زمان : 03 Mehr 1391 - 16:28
شناسه : 57707
بازدید : 7371
مهارت در تعامل اجتماعی مبحث پنجم از سری بحث های مهارت های معنوی در زندگی مهارت در تعامل اجتماعی حجت الاسلام حسینی امام جمعه ابرکوه

مهارت در تعامل اجتماعی به نقل از امام جمعه ابرکوه:

مهارت معنوی، انسان را در زندگی توانمند ، با اراده ، مصمّم و هدفمند می کند و انسان را ارزش و اعتلا می بخشد تا با مسئولیت پذیری ، شایستگی و کفایت های همه جانبه خود را در زندگی بروز دهد.

در موضوع بحث مهارتهای معنوی در این گفتار به مهارت اخلاقی در تعامل اجتماعی می پردازیم.

حُسن خلق و خوش خویی از آموزهای دینی ماست و درفرهنگ اسلام ،از رحمت الهی ریشه می گیرد و سیره با کمال نبوی محسوب می شود.

حُسن خلق از فضائل نفسانی است که نمودش در صبر و بردباری و علم و شکیبایی انسان در قبال مشکلات و رنجهای زندگی و بدرفتاری ها و کج خلقی ها و رفتارهای ناهنجارانه دیگران، بروز می کند .رسول خدا به حسب نقل مرحوم کلینی در اصول کافی جلد 2 صفحه 99 – فرموده است: در میزان و ترازوی عمل انسان در قیامت چیزی برتر و سنگین تر از حُسن خلق و خوش اخلاقی نیست.

مهارت اخلاقی در  تعامل اجتماعی توصیه قرآن مجید است که به رسول خدا دستور می دهد در رفتار اجتماعی (خُذِالعَفو) همواره با گذشت باش و حس کینه توزی و انتقام جویی نداشته باش (وَ امُربِالعُرف) به خوبیها امر کن و مدافع ارزشها باش (وَ اَعرِض عَنِ الجاهِلین) از انسانهای جاهل و خلافکار و بی بهره از شئونات اخلاقی ، اعراض کن و روی گردان باش. در این خصوص ، خوشرویی و خوش خویی ، شاخص حُسن سلوک و رفتار اخلاقی و اجتماعی انسان است که او را در جایگاه اجتماعیش بسیار محبوب و عزیز و محترم می سازد و موجب تقرب انسان به خدای سبحان نیز می گردد و این کلام امیرالمومنین (ع) است که به نقل از روضه الواعضین صفحه 377 – فرموده :

لاقُربی کَحُسنِ اَلخُلق . هیچ چیز مانند خوش اخلاقی موجب قرب انسان به خدا نمی شود.

همینطور از ویژگی های برجسته رسول خدا ، شاخصه ی اخلاقی آن حضرت است که خداوند او را صاحب خلق عظیم می داند(وَ اِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیم) و منابع تاریخی و روایی نیز یکی از عوامل سه گانه تثبیت و رشد و اعتلای دین اسلام را اخلاق نبوی می داند که در اینجا زمینه توضیح این مقوله بزرگ و تفضیلی نیست.

بنابراین اخلاق ، محبوب ترین واژه در فرهنگ زندگی است که محبوبیت، بخش انسان در منظر خاص و عام است و تجربه نشان داده است که اگر جوانی متین ، خوش اخلاق و خوش رفتار ، به خواستگاری دختری رفت هرچند کم بهره از مال دنیا بوده با آغوش باز از او استقال کند زیرا هرکس می خواهد دخترش که ثمره زندگیش است در زندگی خوشوقت و خوشبخت شود ، ملاک نیل به این امید را حُسن سلوک ایمانی و رفتاری  واخلاقی جوان خواستگار قرار می دهد.

اما در خصوص کسب مهارت اخلاقی ، راهکار این است که در مبحث اخلاقی ، معرفت نیک و بد داشته باشیم تا با تشخیص صحیح نسبت به کسب نیکی  جاذبه و نسبت به  دفع بدی نیز دافعه داشته باشیم.

این معرفت و تشخیص حق از باطل ، صدق از کذب ، خیر از شر ، حُسن از قُبح ، پرهیز از باطل و کذب به عهده عقل عملی است.

رسول خدا (ص) فرمود: بداخلاقی عمل انسان را تباه می کند و اعتماد عموم را از انسان سلب می کند چنانچه سرکه عسل را تباه و نابود می سازد.

در اسلام به حُسن رفتار با عموم بویژه ، بستگان و ارحام ، همسایگان و اقوام، شهروندان و مردم بسیار توصیه و سفارش شده است. این توصیه قرآن مجید در سوره نساء آیه 36 آمده است  که به والدین ، خویشاوندان ، یتیمان و بینوایان ، همسایگان ، نزدیکان ، آشنایان و همنشینان نیکی کنید و با اخلاق حسنه و تعامل نیکو رفتار نمایید.

در پایان به سخن موعظه آمیزِ از حضرت علی (ع) اشاره می کنم که ارشادی زیبا را در امر مهارت اخلاقی و نیز شاخصه ارزش اخلاقی در تعامل اجتماعی داشته و می فرمایند:

مومن در دنیا راستگو و بیدار دل است، حدود خدا را رعایت می کند ، صندوق علم و عقل کامل و قلب سالم و حلم ثابت است ، دست باز و بخشنده است ،درب منزلش برای احسان به مردم گشوده است ،  ظاهرش متبسّم و با لبخند است و اندوه را در دل نگه می دارد،همواره متفکّر و کم خواب و متین و کم خنده اما خوش طبع است، هوای نفس را کشته و به دنیا و امیال شیطانی بی میل و علاقه و اما به آخرت علاقمند است.