زمان : 16 Esfand 1390 - 20:07
شناسه : 47748
بازدید : 8128
نگین کویر ابرکوه امروز میزبان دوستداران طبیعت بود+عکس نگین کویر ابرکوه امروز میزبان دوستداران طبیعت بود+عکس

نگین کویر ابرکوه امروز میزبان دوستداران طبیعت بود+عکس

ابرکوه رحیم میرعظیم سرپرستی یزد فردا:کاسه رود که با نام نگین کویر نشانی نیز در شاهنامه دارد امروز میزبان کودکان پیش دبستانی شاهد و جمعی از اعضاء بسیج سازندگی شهرستان بود
مسئول آبخیزداری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ابرکوه در این جمع و در گفتگو با خبرنگاران گفت: گفت:آب استحصالی از کاسه رود قسمتی از مشکلات ناشی از کم آبی در روستاهای شرق ابرکوه را کاهش می دهد.
احمد اخلاقی اظهار داشت:با هدف پیشگیری از خطرات و تخریب جاده مواصلاتی و کنترل روان آب ها و سیلاب ها، طرح کنترل سیل کاسه رود در سالیان گذشته آغاز شده است که با احداث آن چهار میلیون متر مکعب از روان آب ها کنترل می شود.
وی افزود:یکی دیگر از اهداف مهم این طرح نیز انتقال آب به منطقه شرق ابرکوه است که از خشکسالی های متمادی رنج می برند.

http://www.yazdfarda.com/images/news/actual/?img=47748_222229.jpg

اخلاقی خاطر نشان کرد: عملیات احداث این بند با حجم عملیاتی بالغ بر 30 هزار متر مکعب از سال 88 آغاز شده و هم اکنون نیز پیشرفت 95 درصدی دارد.
وی همچنین در مورد خصوصیات این رودخانه افزود: رودخانه کاسه رود همه ساله و در چند ماه دارای آب است که این آب می تواند منبع تأمین آب به خصوص برای مردم شرق ابرکوه باشد.
اخلاقی یادآور شد: این طرح با ارتفاع پنج متر و عرض 140 متر سرریز، قادر به کنترل نزدیک به چهار میلیون متر مکعب از روان آب های سطحی منطقه است و در صورت تأمین اعتبار و فعالیت بیشتر برای انتقال آب، حلال بسیاری از مشکلات مردم و صنایع موجود در شرق ابرکوه است.
وی با اشاره به فعالیت های جهاد کشاورزی برای انتقال این آب افزود:طرح انتقال آب شروع شده و تاکنون پیشرفت های خوبی نیز داشته است که امیدواریم هر چه زودتر شاهد کامل شدن و بهره برداری از این طرح باشیم.
به گزارش یزد فردا،در فاصله 20 کیلومتری و در عمق 9 کیلومتری جاده ابرکوه - یزد، رودخانه ای وجود دارد که به نام کاسه رود در منابع تاریخی از آن یاد می شود و جلوه ای زیبا به کویر داده است.
رودخانه کاسه رود همچنین با خصوصیات و موقعیت خاص خود قابلیت گردشگری نیز دارد و همه روزه شاهد حضور مردم در کنار خود است.