زمان : 20 Dey 1400 - 18:09
شناسه : 170656
بازدید : 3747
حفظ کالبد بافت تاریخی یزد با حضور ساکنین محقق می‌شود سرپرست منطقه تاریخی شهرداری یزد: حفظ کالبد بافت تاریخی یزد با حضور ساکنین محقق می‌شود سرپرست منطقه تاریخی شهرداری یزد: جهانی شدن بافت تاریخی یزد به برکت حضور ساکنین و زندگی در این بافت ارزشمند رقم خورده است.

به گزارش یزدفرداسرپرست منطقه تاریخی شهرداری یزد با اشاره به ویژگی‌های یزد برای ثبت شدن در فهرست میراث جهانی گفت: از زمان ثبت جهانی یزد نکته مغفول مانده توجه به ساکنین و مالکان اصلی بافت تاریخی است که این جهانی شدن به برکت حضور آن‌ها و زندگی در این بافت ارزشمند رقم خورده است و در ارزیابی‌های صورت گرفته از سوی یونسکو هم اصلی‌ترین ویژگی برای یزد، جریان زندگی در بافت قدیم، تعامل ساکنین با یکدیگر و حضور ادیان مختلف در کنار هم بوده است.

علیرضا نقوی به تعامل ساکنین برای خدمات رسانی  مطلوب در بافت تاریخی اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم کالبد این بافت ارزشمند حفظ شود باید روح آن را که ساکنین هستند حفظ کنیم و این حضور و جریان زندگی در بافت تاریخی، پذیرایی از گردشگران را به بهترین شکل محقق خواهد کرد و رضایتمندی گردشگر از حضور در یزد را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: در بافت تاریخی حضور کودکان کار، متکدیان و اتباع را شاهد هستیم که بعضا مشکلاتی را برای گردشگر ایجاد می‌کنند که علاوه بر همکاری ساکنین و مالکان خانه‌های تاریخی، در این زمینه باید سایر دستگاه‌های مسئول هم به میدان اجرا بیایند تا از ایجاد معضلات اجتماعی جلوگیری شود.

سرپرست بافت تاریخی شهرداری یزد محور‌های گردشگری را یادآور شد و ادامه داد: پژوهش انجام شده برای حفظ سکونت در بافت تاریخی و تعریف مسیر‌های گردشگری به رونق این بخش از شهر کمک خواهد کرد و نگاه انسان محور در گردشگری محقق خواهد شد.

نقوی ابراز امیدواری کرد: با همکاری تور‌های گردشگری، مسیر‌های تعریف شده در بافت تاریخی که شامل محلات فهادان، گازرگاه، شیخداد، گنبدسبز، میدان خان، دولت آباد و گودال مصلی خواهد بود به بهترین شکل معرفی شود و در طول مسیر خدمات رفاهی به بهترین شکل به گردشگران ارائه گردد.