زمان : 06 Khordad 1391 - 09:40
شناسه : 51745
بازدید : 8197
رواج تكد ي گري در استان رواج تكد ي گري در استان محمد جواد احمدی

تكدي گري پديده اي ناشايست و مخرب در جامعه است مدتي است اين موضوع  در استان توسط تعدادي متكدي غير بومي در حال رواج و انجام است كه اغلب با تحريك احساسات مردم و فريب آنان به كسب در آمد مي پردازند .

تكدي گري علاوه بر قبح اجتماعي آثار و تبعات مخرب ديگري نيز دارد مثلا از آفات گردشگري بحساب مي آيد وبه نظر مي رسد شيوه كارشناسي در برخورد با اين پديده و تصحيح فرهنگ كمك به افراد ضروري است.

در جامعه افراد نيازمند بسياري هستند كه از نظر فرهنگي و اجتماعي و شخصيتي به چنان جايگاهي رسيده اند كه براي ر فع نيازهاي خويش دست به سوي ديگران دراز نمي كنند اينها مي بايست مورد نظر مردم قرارگيرند در آيه 273سوره بقره آمده است ((صدقات براي آن تهيدستاني است كه در راه خدا محصور شده اند ونمي توانند براي كسب در آمد در زمين سيروسفر كنند.از آن جايي كه خويشتن دارند وفقروبي نوايي خويش را آشكا ر نمي سازند. كسي كه از حالشان بي خبر است آنان را توانگر مي پنداردو تو از نشان شان بي نوايي آنان را در مي يابي . انان با وجود نيازمندي شديد به اصرار از مردم چيزي نمي خواهند . اي مومنان هر مالي را كه انفاق كنيد خدا به آن داناست.))

تكدي گري يك مساله فرهنگي و اجتماعي است مي بايست از راه تشويق ترغيب و اجراي قوانين ومجازات با آن برخورد كردوافراد جامعه را به موقعيت ومسايل اجتماعي آگاه ساخت تا با كمكها وعملكردهاي  نابجا به اشاعه آن كمك نكنند بلكه باپرداخت و كمك مالي به فقراي عفيف از گسترش تكديگري جلوگيري نمايند و نيز در صورت لزوم  با اجراي قوانين كه شرح آن در ذيل مي آيد با آن برخورد كرد :

1-مواد 712و713قانون مجازات اسلامي مصوب 1375 براي شخص متكدي علاوه بر مجازات حبس از يك تا 3 ماه ، مصادره اموالي كه از طريق  تكدي گري  به دست آمده را منظور كرده  وبر اساس اين مواد قانوني، شخصي كه اطفال واشخاص غير رشيد را به تكديگري مي گمارد يا آنان را وسيله تكدي قرار مي دهد ، علاوه بر حبس از 3ماه تا 2سال به استرداد تمامي اموالي كه از اين طريق به دست آورده است ،محكوم ميشود .

2-اساسنامه تشكيلات و سازمان دهياريها مصوب 21 بهمن 1380 هيئت وزيران در ماده 10خود يكي از وظايف دهيار را جلوگيري از تكدي گري و وا داشتن متكديان به كار معرفي كرده است .

3-ماده 55 قانون شهرداري مصوب 11تير 1334 جلوگيري از گدايي وواداشتن گدايان به كار وتوسعه  آموزش عمومي را يكي از وظايف شهرداريها مي داند.