زمان : 24 Azar 1390 - 20:03
شناسه : 42726
بازدید : 3549
وزیر اقتصاد جهت پاسخ به سوال نماینده مردم یزد در صحن علنی حضور یافت وزیر اقتصاد جهت پاسخ به سوال نماینده مردم یزد در صحن علنی حضور یافت

وزیر اقتصاد جهت پاسخ به سوال نماینده مردم یزد در مورد عدم استفاده از ظرفیت های علمی کشور برای حل معضلات اقتصادی در صحن علنی حضور یافت


به گزارش مهر، در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس سئوال علی اکبر اولیاء نماینده مردم یزد و صدوق از وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه چرا از ظرفیت های علمی برای حل معضلات اقتصادی کشور استفاده نمی شود، مورد بررسی قرار گرفت.


کمیسیون اقتصادی مجلس گزارش خود از بررسی این سئوال را در صحن مجلس ارائه کرد.


در این گزارش اشاره شد که علی اکبر اولیاء در طرح سئوال خود آورده است: آیا توان علمی کشور در حوزه اقتصاد قادر به ارائه راه حل برای این مشکلات نیست؟ و یا از این توان استفاده نمی شود و کسی سراغ آنها نمی رود؟ و آیا دولتمردان قائل به سیاستگذاری و برنامه ریزی در حوزه اقتصاد بر اساس توان فکری دانشمندان اقتصادی نیستند؟ و فهم خود را برای مدیریت کشور که از حوزه اقتصاد به کل کشور تسری یابد، کافی می دانند؟


در این گزارش اعلام شد شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد در کمیسیون درپاسخ به این سئوال گفته است: بنده به عنوان وزیر اقتصاد تمام تحصیلات دانشگاهیم در حوزه اقتصاد بوده و 20 سال هم در این حوزه کار اجرایی و تحقیقی کرده ام. اصل موضوع که می فرمایید آیا توان علمی کشور توانایی پاسخگویی حل مشکلات اقتصادی را دارد، پاسخ من قطعا مثبت است ولی آیا فکر می کنید تمام اختیارات در توان علمی کشور در حل مسائل اقتصادی در اختیار من است؟ من به عنوان وزیر اقتصاد افرادی را انتخاب کرده ام که همگی دارای تخصص اقتصاد بوده اند.


طبق این گزارش حسینی ادامه می دهد: در تمام انتصابات از آدم های حائز شرایط و دارای توانمندی های علمی استفاده کردم. اینکه سئوال فرموده اید آیا توان علمی کشور در حوزه اقتصاد قادر به ارائه راه حل برای این مشکلات هست؟ پاسخ می دهم بلی. آیا افرادی که برای اداره حوزه اقتصادی کشور انتخاب کرده ام نالایق بوده اند؟


وزیر اقتصاد در خصوص انتصابات خود از آقایان دکتر عسگری، دکتر ابوالحسنی، دکتر فرزین، دکتر اکرمی، دکتر طیب نیا و دکتر پژویان نام برده است.


به گزارش مهر، وزیر اقتصاد با حضور در صحن مجلس در پاسخ به این سئوال که نماینده مردم یزد از پاسخ به آن در کمیسیون قانع نشده بود گفت: مشکلات اقتصادی کشور مزمن هستند اما ظرفیت های کشور برای حل آنها قابلیت لازم را دارند.


وی افزود: ای کاش خودم را معرض دفاع از این سئوال نمی دیدم در چند سال گذشته وزارت اقتصاد از بهترین نیروها بهره مند شده و همواره از پشتوانه فکری آنها استفاده کرده است. ارتباطی که ما در مشاوره ها با آنان داریم کم نظیر است. تقریبا می توان گفت هیچ طرح و مصوبه و لایحه ای در وزارت اقتصاد نداریم که از نظرات کارشناسان علمی و با سابقه درباره آن استفاده نکرده باشیم.


وزیر اقتصاد یادآور شد: در قانون هدفمندی یارانه ها که چارچوب کارشناسی آن در وزارت اقتصاد انجام شد آیا غیر از این بود که از کارشناسان امر استفاه کردیم؟ همچنین در قانون امور گمرکی که در تلاش بی نظیر مجلس 162 ماده آن با کمترین چالش و بیشترین عنایت به تصویب رسید آیا از نظر کارشناسان استفاده نشد؟


حسینی گفت: اصلاحیه قانون مالیات ها نیز پس از چند دوره بازبینی هم اکنون تهیه شده و به نظرخواهی متخصصان و فعالان اقتصادی گذاشته شده که به زودی به مجلس تقدیم می شود. بنابراین معتقدیم ظرفیت های علمی کشور پاسخگو و شایسته حل مشکلات اقتصادی کشور است، البته به برنامه و زمان نیاز داریم و ما در وزارت اقتصاد خود را موظف و مکلف می دانیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم.


علی اکبر اولیاء نماینده یزد و صدوق پس از اظهارات حسینی وزیر اقتصاد در توضیح دلایل طرح سئوال خود اظهار داشت: ما در معرض تحریم هستیم و حلقه تحریم روز به روز تنگ تر می شود، وضعیت اقتصادی کشور همواره به بحث های وزارت اقتصاد و دارایی ختم نمی شود که گفته شود ما چون خوب کار می کنیم و زحمت می کشیم وضع اقتصادی کشور خوب است. موضوع مدیریت اقتصادی کشور است که نسبتی با مسولیت آقای حسینی دارد.


وی ادامه داد: اگر می شد به راحتی از آقای رئیس جمهور سئوال کرد، درباره مسائل اقتصادی و نگرانی هایی که بیش از 50 نفر از اقتصاددانان کشور در سالهای 85 و 86 مطرح کردند پاسخ می دادند شاید از آقای حسینی سئوال نمی کردم. روندی که در طی سالهای اخیر طی شده ما را نگران می کند و جا دارد با تامل درباره این مسئله فکر کنیم.


اولیاء خاطر نشان کرد: برخی از اقتصاددانان کشور از جمله آقایان دانش جعفری، خوش چهره و رهبر از دولت حذف شدند و آقای سبحانی که چند دوره نماینده مجلس بود در مصاحبه ای گفته است ندانم کاری مهمترین چالش اقتصاد کشور است.


نماینده یزد و صدوق با اشاره به این فرموده رسول اکرم (ص) که "من از فقر امتم بیمی ندارم"، گفت: ما از سوء تدبیر بیمناک هستیم، ما در حوزه اقتصاد با سوء تدبیر مواجه هستیم.


وی سطحی نگری، شتاب زدگی، بی توجهی به علم و اقتصاد و بدتر شدن شرایط کسب و کار را از جمله معضلات اقتصادی در کشور خواند و گفت: آیا نمی توانیم مثل کشورهای ترکیه و مالزی شویم. در حالیکه یونان در اروپاست که با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کند ترکیه از قبل بنیه اقتصادی، حوزه سیاسی را مدیریت می کند. ما نیز قطعا وظیفه داریم همه ظرفیت ها را به کار بگیریم تا مشکلات کاهش یابد.


عضو کمیسیون عمران مجلس خاطر نشان کرد: دولت در حوزه سیاست های کلی مصوب مقام معظم رهبری در چارچوب عمل نکرد و به آن انتقاد وارد کرد. همچنین به راهبردهای آن بی توجهی کرد. در اجرای اصل 44 قانون اساسی نیز بی توجهی های دولت مشکلات جدی ایجاد کرده است و در مدیریت سهام های واگذار شده با مشکلات جدی روبرو شده ایم. فرصت سوزی های عظیمی کرده ایم و واردات بی رویه کالاها صدای همه را در آورده است. لازم است برای رفع این سوء تدبیرها مسئله را جدی بگیریم.


اولیاء به تصویب قانون هدفمند کردن یارانه ها در مجلس اشاره کرد و گفت: مجلس در تصویب این قانون داروی تلخی را نوشید که ناگزیر به آن بودیم تا این قانون را تصویب کنیم و نابسامانی در یارانه ها را برطرف کنیم. مجلس یک سال و اندی وقت گذاشت اما متاسفانه دولت قانون را اجرا نکرد و 30 درصد سهم تولید را که قرار بود پرداخت کند به آن عمل نکرد. در بحث هدفمندی یارانه ها دولت در اجرا علم اقتصاد که هیچ، 4 عمل اصلی را نیز اجرا نکرده است.


نماینده یزد و صدوق افزود: از ابتدا مشخص بود میزان پرداخت یارانه های نقدی به خانوارها چقدر است اما دولت از رقم بالا شروع کرد و هم اکنون ظرفیت بالای دولت صرف پرداخت یارانه ها می شود در حالیکه این منابع باید برای پرداخت مطالبات پیمانکاران از جمله وزارت نیرو صرف شود اما صرف یارانه ها شده است آیا می توانیم با این شرایط ادامه دهیم؟ آیا بدنه اجرایی را باید نابود کنیم تا این سیاست اجرا شود؟ آیا فرجام خوبی برای آن پیش بینی می کنیم یا نه؟ چرا فضای کشور را نامناسب می کنیم و انتظارات را بالا می بریم در حالیکه نمی توانیم از پس آن برآییم.


به گزارش مهر، پس از این توضیحات علی اکبر اولیاء، حسینی وزیر اقتصاد در پاسخ اظهار داشت: من اینجا حاضر شده ام تا به سئوال مشخصی پاسخ دهم این قانون است. عرض بنده نه از سر بی توجهی به مجلس بلکه برای تاکید بر چارچوب قانون است و سئوال این است چرا از ظرفیت های علمی برای حل معضلات اقتصادی استفاده نمی شود.


وی افزود: پاسخگویی به موضوعاتی که از سوی آقای اولیا اشاره شد هر کدام به نیم یا یک ساعت فرصت نیاز دارد و بسیاری هم به دستگاه های اجرایی دیگر مربوط می شود بنابراین چون آقای اولیاء در سئوال خود به ظرفیت های علمی اشاره کردم من هم در قالب ظرفیت های علمی مباحثی را مطرح می کنم.


حسینی به کنارگذاشتن بحث اقتصاددانان از دولت که اولیاء اشاره کرده بود پرداخت و گفت: البته من بسیاری از آنها را نمی شناسم اما آقای رهبر هنوز در دولت هستند و در حوزه برنامه های گمرک طرح و پروژه دارند و همفکری دارند.


وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه مشکلات کشور مزمن شده اند، گفت: در کدام دوره از تاریخ اقتصاد ایران متوسط رشد نقدینگی کمتر از 25 درصد بوده است؟ میزان رشد نقدینگی در برنامه سوم 29 درصد بوده است. در کدام دوره نرخ تورم کمتر از عدد دورقمی بوده است؟ چه زمانی ظریب جینی کمتر از 4 بوده است؟


حسینی در پاسخ به اجرای قانون هدفمندی یارانه ها نیز گفت: من به شما مژده می دهم که پس از اجرای این قانون 26 درصد مصرف گندم در کشور کاهش یافته است که بخشی از آن مربوط به حذف قاچاق و بخشی نیز مربوط به اصلاح الگوی مصرف است. بنابراین باید به دنبال برنامه های ساختاری باشیم تا نتایج ساختاری به دست آوریم.


وی ادامه داد: اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده منجر شد که از پایه مالیات بر کالا و خدمات درآمدهای ما 2 برابر شود. در شرایط بحران جهانی آنها که داعیه آن را داشتند که اقتصاد کشورهای جهان سومی را مدیریت کنند می بینید که در چه منجلابی گیر کرده اند. اما ایران برنامه اصلاح ساختار را انجام می دهد برخی کشورها برای اینکه صد میلیون دلار به درآمد خود بیفزایند ارزش ها را زیر پا می گذارند و با این قدرتها می پیوندند اما ما مرد و مردانه ایستاده ایم و با تحریم ها دست و پنجه نرم می کنیم. بطوریکه وقتی این قانون اجرا شد بانک جهانی در گزارش خود زبان به تحسین گشود.


حسینی خاطر نشان کرد: بخشی از تحریم های اعمال شده برای آن است که مانع رشد ظرفیت های ما شود و مشکلات اقتصادی ما متعلق به 5-4 سال اخیر نیست. قوانینی که تا کنون در چند سال گذشته در حوزه اقتصاد به تصویب رسیده مثبت است و ما تلاش داریم برای حل مشکلات چاره اندیشی کنیم.


پس از این اظهارات حسینی وزیر اقتصاد، اولیاء نماینده سئوال کننده از وزیر اقتصاد در توضیحاتی گفت: جنگ، جنگ اقتصادی است. با شرایط سختی مواجه هستیم ممکن است تحریم ها در فروش نفت ما موثر باشد اینکه تصور می کنیم کسی شب گرسنه نمی خوابد تصور باطلی است. آقای صدر نایب رئیس مجلس تاکید داشتند سالانه یک و نیم میلیون نفر به خاطر هزینه های ناشی از درمان به زیر خط فقر سقوط می کنند.


لازم به ذکر است که در پایان نماینده یزد و صدوق با اشاره به اعلام مهندس با هنر مبنی بر اینکه مجلس بدرای بررسی درباره بررسی مسائل اقتصادی و تحریم ها با تهدیدها در هفته آینده جلسه غیر علنی برگزار میکند (که در حین سوال مطرح شد)و فراگیر بودن موضوع سوال به دستگاه های مختلف اعلام کرد: نیازی برای رای گیری این سئوال نیست و طرح آن صرفا برای طرح موضوع و پیگیری های بعدی از جمله در جلسه غیر علنی آینده است.