زمان : 17 Azar 1400 - 14:29
شناسه : 169914
بازدید : 5167
همکاری بخش خصوصی و دولتی در قالب ایجاد شرکت انتقال فناوری و نوآوری در دانشگاه یزد همکاری بخش خصوصی و دولتی در قالب ایجاد شرکت انتقال فناوری و نوآوری در دانشگاه یزد دومین پنل تخصصی هفته پژوهش و فناوری، روز سه شنبه 16 آذر 1400 با موضوع « نقش دفاتر انتقال فناوری و نوآوری در تجاری سازی دستاوردهای دانشگاهی» در سالن اندیشه دانشگاه یزد برگزار شد.

به گزارش یزدفردا به نقل از روابط عمومی پارک علم و فناوری یزد: در این پنل، ولی درهمی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه یزد، نوید نصیری زاده، معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی یزد و محمد سپهر، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان یزد در موضوعات نقش دفتر انتقال فناوری در پیشرفت فناوری و نوآوری دانشگاهی، چالش انتقال فناوری در مراکز آموزشی، مشکلات شرکت های فناور و دانش بنیان در انتقال فناوری و سرمایه گذاری و مشارکت در حوزه انتقال فناوری و نوآوری سخن گفتند.

درهمی، با بیان اینکه دفاتر انتقال فناوری در دنیا در تمام دانشگاه ها وجود دارد، گفت: هدف از ایجاد این دفاتر آن است که دارایی های معنوی دانشگاه‌ها شناخته شده و با سرمایه‌گذاران پیوند داده شوند.

وی با اشاره به تشکیل کمیته انتقال فناوری حدود سه سال پیش در دانشگاه یزد، گفت: با همکاری شرکت سورنا توانستیم آیین نامه هایی در زمینه مالکیت معنوی و تجاری سازی را به تصویب هیئت امنا برسانیم.

درهمی افزود: دانشگاه یزد اولین دانشگاه کشور است که توانست دفتر انتقال فناوری را در قالب تاسیس یک شرکت دانش بنیان با عنوان «شرکت انتقال فناوری و نوآوری جهش ایساتیس» ایجاد کند.

وی سهامداران شرکت را دانشگاه یزد، شرکت سورنا و صندوق پژوهش و فناوری استان یزد دانست و گفت: در طی چند سالی که از تاسیس این شرکت گذشته است، پنج شرکت اسپیناف یا زایشی از دستاوردهای اساتید دانشگاه توسط این شرکت ایجاد شده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه یزد تصریح کرد: شرکت انتقال فناوری و نوآوری جهش ایساتیس خدمات خود را به تمام دانشگاه‌های استان ارائه نموده و همه دانشجویان و اساتید عضو هیات علمی می توانند ایده های خود را برای تجاری سازی به این شرکت بیاورند.

وی در ادامه انجام مشاوره با تخفیف ویژه، ثبت اختراع یا ایده، ثبت شرکت و حمایت از شرکت ها پس از راه اندازی را از جمله خدمات شرکت انتقال فناوری جهش ایساتیس به اعضای هیات علمی دانست و گفت: ما اعتقاد داریم گنج های زیادی در دانشگاه‌ها وجود دارند که هنوز کشف نشده اند و سعی داریم این گنج ها را کشف کنیم.

در ادامه پنل، نوید نصیری زاده، معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفتن دانشگاه دولتی و بخش خصوصی در کنار یکدیگر در قالب این شرکت را اتفاقی مبارک دانست و گفت: استان یزد همیشه در مباحث نوآوری و فناوری پیشرو بوده که نمونه آن صندوق پژوهش و فناوری است که به عنوان یک الگو برای کشور به حساب می آید.

وی افزود: خوشحالم که دانشگاه یزد به سوی فناوری و دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم حرکت کرده است. نصیری زاده با انتقاد از موازی کاری افراد و یا سازمانهای دولتی در سطح استان و کشور، گفت: اگر هم افزایی بین دانشگاه ها و مراکز آموزشی با محوریت پارک علم و فناوری به عنوان متولی حوزه فناوری ایجاد شود، اتفاقات خیلی خوبی رقم خواهد خورد.

وی با تاکید بر لزوم سیاست‌گذاری کلان در عرصه فناوری، گفت: متاسفانه جای موضوع فناوری در مدیریت کلان ما خالی است.

نصیری زاده با بیان اینکه متاسفانه بدنه دانشگاهی ما با موضوع فناوری میانه خوبی ندارد، گفت: درصد پایینی از اساتید ما اساتید فناور هستند که یکی از بزرگترین و اصلی ترین دلایل آن قوانین اشتباه در ارتقاء اساتید است.

وی افزود: در مورد دانشجویان هم قوانین اشتباه مانع بزرگی در نوآوری آنها است و باید به سمت کاربردی کردن پایان نامه ها پیش برویم.

نصیری زاده در ادامه با اشاره به فعالیتهای دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه نوآوری و فناوری، گفت: راه اندازی باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان، صندوق نوآوری و فناوری برای حمایت از طرح های دانشجویان و اساتید، تغییر ساختار دانشگاه به سمت دانشگاه کارآفرین، تمرکز بر توانمندسازی دانشجویان کارشناسی و برگزاری ۴۵ دوره تخصصی و کاربردی مرتبط با صنعت برای آنها از جمله فعالیت های دانشگاه آزاد در حوزه ترویج فناوری و نوآوری است.

محمد سپهر، مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری استان یزد مخاطب شرکت انتقال فناوری و نوآوری جهش ایساتیس را تمام دانشگاه های استان دانست و گفت: امیدواریم فعالیت های این شرکت برای استان اثر گذار باشد.

وی یکی از ضعف های بزرگ اعضای هیئت علمی در کسب و کارها را عدم توانایی در بازاریابی و بازارشناسی دانست و گفت: مدیرعامل یک شرکت باید توانایی شبکه سازی ارتباط با صنعت و بازاریابی را داشته باشد.

سپهر افزود: برای غلبه بر ضعف های موجود در حوزه تجاری سازی باید در کنار اساتید‌دانشگاه، یک تیم تجاری سازی و آشنا به بازار وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اهمیت تیم سازی و کامل بودن یک تیم، گفت: امروزه اولویت اول سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در یک طرح، وجود یک تیم کامل و قوی است.

سپهر افزود: وجود افراد در همه جنبه های کسب و کاری در یک تیم، داشتن سابقه همکاری قبلی میان اعضای تیم و مشارکت پذیر بودن اعضا از ویژگی های یک تیم موفق و کامل است.

وی در ادامه ارزیابی فنی و اقتصادی طرح را اولویت بعدی سرمایه گذاران دانست و گفت: عمدتاً طرح های دانشگاهی از لحاظ فنی در سطح بالایی قرار داشته اما در زمینه اقتصادی نیاز به کمک و راهنمایی دارند.

سپهر با اشاره به سرمایه‌گذاری صندوق پژوهش و فناوری استان یزد بر روی ۱۰ پروژه در سال جدید، گفت: مبلغ سرمایه گذاری در این پروژه ها از ۱۵۰ میلیون تا دو و نیم میلیارد تومان متغیر بوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سرمایه گذاران و صندوق های تخصصی و عمومی زیادی در حوزه فناوری در کشور وجود دارد، گفت: متاسفانه مشکل اصلی، عدم وجود طرح و تیم خوب در کنار یکدیگر است اما سرمایه به اندازه کافی وجود دارد.

در پایان نشست دکتر برید لقمانی، رئیس سابق دانشگاه یزد نیز مواردی چون معرفی شرکت در سطح پردیس های مختلف دانشگاه های استان، لزوم توجه به دانشجویان کارشناسی و توانمند سازی آنها، برگزاری جلسات انتقال تجارب شرکت های موفق برای دانشجویان، جمع آوری نکات حائز اهمیت تشکیل یک شرکت از ابتدا تا انتها در قالب یک جزوه توسط پارک علم و فناوری و صندوق پژوهش و فناوری را به عنوان پیشنهاد، مطرح نمود.