زمان : 05 Mordad 1391 - 13:23
شناسه : 54772
بازدید : 11431
جلسه بررسی مشكلات شركت فرش دستباف بهاباد برگزار شد جلسه بررسی مشكلات شركت فرش دستباف بهاباد برگزار شد رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان: توقف در روند گذشته باعث عدم موفقیت قالی بافی می شود.

جلسه مشتركی جهت بررسی مسائل و مشكلات شركت تعاونی فرش دستباف بهاباد با حضور فرماندار، بخشدار مركزی، رئیس و كارشناس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، رئیس اتحادیه شركت تعاونی های فرش دستباف استان، مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره شركت فرش بهاباد و برخی از مسئولین مرتبط در شهرستان در محل فرمانداری برگزار شد.

فرماندار بهاباد تشكیل این جلسه را برای پیشرفت و توسعه فرش دستباف مؤثر دانست و اظهار داشت: آسیب هایی به شركت فرش دستباف بهاباد وارد شده است و باید با هم اندیشی و ارائه راهكارهای عملی، از ركود تولید فرش در شهرستان جلوگیری كنیم.

"محمدرضا هدائی" با بیان برخی از راهكارهای توسعه تولید فرش دستباف افزود: تولید فرش دستباف باید از حالت سنتی خارج شده و به صورت علمی و به روز كار شود.

وی ادامه داد: باید قالی بافان و طراحان نقشه خود را به روز كرده و ارتباطات و مراودات خود را با مركز استان و دیگر مناطق موفق در قالی بافی افزایش دهند.

هدائی همچنین فضای مناسب بافت قالی را از دیگر عوامل جذب افراد به قالی بافی عنوان كرد و گفت: فضایی كه در آن قالی بافته می شود باید فضایی روشن و شاد و دارای امكانات رفاهی باشد.

وی همچنین از آمادگی فرمانداری جهت رونق تولید فرش دستباف در شهرستان خبر داد و خاطرنشان ساخت: فرمانداری آمادگی دارد تا قالی بافان را جهت اخذ وام كم بهره معرفی نموده و هزینه های بازدیدهای گروهی از كارگاههای موفق داخل و خارج استان را تأمین نماید.

فرماندار بهاباد ادامه داد: آمادگی داریم زمینی را در شهرك صنعتی در اختیار شركت فرش قرار دهیم تا كارگاه مناسبی را جهت قالی بافی احداث نماید.

در ابتدای این جلسه رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان طی سخنانی اظهار داشت: توقف در روند گذشته باعث عدم موفقیت قالی بافی می شود.

"محمد مهدی نبی زاده" اصل سفارش پذیری كار را مهم دانست و گفت: تغییر رویه و شكل تولید فرش دستباف در هر زمینه ای از قبیل رنگ، طرح و حتی قالب كار باعث جذب مشتری و درآمد بیشتر می شود.

وی ادامه داد: قالی بافان می توانند با تغییر قالب كار مانند بافتن تابلو فرش درآمدزایی خوبی ایجاد نمایند.

نبی زاده فرهنگ سازی صحیح را لازمه توسعه تولید فرش دستباف دانست و بیان كرد: باید با تبلیغ و اطلاع رسانی صحیح بویژه در خطبه های نمازجمعه، اشتغال خانم های خانه دار و حتی شاغل به قالی بافی امری پسندیده و عمومی تلقی شود و مردم قالی بافی را به عنوان یك هنر اصیل ایرانی بشمار آورند.

وی همچنین از آمادگی این اداره در فرستادن مربی جهت آموزش بافت قالی و به بافی قالی جهت بهتر بافتن فرش خبر داد.

در ادامه جلسه مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف استان یزد گزارش مختصری از فعالیت های اتحادیه و شركت های تعاونی موفق در عرصه قالی بافی ارائه داد و گفت: مسئولین شركت تعاونی فرش باید با بكارگیری افراد پرتلاش و متخصص، در جذب قالی باف و فعال نمودن پیشكسوتان این عرصه تلاشی مضاعف نمایند.

"محمد حسن میرجلیلی" به روز كردن طرح ها و رنگ ها را در جذب بیشتر مشتری مهم دانست و تأكید كرد: مسئولین شركت باید با ارتباطات مستمر با مناطق مختلف سلیقه های متفاوت را شناسایی كنند و قالی بافان را به سمتی سوق دهند تا فرش هایی منطبق با سلیقه های روز تولید نمایند.

در ادامه جلسه خواجه زاده مدیرعامل شركت تعاونی فرش دستباف بهاباد از دائر بودن 68 دار قالی در شهرستان خبر داد و در ادامه به بیان برخی از مشكلات شركت فرش پرداخت و گفت: مهمترین مشكلی كه این شركت تعاونی با آن روبرو است كمبود منابع مالی جهت خرید قالی بافته شده از قالی باف است.