زمان : 13 Mordad 1391 - 22:16
شناسه : 55204
بازدید : 8032
«سرو چهارهزار ساله» ی ابرکوه؛ سبز و شاداب!+تازه ترین تصاویر آثار تاریخی... میراث طبیعی... حالِ سرو 4000 ساله خوبِ خوب است! «سرو چهارهزار ساله» ی ابرکوه؛ سبز و شاداب!+تازه ترین تصاویر رضا بردستانی

 یزدفردا :رضا بردستانی:ابرکوه با تمامِ دیرینگی و شاخص های ایرانگردی ـ جهانگردی؛ بی صبرانه و مشتاقانه مسافرانی از بلادِ دور و نزدیک را چشم در راه است. فصل و عنوانِ انتخاب شده برای این یادداشت، معرفیِ نمادهای ابرکوه به عنوان یکی از مناطقی که می تواند در نقشه ی جهانگردان و ایرانگردان جایی داشته باشد نیست بلکه پرده برداشتن از چهره ی شاد و سر سبزِ سروی قد برافراشته و کهنسال است که چندین سال است نگرانی هایی را رقم زده است.
محوطه ی پیرامونی این دیرینه ترین موجود زنده ی عالم با سنی فراتر از 40 قرن(4000سال)، وضعیت نگران کننده ی نگهداری و حفاظت از این مراثِ طبیعی و نیز کم توجی های قابل تأمل از مدت ها قبل، جسته و گریخته هواخواهان و علاقه مندان میراث های ماندگار و محیطِ زیست را دچار نگرانی هایی عمیق نموده بود.

در این گزارش بدون پرداختن به تاریخچه و سوابق مکتوب و شفاهی که گاه سنینِ عمرِ این درختِ ارزشمند را تا 8 هزار سال نیز رسانیده است به این نگرانی پرداخته شده است که جمیعِ اقداماتِ زیست محیطی، عمرانی و کارشناسی به این سمت و هدف گام بر می دارد که ارزش های آشکار و نهفته ی این نشانه  و آیه ی قدرت لایزالِ الهی، شادابی و نشاطِ مطلوب خود را بازیافته است و مجموعه ی پارک مانندهِ «سروِ کهنسالِ ابرکوه» کم کم، به جایگاهی ارزنده و نقطه ی هدفِ ایرانگردان و جهانگردانی تبدیل شده است که وادی به وادی و شهر به شهر آمده اند تا موجودی 4000ساله را از نزدیک و بدون مانع! ملاحظه و تماشا نمایند.


«سرو 4000 ساله ی ابرکوه» این روزها ایّامِ شادابی و سلامتی را سپری می سازد و نشان دهنده ای این مهم است اندک اقدامات و تمهیدات انجام شده و اندیشیده، به میزانِ قابلِ توجهی از نگرانی هایی که به جا و مسئولانه بوده است را کاسته است.

خلاصه ی کلام این که باید با خرسندی و امیدواری به استحضار آن دسته از علاقه مندان و دلسوزان میراث های ماندگار و محیطِ زیست رسانید که حالِ «سروِ ابرکوه» خوبِ خوب است و چشم انتظار مسافرانی که از دل کویر، ره می جویند و راه می پویند.


تازه ترین تصاویر پیرترین موجود زنده دنیا در استان یزد

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_6795.jpeg

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_6796.jpeg

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_6797.jpeg

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_6799.jpeg

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_6801.jpeg

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_6802.jpeg

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_6803.jpeg

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_6804.jpeg