زمان : 24 Esfand 1390 - 00:35
شناسه : 48070
بازدید : 2833
تاکید نماینده مردم یزد بر معرفی ظرفیت های موجود در استان برای سرمایه گذار خارجی تاکید نماینده مردم یزد بر معرفی ظرفیت های موجود در استان برای سرمایه گذار خارجی

در نشست ستاد سرمايه گذاري استان مطرح شد:تاکید نماینده مردم یزد بر معرفی ظرفیت های موجود در استان برای سرمایه گذار خارجی


یزدفردا:رئیس مجمع نمایندگان استان یزد گفت: ستاد خدمات سرمایه گذاری باید با شناخت دقیق پتانسیل‌های استان، ارتباط دنیای خارج را با فضای استان سرعت بخشد.


نشست بررسی عملکرد ستاد خدمات سرمایه گذاری خارجی استان یزد ظهر روز شنبه با حضور علی اکبر اولیاء نماینده مردم یزد، مرادعلی میر رئیس سازمان اقتصاد و دارایی استان، غلامرضا منتظری مدیرکل دفتر اقتصادی استانداری و کار‌شناسان این ستاد برگزار شد.


نماینده مردم یزد در این نشست ضرورت جذب سرمایه گذاری خارجی در شرایط فعلی را تبیین کرد و گفت: ستاد خدمات سرمایه گذاری باید با شناخت دقیق پتانسیل‌های استان، ارتباط دنیای خارج را با فضای استان تسریع بخشد. او افزود: کار‌شناسان این حوزه در برخورد با گروه‌های خارجی بر فنون مذاکره مسلط باشند تا با تبیین مناسب مطالب و پتانسیل‌ها، رضایت سرمایه گذار را جلب کنند.


اولیاء برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه گذاری را امری مثبت دانست و گفت: بنظر می‌رسد هنوز برخی مقدمات برگزاری آن فراهم نیست. رئیس مجمع نمایندگان همچنین با تقدیر از زحمات انجام شده، بر بهره گیری از تجارب مسئولین سایق این ستاد تاکید کرد.


مهدیار گفت: بر اساس مصوبه فروردین ماه سال ۸۹ هیات دولت، ستاد خدمات سرمایه گذاری خارجی در استان‌ها ایجاد شده و فعالیت این ستاد در استان یزد از خرداد ماه سالجاری در محل دائمی آن آغاز شده است.


وی تصریح کرد: ریاست ستاد بر عهده استاندار و رئیس سازمان اقتصاد و دارایی استان معاون این ستاد است و بر اساس آئین نامه وظیفه عمده این ستاد تسهیل، تسریع و حمایت از سرمایه گذار خارجی است.


این کار‌شناس ستاد سرمایه گذاری خارجی افزود: ستاد پیش از اخذ مجوز سرمایه گذاری، اقدام به اطلاع رسانی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان به متقاضیان می‌نماید؛ که در این رابطه کتاب «راهنمای سرمایه گذاری» در دست چاپ است.


مهدیار افزود: بعد از تعیین زمینه طرح و به امضاء رسیدن تفاهم نامه‌ها ستاد درخصوص اخذ مجوزهای لازم سرمایه گذار را یاری می‌دهد؛ پس از آن نیز درخصوص ورود ماشین آلات و ترخیص آن‌ها در گمرک و رفع مشکلات سرمایه گذاری نیز خدمات خود را ارائه می‌دهد.


وی در ادامه گفت: تاکنون ۲۰ گروه سرمایه گذاری از کشور‌های مختلف در این ستاد حضور یافته‌اند و جلسات کار‌شناسی با حضور نمایندگان نهادهای ذیربط در این مرکز برگزار شده است.


او اضافه کرد: یک گروه هندی درخصوص احداث واحد ۲۵ هزار تنی فولاد در شهرستان خاتم و شرکت آلتان ترکیه در زمینه‌های توسعه صنایع فولاد آلیاژی یزد، تولید کربن سیاه و بازیافت لاستیک و تولید فرآورده‌های نفتی از گاز اعلام آمادگی کرده‌اند.


وی گفت: از ۹۰۰ پروژه نیمه تمام استان، ۱۵۰ پروژه برای ارائه در همایش جذب سرمایه گذاری خارجی یزد، مناسب تشخیص داده شده که از این تعداد صاحبان ۶۲ پروژه موافقت خود را با جذب شریک خارجی اعلام نموده‌اند.


مشاور استاندار تصریح کرد: با ۱۳۰ ایرانی توانمند و ۲۳۰ سرمایه گذار یزدی مقیم خارج از کشور برای حضور در همایش فرصت سرمایه گذاری تماس گرفته شده و کتاب «یزد، فرصتی برای سرمایه گذاری» برای سفارتخانه‌های کشورهای جهان در تهران ارسال شده است. او همچنین گفت: وزارت امور خارجه درخصوص برگزاری این همایش با سفارتخانه‌های ایران در جهان برای جذب و شناسایی سرمایه گذار مکاتبه کرده است.


مسئول امور استان‌های وزارت اقتصاد و دارایی نیز در ادامه این نشست، حساسیت نماینده مردم یزد را درخصوص توجه به ستاد خدمات سرمایه گذاری ستود و به تبیین رتبه این ستاد در کشور پرداخت.


فرجی گفت: در دو، سه سال گذشته اقدامات خوبی در کشور در این حوزه انجام شده ولی تا وضع مطلوب خیلی فاصله داریم. او گفت: یکی از چالش‌های این ستاد برقراری ارتباط بین وزارتخانه‌های تخصصی است.


وی تصریح کرد: ستاد سرمایه گذاری در یزد ساختار خوبی دارد و باید در جهت رفع نقاط ضعف فعالیت کند. او اضافه کرد: خوشبختانه فضای همکاری و هماهنگی میان استانداری و سازمان اقتصاد و دارایی وجود داردو از مجموع ۷۱۲ میلیون دلار سرمایه گذاری مصوب در کشور، استان یزد ۸/۲۱ میلیون دلار معادل ۳ درصد این حجم از سرمایه گذاری را به خود اختصاص داده و در رتبه نهم کشوری قرار دارد.


وی در پایان با اشاره به برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه گذاری این استان افزود: باید پروژه‌های پیشنهادی در این همایش در قیاس با دیگر پروژه‌های کشور قابل رقابت باشد. او گفت: با وجود تحریم‌ها، استقبال سرمایه گذاران خارجی از حضور در ایران خوب است.


محمد دهقان منشادی کار‌شناس ستاد خدمات سرمایه گذاری استان نیز در این جلسه گفت: فرصت‌های بر‌تر استان جهت معرفی به سرمایه گذاران خارجی در سایت اینترنتی این ستاد به نشانی www. investinyazd. ir منتشر شده است.