زمان : 16 Dey 1389 - 21:15
شناسه : 28997
بازدید : 9810
احمق مردا که دل درین جهان بندد! احمق مردا که دل درین جهان بندد!
احمق مردا که دل درین جهان بندد!
 فاطمه محسن زاده


کافی است که ببینی این روزها در تاریخ یادآور روز قتل جعفر برمکی و انقراض دولت برامکه ( 189ق ) است و به یاد " بیهقی " بیفتی و" قصّه ی جعفر برمکی " در تاریخ بیهقی .

انشای تاریخ بیهقی را دوست داری و جدا از تمام ویژگی های خاصّ این کتاب ، " صداقت " بی نظیری که درآن موج می زند ، به وجدت می آورد ، شاید به این دلیل که همیشه صداقت انسان هاست که مفتون و مبهوتت می کند و دریغ که گاه چه متاع کم بهایی می شود این روزها ! باید درسوگ سیاوش هایی نشست که شجره نامه شان درآتش دروغ هایشان ، سوخته است ... سوخته اند ... می سوزانند ! آدمک های خوش آب و رنگ کاغذی !


و امّا :


چنان خواندم در اخبار خلفا که یکی از دبیران می گوید که بوالوزیر، دیوان صدقات و نفقات به من داد ؛ در روزگار هرون الرّشید یک روز ، پس از برافتادن آل برمک ، جریده کهن تر باز می نگریستم در ورقی دیدم نبشته : بفرمان امیرالمؤمنین نزدیک ِ امیر ابوالفضل جعفر بن یحیی البرمکی ، ادام الله لامعه ، بُرده آمد از زر چندین و از فرش چندین و کسوت و طیب و اصناف نعمت چندین وزجواهر چندین ، و مبلغش سی بار هزار هزار درم 1. پس به ورقی دیگر رسیدم ، نبشته بود که اندرین روز اطلاق کردند بهای بوریا و نفط تا تن جعفر برمکی را سوخته آید ببازار ، چهار درم 2و چهار دانگ و نیم ... *


_________________


1. بهای این کالا به سی میلیون درم می رسید .

2. به کسر اول و فتح دوم ، سکه ی سیم به وزن تقریبی چهار گرم ـ دانگ یک ششم درم بوده است .

* خواجه ابوالفضل محمّد بن حسین بیهقی دبیر : تاریخ بیهقی ، به کوشش دکتر خلیل خطیب رهبر ، انتشارات مهتاب ، چاپ ششم ، جلد اول ، ص 241 .