زمان : 19 Shahrivar 1401 - 07:53
شناسه : 175391
بازدید : 3525
گزارش عباسی از گردش اروپایی و سوال قلمسیاه گزارش عباسی از گردش اروپایی و سوال قلمسیاه

گزارش نخست سفر به اروپا:

از ضروریات شهرهای میراث جهانی مراودات بین المللی در حوزه های تخصصی است. در همین راستا فرصت هایی در اختیار دانشگاه های شهرهای میراث جهانی قرار می گیرد تا به تبادلات دانشی بپردازند.

در شهریور ماه سال جاری بنا به فعالیت های ۴ ساله ای که صورت گرفته بود و در ادامه این فعالیت ها، هیاتی شامل ۵ عضو هیات علمی دانشگاه یزد به بازدید آثار میراث جهانی اروپا رفته و ضمن برگزاری نشست هایی از تجربیات این شهرها بهره ببرند.

این هیات شامل آقایان دکتر نقصان محمدی، دکتر عزیزی، دکتر شهابی نژاد و خانم دکتر حاجی صادقی به همراه اینجانب و مدیر کل محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد و دکتر پورسلمان بودند.

لازم به توضیح است دکتر پورسلمان معاون سابق پایگاه میراث جهانی و مدیر یکی از پروژه های پژوهشی بوده اند که می بایست گزارش پروژه خود را در این سفر ارائه می کردند.

تاکنون از شهرهای گرونوبل، لیون و لیسبون بازدید به عمل آمده است.

نشستی در دانشگاه گرونوبل صورت گرفت و پنج پروژه:

دستورالعمل تصویری حفاظت از معماری خشتی

شناسنامه دار کردن استادکاران سنتی

حفاظت از میدان وقت و ساعت یزد

طراحی مرکز محله جدید محله گلچینان

مسکن نمونه خشتی لب خندق برای یک زوج جوان
که حاصل چهار سال کار پژوهشی و مطالعاتی بود، ارایه و بحث و تبادل نظر شد.

این پروژه ها بر اساس معیارهای خاصی از ۴ سال پیش تعریف شده بودند.

از جمله اهداف این نشست ها ارایه فعالیت های یزد پس از ثبت جهانی و تفاوت ها و اشتراکات چالش ها در این شهر و سایر شهرهای میراث جهانی بود.

بازدیدی از آثار میراث جهانی لیسبون و مذاکره با متولیان حفاظت و گردشگری این شهر هم صورت گرفت و کماکان در جریان است.

هزینه این سفر بر عهده دانشگاه گرونوبل هست و متقابلا میزبانی در یزد صورت می پذیرد و آن ها نیز در یزد حضور پیدا کرده و با تجربیات یزد آشنا خواهند شد. قبل از کرونا نیز هیاتی از این دانشگاه به یزد آمده بودند و دانشگاه یزد میزبان ایشان بود.

مراوده بین دانشگاه یزد و این دانشگاه و رفت و آمد اعضای هیات علمی، سابقه ای ۲۰ ساله دارد که بعد از ثبت جهانی پر رنگ تر شده است.
محسن عباسی هرفته
مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد
۱۷ شهریور ماه ۱۴۰۱
سوال:
گزارش اعلام شده از اقای عباسی در رابطه با فرایند روابط و سفر به اروپا‌،بسی خواندنی است.
فارع از ابهامات و لفافه گویی های این متن که برای اغوا و انحراف اذهان در توجیه و تطهیر این سفر، که در عقبه ان اما واگر های زیادی وجود دارد، شده، فعلا یک سوال از جناب عباسی داریم:
جناب عباسی، ضمن احترام به شخصیت افرادی که در این غائله هم باندتان هستند، ایا در انتخاب این ۶ نفر افرادی که نام بردید، شایسته سالاری وتخصص مداری به لحاظ( علمی و تجربی) انجام شده !؟
به عبارتی ایا در همین شهر اساتید معتبر، واجد صلاحیت و موثق پیدا نمیشده؟
بنده نامی از افراد معتبر و واجد صلاحیت علمی واجرایی و استخوان خرد کرده های میراث فرهنگی و معماری یزد نمیبرم. چون نه تعصبی به انها دارم و نه مدافع انها هستم . ولی خودتان میدانید کدام اساتید مسلم و چرا آنها را حذف کرده و از این خوان پر نعمت به حاشیه رانده اید.
مصداق دقیق منوپل.
حمید قلمسیاه‌ ۱۸ شهریور ۱۴۰۱