زمان : 05 Mordad 1401 - 15:34
شناسه : 174727
بازدید : 6149
خاطرات سیل سال 35 شهرستان تفت خاطرات سیل سال 35 شهرستان تفت متن تایپ شده خاطرات سیل سال 35 شهرستان تفت که توسط مرحوم حاجی غلامحسین آیتی زاده در تقویم یادداشت شده است.

یزدفردا: ارسالی از: محمدرضا آیتی زاده تفتی

پنج شنبه 28تیر1335- عید قربان تعطیل رسمی

امروزعصری درکوهستان سانیج بارندگی شدیدی شد و مقارن 5 بعدازظهر سیلاب مهیبی در رودخانه تفت آمد که نهایت شگرف بود بطوریکه اشخاص مسن و پیرمردهای قدیمی اظهار می داشتند چنین سیلی سابقه نداشته وهمراه سیل درختها و لوازمات ....وغیره بسیارمشاهده گردید و سیل مزبورتا صبح روز جمعه ادامه داشت که نهایت شگرف و دیدنی بود

جمعه 29 تیر1335

درتفت .... بارندگی شد ومقارن ساعت 9شب 2 ساعت سرفته دقیقاسیل مهیب وبمراتب بزرگتر ازسیل پیش در رودخانه جریان یافت که تمام اهالی را به تضرع در آورد و خواب را از مردم حرام کرد احتمال داشت - سیل به قطر 6متر در تمام رودخانه با سرعت عجیب و سرسام آوری جریان داشت ودرختها وچوبهای عجیبی همراه می برد وبطوریکه می گفتند سیل از سانیج بوده و خیلی خسارات به محل سانیج و توابع آن رسیده ویکی دونفر هم با خود برده است.

شنبه 30تیر1335

مجددا پنچ بعداز ظهر بارندگی شروع و سیل مهیب و عجیبی به قطر 10 متر جریان یافت وزیان بزرگی به اطراف رودخانه تفت و خانه های حوالی سرده– راحت آباد– شهرنووشاه ولی و سایر جاها رسانید درختها ودرهای منزل و گوسفند وغیره مثل برگ خزان روی آب روان بود و الان هم تفت کاملا در خطر عجیبی دست بگربیان و مردم در مساجد بدعا مشغول خداوند ترحم فرماید.

یک شنبه 31تیر1335

دنباله سیل ادامه دارد در سحر مجدد سیل در رودخانه جریان یافت مردم در وحشت بسر می برند اخبار موحش هردم می رسد در پشتکوه و پیشکوه بطور کلی مزارعات (زارعین) ویران و اهالی بکوها پناهنده اند و عصر همین امروز مجدداًسیل در رودخانه تفت جریان یافت نسبتا کمتر از روزها جلو ولی رودخانه مملو از آب و مردم نگران می باشند رودخانه ده متر پایین رفته ابر هم مستعد ورعد و برق زیاد می شود.

2شنبه 1مرداد1335

دنباله سیل هموز ادامه دارد راحت آباد خانه ها و باغات ویران کرده ....حسینی و قنات آن بکلی ویران و مردم بکوها پناهنده آب درخانه ها رفته شهرنو خراب شده وعصری مجددا سیل عجیب و مهیبی ساعت 5/2 در رودخانه جریان یافت بقطر 20متر که هزار مراتب قوی تر بود زیر باغ روضه تا مبارکه و یزد سیل در حرکت بود ووحشت عجیب و غریبی سراپای مردم را گرفته بود رودخانه بقدر 20 متر پایین رفته بود.

3شنبه 2 مرداد 1335

و اطراف رودخانه و باغات فرو میرخت سنگهای بزرگ در رودخانه جا گذاشته ورودخانه را بطور عجیبی تلاتم نموده ومردم از هستی ساقط گردیدند اینقدر درختهای بزرگ در رودخانه زیرتفت ریخته جسد مردم لاش گوسفند و جانور اینقدر در بیابان شحنه میباشد که قلم از شرح عاجز است ولی بحمد اله خدارا شکر از امروز باران ایستاد وقدری مردم آرامند.

4شنبه 3 مرداد

سیل بحمد اله تمام شد ولی بقدری اثرات شومی بجا گذاشته و هرروز خبرهای موحشی میرسد ودهات بکلی از هستی ساقط شده اند که زبان و قلم از شرح آن عاجز است دسته دسته مردم از گرسنگی رو بشهر یزد عازم میباشند در تمام شهرهای جنوب ایران خرابی داشته و اخبار رادیو حکایت می کند در تفت تمام قنات چشمه ها از آب عاری است ومردم یزد آب نان در مضیقه میباشند خدا رحم کند.

جمعه 5 مرداد –عیدغدیرخم تعطیل

این عید سعید مهم به شیعیان تبریک می گویم ولی این عید بمردم بد گذشت زیرا سیل و بارندگی و تلفاتی که ....آنهاوارد آمده مردم را دوچار بهت و حیرت زدگی نموده قنوات خشک و حتی آب خوردن دست تنگ است خدا رحم کند وائمه اطهار استمداد نمایند...!!؟

توضیح اینجانب:

سال ۱۳۷۱ هم این سیل تکرار شد که در حافظه مردم هست.

کل تفت و مهریز و روستاهایش درگیر شدند و فجایع بزرگی رقم خورد که شاهدا هرگز فراموش نمیکنند
این دوره تقریبن هر ۳۰ سال یک بار تکرار میشود.
دوستانی که جغرافی و یا معماری و ...خوانده اند مطلع هستند.چرخه تکرار در حوزه هواشناسی پدیده ای آشنا در جهان است.البته عوامل غیر ارگانیک و ماورایی و مرتبط با نوم هم در این پدیده موثر است.
اکنون ۳۰ سال از سیل سال ۷۱ و ۶۵ سال از سیل معروف ۳۵ گذشته است.
این احتمال قوی است که
چرخه تکرار کمی زودتر رسئده باشد.
لازم است به استحضار برسانم که هر دوسیل قبلی در تابستان و بعد از یک دوره خشکسالی اتفاق افتاده است که با اکنون مشابهت کامل دارد.
از حضرت رحمان بخواهیم که بارشهای خوب و بی خطری داشته باشیم و خشکسالی بدل به تر سالی شود بی آنکه خطری مردم را تهدید کند.
انشاالله....علی اصغر حسینیان