زمان : 15 Aban 1401 - 13:06
شناسه : 176878
بازدید : 4186
بیش از ۳۹۰۰ ملک روستایی در مهریز دارای اسناد دفترچه ای قدیمی است تشکیل قرارگاه حدنگاری شهرستان مهریز؛ بیش از ۳۹۰۰ ملک روستایی در مهریز دارای اسناد دفترچه ای قدیمی است یزدفردا: مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد گفت: در حال حاضر بیش از ۳ هزار و ۹۰۰ ملک روستایی در مهریز دارای اسناد دفترچه ای قدیمی است که باید هر چه سریعتر اسناد تک برگی برای آنها صادر شود.

به گزارش یزدفردا: محمدمهدی اقبال، صبح یکشنبه در جلسه قرارگاه حدنگار شهید سلیمانی شهرستان مهریز با بیان اینکه یکی از سیاست‌های ابلاغی برنامه هفتم توسعه، موضوع اتمام کاداستر و مستندسازی و هویت سازی اراضی است، اظهار داشت: در همین راستا قرارگاه حدنگاری شهید سلیمانی تشکیل شد و ابلاغ آن به تمامی استان‌ها نیز صورت گرفت و مقرر شد در فرمانداری‌ها با ریاست فرمانداران و رئیس دادگستری، جلسات این قرارگاه برگزار شود.

وی عنوان کرد: بر اساس این ابلاغ، تمام متولیان امر زمین باید پای کار بیایند و امیدواریم این برنامه در مهریز نیز با جدیت پیگیری شود.

اقبال با بیان اینکه همواره با کمبود اعتبار در حوزه کاداستر مواجه بودیم، تصریح کرد: خوشبختانه این مشکل اکنون برطرف شده و دستگاه‌ها، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها بدون دغدغه پای کار بیایند تا در زمینه مستندسازی اراضی اقدام

وی یادآور شد: در شهرستان مهریز در حوزه دستگاهی ضعیف اقدام شده و لازم است دستگاه‌های متولی پای کار بیایند و در حوزه آموزش و پرورش نیز بسیاری از مدارس و املاک و اراضی مستندسازی نشده و مدارسی که به صورت هبه در اختیار مدارس قرار گرفته، مدعی پیدا می‌کند و در آینده می‌تواند مشکلاتی را برای مالکیت این املاک ایجاد کند.

املاک و اراضی موقوفه مهریز هرچه سریع‌تر مستندسازی شود

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد همچنین بر لزوم اقدام جدی سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای اختصاص بودجه به منظور مستندسازی موقوفات تاکید کرد و گفت: در صورتی که مستندسازی انجام نشود، ممکن است مشکلات جدی در این زمینه ایجاد شود.

اقبال از راه و شهرسازی استان یزد نیز خواستار اقدام جدی راه و شهرسازی در این زمینه شد و بیان کرد: آرا ماده ۱۲ توسط راه و شهرسازی ارائه شود تا مشکلی ایجاد نشود.

وی همچنین با اشاره به روستاهای بزرگی که در شهرستان مهریز وجود دارد، عنوان کرد: متأسفانه هیچ سندی در این روستاها صادر نشده و انتظار داریم دهیاران و شوراهای روستا، برای صدور اسناد مالکیت، مالکان را پای کار بیاورد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد همچنین بر تشکیل جلسه‌ای به منظور ارائه آموزش‌های لازم برای جمع آوری مدارک اراضی برای دهیاران و بخشداران تاکید کرد و گفت: باید از اعتباراتی که امسال در نظر گرفته شده، استفاده کنیم و طرح کاداستر را به طور کامل اجرایی کنیم.

وی یادآور شد: آموزش و پرورش مهریز ۵۰ ملک فاقد سند، اداره اوقاف مهریز ۲ هزار و ۲۰۵ ملک فاقد سند، راه و شهرسازی هزار و ۵۰۰ قطعه زمین فاقد سند دارد و ۳ هزار و ۹۲۹ ملک در روستاهای استان یزد دارای سند دفترچه‌ای قدیمی است.

اقبال با بیان اینکه اراضی زراعی شهرستان مهریز نیز به لحاظ سند مالکیت در شرایط مساعدی نیست بیان کرد: امیدواریم با مساعدت فرماندار مهریز که از فرمانداران نمونه استان است، سند مالکیت و طرح کاداستر این اراضی به سرعت انجام شود.