زمان : 14 Mehr 1401 - 13:37
شناسه : 175733
بازدید : 3732
عوارض رژیم تک‌بعدی جبران ناپذیر است عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران: عوارض رژیم تک‌بعدی جبران ناپذیر است یزدفردا: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه رژیم‌های تک بُعدی برای بدن مخرب هستند می‌گوید عوارض این نوع تغذیه را برای سلامتی فرد جبران ناپذیر است.

به گزارش یزدفردا: جوانی رخساره و صورت، تثبیت سلامتی و رفع بیماری‌ها و ماندگاری اثراتی که تحت تأثیر رژیم درمانی به وجود می‌آید سه اصلی هستند که در رژیم‌های سالم غذایی به آن‌ها می‌رسیم. اما چندی است که تبلیغات گسترده‌ای برای رژیم‌های غیر اصولی تک بعدی با تکیه بر مصرف صرفا پروتئین‌ها و برخی از انواع محدود سبزیجات می‌شود که این سه اصل طلایی در نتیجه آن‌ها دیده نمی‌شود. با دکتر مظهری عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در این باره عوارض جبران ناپذیر این رژیم‌های ناسالم غذایی گفتگو کردیم.

کاهش وزن ناپایدار

«یک باور غلط از طرف تولیدکنندگان مکمل‌های کمک کننده به چربی سوزی در جوامع بشری و نه تنها در ایران، رسوخ داده شده این است که رژیمی خوب است که در زمان کوتاهی فرد متقاضی را لاغر کند، در حالی که این نوع لاغری خودش نیز ناپایدار و کوتاه مدت خواهد بود.» دکتر مظهری با بیان این مطالب به آثار مخرب برخی از این رژیم‌ها اشاره می‌کند: «دو سوم بدن ما را آب تشکیل می‌دهد که ما با تمهیداتی می‌توانیم آب درون بافتی و درون سلولی را تخلیه کنیم، که اگر چه سایز و وزن بدن کاهش میابد، اما اثرات تخریبی بسیار گسترده‌ای را ایجاد می‌کند. مثلا پیری برگشت ناپذیر چهره، تحلیل عضلات و تهی شدن استخوان‌ها از مینرال‌ها بخشی از این نوع تخریب‌ها هستند.»

هیچ گروه غذایی به تنهایی کامل نیست

از نظر متخصصان هر رژیمی که سریعا منجر به کاهش وزن شود و تک بعدی باشد، برخلاف سه اصل طلایی تغذیه است. دکتر مظهری در این باره می‌گوید: «تغذیه باید متناسب با سن، جنس و وضعیت فیزیولوژیکی آن زمان فرد باشد. حتی باید به جزئیاتی مانند تامین ریز مغذی‌ها و درشت مغذی‌های تامین کننده انرژی در رژیم‌ها توجه داشت و مصرف روزانه این مواد باید با تعادل همراه باشد.» استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران تأکید می‌کند که همه این گروه‌های غذایی به تنهایی تامین کننده نیاز‌های ضروری بدن نخواهند بود: «هیچ گروه غذایی اعم از گیاهی و حیوانی، به تنهایی توانایی ندارد که ۱۳ ویتامین (۴ ویتامین محلول در چربی و ۹ ویتامین محلول در آب)، ۱۶ مینرال‌های کلیدی بدن که نقش ساختاری و هدایت کننده صد‌ها آنزیم و متال آنزیم را برعهده دارد، ۲۰ اسید آمینه ضروری و غیرضروری و هزاران آنتی اکسیدان برای خنثی کردن رادیکال‌های آزاد که در محیط‌های آلوده و همچنین فیبر‌های محلول و نامحلول که عملکرد دستگاه گوارشی را تنظیم می‌کنند، تأمین کند. پس بنابراین افرادی که رژیم‌های تک بعدی را دنبال می‌کنند بدانند که در حال صدمه زدن به سلامتی خود هستند.»

تخریب جبران ناپذیر با رژیم‌های تک بعدی!

بدن انسان مانند یک کارخانه بزرگ صنعتی است که میلیارد‌ها سلول در آن کار تولید و توزیع را انجام می‌دهند، بنابراین نیاز به منابعی دارند که ذخایرشان خالی نشود و بتوانند در برابر ویروس ها، میکروب‌ها و آلرژی‌ها مقاومت کنند. دکتر مظهری با تأکید بر اینکه رژیم‌های تک بعدی تخریب‌های بسیار اساسی را در بدن ایجاد می‌کنند، ادامه می‌دهد: «بدن ما در حین اینکه تولیدات مختلفی دارد، دائما در حالت رشد و ترمیم است، بنابراین تمام این عوامل را باید با تغذیه درست بدن انجام دهد. در رژیم‌های تک بعدی شاید فرد سریعا لاغر شود، اما، چون محیط بدن ما باید تقریبا قلیایی باشد، وقتی محیط سیستم بدن تغییر کند، سیستم ایمنی به فعالیت می‌افتد تا آن مواد غذایی که به طور کامل نسوخته اند و محیط را اسیدی کرده اند را خنثی کند و همین فرآیند آثارمنفی مشهودی را در ظاهر و حتی خلق و خوی فرد ایجاد می‌کند.

از تخریب پوست و مو تا کاهش امید به زندگی

با دنبال کردن رژیم‌های تک بعدی بدن تان را در یک وضعیت قرمز قرار می‌دهید: «پس از شروع این نوع رژیم‌ها تا مدتی کاهش وزن ادامه می‌یابد، اما خیلی زود وزن متوقف شده و فعالیت‌های زیستی و حیات بخش ما به کار می‌افتند و ما را دچار ولع خوردن می‌کنند. این عمل بار‌ها و بار‌ها تکرار می‌شود و دائما وزن بالا و پایین می‌آید. در هر بالا و پایین رفتن تمام تعادل و تناسب عملکرد‌های بدنی ما زیر سوال می‌رود.»

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران می‌گوید: «رژیم‌های تک بعدی منجر به کاهش لیبیدو و تعداد اسپرم شده و همچنین بر طروات پوست، پرپشتی مو، ترمیم زخم‌ها و تروما، روند رشد، امید به زندگی و سایر اعضای داخلی بدن اثر منفی و تخریبی می‌گذارند؛ بنابراین داشتن زندگی سالم در گرو تغذیه متعادل، متناسب و متنوع و یک سبک زندگی همراه با ورزش و تحرک لازم و همچنین مصرف به اندازه دسته‌های مختلف مواد غذایی است.»