وي تصريح كرد: قصه معدن مس علي آباد به شكلي كه تاكنون شرح داده شده نيست و اكنون شرايط اين معدن با گذشته بسيار متفاوت است.

فرماندار تفت  خاطرنشان كرد: اين پروژه از زمان شش فرماندار قبل و از دوره رياست جمهوري آقاي هاشمي رفسنجاني تاكنون در حال پيگيري است و سه رئيس جمهور و حداقل پنج دولت در رابطه با اين معدن كار كرده اند.


وي تصريح كرد: با اين اوصاف نمي توان گفت كه همه مسئولان در انجام وظايف خود مسامحه كرده اند.


فرماندار تفت عنوان كرد: اكنون اصلا بحث سمي شدن آب صحيح نيست و شرايط بهره برداري از چهار سال پيش تاكنون تغييرات بسياري كرده است.اگر به اين نتيجه برسيم كه بهره برداري از معدن مس سبب از بين رفتن روستاها و منابع آبي مي شود، كار متوقف خواهد شد.

فرماندار تفت يادآور شد: اكنون مطالعات و جانمايي ها تغيير كرده و بسياري از مشكلاتي كه در گذشته مطرح بود، برطرف شده است.

وی ادامه داد: در طول اين سالها نيز بحث بر روي اكتشاف معدن نبوده است بلكه مشكلات اصلي بر روي فرآوريهاي معدني بوده كه با تغيير جانمايي فرآوريها، تمامي مشكلات مطرح شده در رابطه با سمي شدن آبها و از بين رفتن روستاها برطرف شده اما بسياري از مردم و حتي تشكلهاي زيست محيطي از اين مسئله بي اطلاع و همچنان به دنبال جمع آوري طومار هستند.
فرماندار تفت تصريح كرد: به نظر مي رسد معدن اكنون از روال خود به حوزه هاي سياسي افتاده است و لازم است در تحليل مشكلات معدن، بهره برداران با موافقان و مخالفان طرح جلسات مبسوطي گذاشته و مستندات و ادله خود را مطرح كنند.
دهيار نصر آباد تفت نيز در اين زمينه اظهار داشت: تفت شهر طومار و تهمت است و آمار و ارقامي كه موافقان و مخالفان در رابطه با معدن مس علي آباد مطرح مي كنند، مستند نيست.
تشخيص هايي كه امروز در رابطه با معدن علي آباد داده مي شود، مصلحت انگيز است.
دهيار نصرآباد:محمدحسين دهقانيان در همان نشست خاطرنشان كرد: بسياري از تشخيص هايي كه امروز در رابطه با اين معدن داده مي شود، مصلحت انگيز است و مخالفان و موافقان قبلي جاي خود را عوض كرده اند وگرنه معايب طرح به آن شدت و حدتي كه مطرح مي شود، نيست.
وي افزود: تنها نگراني ما نيز آب و قنوات است كه در اين زمينه نيز پيش بيني هايي صورت گرفته و در بقيه موارد جاي هيچ گونه نگراني نيست.
بخشدار نصرآباد تصريح كرد: به هر حال هيچ طرحي بي ضرر نيست و بهره برداري از اين معدن نيز به طور قطع مضراتي خواهد داشت اما با توجه به مهاجرت منفي و بالاي تفت و روستاهاي آن، بيكاري و ... بايد تمامي مزاياي بلند مدت و كوتاه مدت بهره برداري از اين معدن غني مدنظر قرار گيرد.
در كنار تمامي اين اظهارات، جمعي از تشكلهاي زيست محيطي كه در همانسال در هتل داد يزد گردهم آمده بودند نيز در رابطه با بهره برداري از معدن مس علي آباد اظهار نظرهاي بسياري كردند.
مسئول يكي از اين تشكلها در مورد آب مورد نياز براي بهره برداري از اين معدن عنوان كرد: در پروژه مس علي ‌آباد، آب مورد نياز در هر ثانيه، 120 ليتر برآورد شده است در حالي كه اگر اين ميزان آب براي منطقه بدون احداث معدن تامين شود و در بخش كشاورزي و دامداري به مصرف برسد، بدون سرمايه‌ گذاريهاي چند ميليوني و آسيبهاي زيست محيطي، اشتغال پايدار و پرسود در بخشهاي كشاورزي و دامداري ايجاد خواهد شد.حجم آب زياد، آلودگي هاي صوتي و نخاله هاي معدني اساس مشكل تشكلهاي زيست محيطي است
گروهي نيز معتقدند كه آلودگي صوتي و محيطي اين معدن بسيار بالا بوده و نخاله‌ هاي اين پروژه كه به محيط اطراف اين معدن خواهد ريخت، تهديد جدي براي محيط زيست، منابع آبي و سلامتي مردم منطقه خواهد بود و مبناي مخالفت آنها با مس علي‌‌ آباد نيز بر همين اساس و بر اساس كميسيون كارشناسي محيط زيست است.
به هر ترتيب به نظر مي رسد با وجود اينكه مسئولان ذيربط به طور شفاف اعلام كرده اند كه بهره برداري از اين معدن هيچ يك از نگراني هاي ياد شده را به دنبال نخواهد داشت،

حملات مستقیم به مسئولین و نهاد های غیر مرتبط با معدن

در قصه مس علی آباد و دره زرشک مخالفان آنقدر ازاصل  رافت اسلامی نظام  بهره برداری کردند که از حمله مستقیم به هیچ فرد و نهادی برای رسیدن به هدف خود نگذشتند ،یک روز استاندار استان را متهم به جانب داری بر اساس منافع شخصی نمودند و روز دیگر یک نهاد ارزشی را متهم به رانت خواری نمودند و حتی برای لحضه ای به آن نیاندیشیدند برای رسیدن به هدف چه کسی و یا کسانی را قربانی می کنند و البته مردم فهیم استان با شناخت کافی از یژگی های فردی استاندار و همچنین نهاد مورد حمله قرار گرفته هرگز تحت تاثیر این حملات ناجوانمردانه قرار نگرفته و روز به روز بر قدر دانان تلاش های صورت گرفته افزده شده است .

این حملات تا آنجا پیش رفت که معاون برنامه ریزی استاندار در یک کنفرانس خبری اقدام به افشای پشت پرده اینگونه حملات سازماندهی شده نمود وباعث شد تا مردم استان با کمال ناباوری چیزهایی را بشنوند که تا کنون وارونه به آنها القاء شده بود .و آنچه که بیش از همه چیز خودنمایی می کند سکوت صورت گرفته در برابر اینگونه تهمت ها و افترا ها می  باشد .

آنچه که فصل الخطاب خواهد بود

آنچه که مسلم است هم مردم و تشکل های غیر سیاسی دلسوز و مسئولین استان و شرکت ملی مس بر آن تاکید دارند اجماع بر سر بالا بردن ضریب ایمنی کار و کم کردن تبعات زیست محیطی و همچنین حق مسلم استان در برداشت و بهره برداری از منابع طبیعی و خدادادی که در کم کردن وابستگی  کشور به دنیا دارد .

و جالب اینکه در تمام این جوسازی ها و شانتاژها ،موجسواران و آتش نویسان سعی نمودند که به گونه ای القاء نمایند که تنها دلسوزان مردم و استان آنها بوده اند و همه اعم از نمایندگان محترم مردم استان در مجلس ومسئولین دولتی و بعضا ائمه جماعات و جمعه  بر اساس منافع خود  از راه اندازی مس حمایت می کنند .

و البته در تمام جریان سازی ها ی صورت گرفته هیچ موفقیتی نصیب آنها ننموده و مردم و مسئولین و نمایندگان مردم را مصمم تر در اجرای پروژه مس علی آباد بر اساس منافع نظام ومردم منطقه نموده و براساس اخبار موثق در تازه ترین کار کارشناسی صورت گرفته توسط شرکت بنداب که یکی از علمی ترین و قدر ترین مشاوران آبی مورد تایید وزارت نیرو بهره برداری از معدن مس  دره زرشک هیچگونه عوارضی برای آب های زیر زمینی منطقه نخواهد داشت .

در نهایت فصل الخطاب در پروژه ملی معدن مس دره زرشک  ورود نماینده واقعی مردم حجت الاسلام یحیی زاده به موضوع خواهد بود و قطعا هیچ فرد و گروهی نمی تواند به نمایندگی از مردم منطقه جز نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی شهرستان تفت  حرفی برای گفتن داشته باشد .

تهدید ها  و فرصت ها

از تهدید ات جدی نشئت گرفته از موج آفرینی ها تنها همین بس که معادن بزرگ مس علی آباد و دره زرشک به عنوان زیر مجموعه شرکت مس شهر بابک مطرح شود و در آینده شاهد شکل گیری ظلمی ،مشابه با ظلم صورت گرفته در سنگ آهن بافق باشیم و همانگونه که اصفهانی ها با سنگ آهن بافق  سرور اقتصادی کشور شده اند شهر بابک هم با معادن مس علی آباد و دره زرشک به اصفهانی دیگر تبدیل و یزدی ها کمترین بهره ر از بزرگترین و غنی ترین معادن مس کشور خواهند برد .و لازم است متولیان استان و نمایندگان مردم با ورود جدی به موضوع از همین ابتدا خشت مس علی آباد و دره زرشک را با اراده ای یزدی بر زمین نصب کنند تا فردا فرزندانمان نیازمند توجه مدیران شهر بابکی نباشند !

امید آنکه با نگاهی فراملی و فرا استانی و با در نظر گرفتن تمام فرصت ها کاری شود کارستان .