زمان : 31 Tir 1401 - 14:11
شناسه : 174589
بازدید : 7674
عدم آگاهی معاون سیاسی استانداری یزد به وظایف مدیریتی عدم آگاهی معاون سیاسی استانداری یزد به وظایف مدیریتی رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

چهارشنبه شب هشتم تیرماه جاری مجلس بزرگداشتی به مناسبت سالگرد شهادت سومین شهید محراب آیت‌ا… صدوقی که در یازدهم تیرماه سال 1361 بعد از ترک محراب در مصلای یزد به دست یکی از منافقین به شهادت رسید و سالگرد فرزند بزرگوارش حجت‌الاسلام شیخ محمدعلی صدوقی که در یازدهم تیرماه سال 1390 دعوت حق را لبیک گفته بود در مسجد حظیره یزد پایگاه انقلاب تشکیل گردید. سخنران مجلس حجت‌الاسلام مسیح مهاجری مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی بود که هنگام سخن گفتن با اعتراض یکی از طلاب و چند نفر دیگر مجلس متشنج گردید، مسیح مهاجری مطلب را ناتمام گذاشت و از منبر پایین آمد و بعد از چند دقیقه صحبت و پاسخ به پرسش‌های مطرح شده با برهم‌زنندگان جلسه، مجلس را ترک کرد. طلبه برهم‌زننده مراسم ازجمله در اظهارات خود گفت: «این مکان عمومی است، این مسجد، مسجد ضِرار است، اگر مسجد ضِرار برپا شد خرابش کنید این مسجد ضرار است و من باید خراب کنم کسی که می‌آید دروغ بگوید جلویش می‌ایستم…»

نگارنده این سطور در سرمقاله شماره 735 مورخ 15/4/1401 با عنوان «سخنی با طلبه یزدی برهم‌زننده مجلس بزرگداشت شهید صدوقی» به تفصیل از عملکرد برهم‌زنندگان مراسم بزرگداشت انتقاد نموده است. گرچه هیچ‌یک از مقامات و مسئولان استان علناً و رسماً رفتار برهم‌زنندگان مراسم را تقبیح و محکوم نکردند بلکه بعضی از گروه‌ها در این باره، شخص حجت‌الاسلام مسیح مهاجری و عده‌ای از برگزارکنندگان مراسم را مقصر دانسته‌اند. شگفت‌انگیزتر این‌که مهندس علی‌اکبر عزیزی در سمت معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد به شرح زیر به این موضوع واکنش نشان داد و همانند اعتراض‌کنندگان به سخنران مجلس طی یادداشتی نوشت: «در پی اتفاقات اخیر همین‌قدر باید گفت آقای مسیح مهاجری عامل اصلی این اتفاقات است اگر ایشان مدعی ولایت‌پذیری و دوستدار سپاه است خط مقام معظم رهبری (مدظله) و سپاه پاسداران در جریان فتنه کاملا روشن و مشخص است سران فتنه باید توبه کنند در مقابل خدا و مردم، جبران کنند و به نظام برگردند و هنوز سران فتنه نه توبه کردند! و نه جبران! و‌ نه به نظام برگشته‌اند! دفاع از این افراد نشانی از خط انقلاب و رهبری ندارد. مسجد حظیره برای همیشه پایگاه انقلاب بوده، هست و خواهد بود.»(1)

مناسب می‌داند به منظور اطلاع آن عده که برهم‌زدن چنین مجلس بزرگداشتی را تأیید می‌نمایند و ازجمله به معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد که انتظار این بود برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این‌گونه مراسم تلاش نماید مواردی را به شرح زیر اعلام نماید:

معمولاً وزیر کشور در متن ابلاغ مقامات استانداری متذکر می‌گردد در دوران مدیریت رعایت امانت و تقوی را بنمایند آیا نحوه برخورد و این‌گونه واکنش نشان دادن نشانه تقوی و امانتداری است؟ مسیح مهاجری روزنامه‌نگار پیشکسوت و سیاستمدار ایرانی و از نجات‌یافتگان حادثه بمب‌گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیرماه 1360 می‌باشد و از همان سال تاکنون مدیریت مسئول روزنامه جمهوری اسلامی ایران را به عهده دارد و توسط هیچ نهاد و مقام و دادگاهی ممنوع‌المنبر نشده است بنابراین چرا باید از عده‌ای که جلسه سخنرانی وی را به تشنج کشیده‌اند حمایت نمود؟

مسیح مهاجری با اشاره به شخصیت و خدمات ارزشمند سومین شهید محراب آیت‌ا… شیخ محمد صدوقی و فرزند برومندش حجت‌الاسلام مرحوم شیخ محمدعلی صدوقی و ادای احترام به شهیدان دیارمان دکتر سیدرضا پاک‌نژاد و برادرش دکتر سیدمحمد پاک‌نژاد که از جمله 72تن شهید بودند و اشاره به شخصیت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات با یادآوری موضوع «الی کوهن» جاسوس اسرائیلی که در سیستم دولتی سوریه نفوذ کرده گفت: «در تمام این سه دهه گذشته بعد از جنگ تحمیلی و شروع جنگ قدرت کسانی از طریق روزنامه، رادیو و تلویزیون، سخرانی‌ها و داغ صحبت کردن سعی می‌کنند بزرگانی از این کشور را که هم سابقه انقلابی داشته و دارند و خدمات زیادی به کشور کردند و هم نسبت به مملکت دلسوز بوده و هستند خائن و بد معرفی می‌کنند تا مردم را نسبت به آنها بدبین کنند و با اشاره به موضوع نفوذ «کاترین شکدم» اظهار داشت: ترورها و خرابکاری‌هایی که در تاسیسات اتمی که اخیرا در کشور ما صورت گرفته محصول همین نفوذ و نفوذی‌هاست… الان در همین شهر یزد کسانی هستند که عده‌ای نسبت به آنها بدبین هستند در صورتی که انسان‌های شریفی هستند… باتوجه به صحبت‌های گفته شده و احادیثی که برای شما نقل کردم شهادت می‌دهم در هر دو جناح نیروهای سالم و فداکار وجود دارد، حصری‌ها و ممنوع‌التصویری‌هایی در این کشور داریم که شهادت می‌دهم دلسوزترین‌ها هستند. مسیح مهاجری در مورد آیت‌ا… هاشمی و فتنه 88 گفت: شهادت می‌دهم که به مردم دروغ گفتند، زیر این آسمان کبود اگر دوتا آدم دلسوز به رهبری پیدا می‌کردید یکی از آنها هاشمی رفسنجانی بود. مهاجری در آخرین بند شهادت خود نیز گفت: ما همه به سپاه پاسداران علاقه و عشق داریم، امروز هم می‌گویم همانطورکه حضرت امام(ره) در اوایل انقلاب فرمود اگر سپاه نباشد کشور نخواهد بود و ما باید از دودستگی‌ها پرهیز کنیم. شایان ذکر است در همین مرحله از صحبت‌های مهاجری جلسه توسط یک‌ روحانی و دو جوان دیگر که وی را متهم به تطهیر مهندس میرحسین موسوی و حجت‌الاسلام مهدی کروبی و حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی و آیت‌ا… هاشمی کردند با تشنج روبرو شد.»(2)

اگر مقامات سیاسی و اجتماعی استان‌ها زمینه‌هایی فراهم نمایند تا تاریخ انقلاب و عملکرد و رفتار شخصیت‌هایی چون شهید آیت‌ا… بهشتی برای دیگران بویژه جوانان بازگو گردد درس گرفتن از آن‌گونه رفتار و کردار «…نسخه‌های شفابخشی است که می‌توان امروز هم، بیماری‌های اخلاقی را بدان علاج کرد. یک نمونه‌اش مناظره با کیانوری، دبیر اول حزب توده، در تلویزیون. کیانوری آیاتی از قرآن را اشتباه خواند، آیت‌ا… بهشتی اشتباه او را روی کاغذ نوشت و کاغذ را زیرمیزی و پنهانی به کیانوری داد تا اشتباهش را در برنامه زنده تلویزیون اصلاح کند! کیانوری بعد از جلسه از بهشتی پرسید: چرا چنین کردی؟ در حالی که می‌توانستی از همین خطای من برای تخریبم در تلویزیون بهره ببری و مرا در مناظره به باد نقد تندی بگیری؟ بهشتی به او گفت: «انقلاب نکردیم که در تلویزیون جمهوری اسلامی انسان‌ها را تخریب کنیم، بلکه انقلاب کردیم که انسان‌ها را هدایت کنیم.» نمونه دیگرش، این که بعد از ماجرای کشتار 17 شهریور، بنده خدایی گفت، حالا وقتش است که تا می‌توانیم آمار شهدا را بالا ببریم و رژیم را سیاه‌رو کنیم اما بهشتی راه را بر او بست به این سخن که از پلکان حرام نمی‌شود به بام سعادت حلال رسید. وقتی هم که دیگری می‌خواهد شعاری تازه بسازد و می‌گوید شاه… زاده است/ خمینی آزاده است، بر او می‌خروشد و به دفاع از حرمت دو پادشاهی می‌پردازد که دشمن اول به حساب می‌آیند آن هم در زمانه‌ای که به شدت سخت می‌شود چنین ایستاد…»(3)

از نکاتی که لازم است مدیران و مسئولان و حاکمان در هر شهر و استان در نظر داشته باشند از جمله این‌که زمینه مشارکت مردم بویژه جوانان را در امور سیاسی و اجتماعی بیش از پیش فراهم نمایند تا در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی و خبرگان و شوراهای شهر و روستا هرچه بیشتر مردم، پای صندوق‌های رأی حاضر شوند چون در این‌صورت مقبولیت حکومت و نظام بیشتر می‌گردد و جلو تبلیغ سوء مخالفان بویژه خارج‌نشینان گرفته خواهد شد. نباید عده‌ای را تشویق کرد تا مرگ بر این و آن بگویند یا بر آنها لعنت بفرستند و از ملعون و جهنمی بودن آنان بگویند.

نگارنده مناسب می‌داند خاطره‌ای از شهید محمدعلی رجایی نقل نماید. روزی در ساختمان وزارت آموزش و پرورش واقع در میدان بهارستان در کنار ایشان نشسته بودم در حیاط وزارتخانه عده‌ای جمع شده و ازجمله شعار می‌دادند «مرگ بر بازرگان پیر خرفت ایران» محمدعلی رجایی گفت اینها نمی‌دانند وقتی در کوچه‌ها گردو بازی می‌کردند مهندس بازرگان در برازجان در تبعید و زندان رژیم شاه بود و در پی مبارزات سیاسی به زندان قصر افتاده بود و چه خدمات ارزشمندی به این مردم نموده است.

پس چه بهتر که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، اولا سابقه فعالیت سیاسی و جایگاه اجتماعی شخصیت‌ها را مطالعه کند و به همفکران و دوستان و یاورانش متذکر گردد و بداند که: بزرگش ندانند اهل خِرد/ که نام بزرگان به زشتی بَرَد/ ثانیا زمینه‌هایی فراهم کنند تا در آینده نزدیک تفاوت تعداد آرای رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و خبرگان و شوراهای شهر و روستا همانند تفاوت آرای این دوره با دوره گذشته نباشد که بسیاری از آنان در مقایسه با دیگران صدها یا ده‌ها و یا هزاران رأی کمتر کسب نمودند و بر کرسی نمایندگی مجلس و شورا تکیه زدند و چه فراوانند از این افراد که کمتر از ده درصد آرای مردم شهر و دیارشان که شرایط رأی دادن را داشته‌اند کسب نموده‌اند.

برهم‌زدن نشست‌ها و به تشنج کشاندن مراسم که برابر با قانون و ضابطه و یا عرف تشکیل شده دردی را دوا و مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه بی‌تفاوتی مردم افزون خواهد شد. چه بسا واکنش‌هایی نظیر عکس‌العمل معاونت سیاسی استانداری یزد گاه به جای «کلاه‌بیار» عده‌ای «سر را با کلاه» بیاورند بنابراین می‌طلبد استاندار یزد و وزیر کشور تذکر لازم به فردی که در جایگاه معاونت استانداری نقش همراه و همگام برهم‌زنندگان جلسه بزرگداشت شهید آیت‌ا… صدوقی را بازی کرده است بدهند تا این‌گونه ماجراها تکرار نگردد. مدیران موافق با برهم‌زدن و متشنج کردن جلسات به اندرز سعدی علیه‌الرحمه بیندیشند که فرمود:
«اگر ز باغ رعیت ملک خورد سیبی/ بر آورند غلامان او درخت از بیخ
به پنج بیضه که سلطان ستم روا دارد/ زنند لشکریانش هزار مرغ به سیخ»

رضا سلطان زاده – مدیرمسئول

پی‌نوشتها:
1- سایت یزدرسا، شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا و روزنامه آسیانیوز، 11/4/1401
2- یزدفردا، 10/4/1401
3- تابناک، 20/11/1400

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/jwcOD