زمان : 09 Shahrivar 1401 - 23:09
شناسه : 175237
بازدید : 3155
رشد شاخص های تجارت فرامرزی یزد در دولت سیزدهم مدیر کل گمرک استان یزد خبر داد رشد شاخص های تجارت فرامرزی یزد در دولت سیزدهم مدیرکل گمرک یزد از رشد شاخص های تجارت فرامرزی استان در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: کالاهای صادراتی و وارداتی گمرک یزد در یکسال اول فعالیت دولت سیزدهم از حیث وزن و ارزش با رشد روبه رو بوده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل گمرک استان یزد، محمدحسین سلمانی به مناسبت هفته دولت در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت یاد و خطره شهیدان رجائی و باهنر و هفته دولت، اظهارداشت: در یکسال اول فعالیت دولت سیزدهم 3  میلیون و 213 هزار تن کالا به ارزش بیش از 491 میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه از نظر وزن 2 و از نظر ارزش 11 درصد افزایش را نشان می دهد.

وی ادامه داد: در همین مدت بیش از 104 هزارتن کالا به ارزش تقریبی ۲۷۰ میلیون دلار از گمرک یزد به کشور وارد شده است که نسبت به مدت مشابه از نظر وزن 29 و از حیث ارزش 22 درصد رشد داشته است.

سلمانی با اشاره به سوال خبرنگاران در خصوص علت پائین بودن ارزش کالاهای صادراتی و وجود شایعاتی مبنی  بر خام فروشی در حوزه صادرات استان، خاطرنشان کرد: ارزش پائین کالاهای صادراتی دلیلی بر خام فروشی نیست، عمده کالاهای صادراتی یزد کاشی و سرامیک، ظروف شیشه ای ، مقاطع و سازه های فولادی، انواع نایلون و گرانول، انواع هیدرو کربن های سبک و ترکیبات مولیبدن است که فرایند تولید نسبتا پیچیده ای نیز دارند.

مدیرکل گمرک یزد با تاکید بر اینکه ارزش کالاهای صادراتی استان پائین است وگرنه هیچ ماده خامی از گمرک یزد صادر نمی شود افزود: کالاهای صادراتی یزد در این مدت اکثرا به کشورهای همسایه شامل عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه، امارات متحده عربی، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان، عمان وبلژیک ارسال شده است.

وی با اشاره به 52 هزار فقره اظهارنامه صادراتی گمرک یزد در سال گذشته خاطرنشان کرد: روزانه 500 تا 600 کامیون صادراتی از گمرک یزد به خارج کشور صادر می شود و این حجم وسیع صادرات در حالی است که همه رویه های گمرکی در استان انجام می شود و گمرک با کمبود شدید نیروی انسانی روبه رواست.

مدیرکل گمرک یزد، عمده کالاهای وارداتی استان را مواد اولیه واحدهای تولیدی، قطعات یدکی و ماشین آلات خط تولید ،گوشت مرغ ، الیاف آکرلیک و ضایعات کاغذ و مقوا ذکر کرد که بیشتر از کشورهای ترکیه، چین، امارات متحده عربی، ایتالیا، برزیل، هلند، عراق و ایتالیا، اسپانیا،آلمان و اندونزی به کشور وارد شده است

وی در ادامه پذیرش ضمانتنامه بانکی به تاریخ 15 بهمن بجای پرداخت حقوق ورودی نقدی را از جمله تسهیلات گمرک به واحدهای تولیدی عنوان کرد و افزود:  این تسهیلات برای واحدهای دانش بنیان و فعالان اقتصادی مجاز به صورت ویژه در نظر گرفته شده است واین شرکت ها صرف نظر از زمان مراجعه می توانند ضمانت نامه یکساله به گمرک ارائه دهند.

سلمانی پذیرش ورود موقت مواداولیه جهت تولید و صادرات با اعطای مهلت یا اخذ ضمانتنامه بانکی را از دیگر تسیهلات گمرک به واحدهای تولیدی عنوان کرد که می تواند به رشد صادرات و جبران کمبود نقدینگی این واحدها کمک شایانی کند.

مدیرکل گمرک استان یزد در پایان استرداد حقوق ورودی مواد اولیه به کاررفته در صادرات، ترخیص نسیه مواد اولیه و قطعات وارداتی واحدهای تولیدی،  تعیین مسیرهای سبز و زرد برای واحدهای تولیدی به منظور تسهیل فرآیندهای گمرکی این واحدها، عدم نیاز به ارسال مکرر نمونه های وارداتی مواد اولیه واحدهای تولیدی به آزمایشگاه تعیین ماهیت را از دیگر تسهیلات گمرک به واحدها ی تولیدی عنوان کرد.