زمان : 20 Bahman 1399 - 12:06
شناسه : 164171
بازدید : 6437
سخنی با مسئولین /سخنی بامردم آموزش و‌پرورش ایران در دوران کرونا سخنی با مسئولین /سخنی بامردم ( علیرضا جلالی علی آبادی) دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی معلم ایرانی

به نام خدا

آموزش و‌پرورش ایران در دوران کرونا
سخنی با مسئولین /سخنی بامردم


کرونا پشه خدا در دماغ نمرود عالم شد آنقدر سر زمین خواهد زد تا دِماغ از دماغش بیرون آید .
اما آموزش و‌پرورش در دوران کرونا و پسا کرونا در جهان هر تعریف و توصیفی داشته باشد در ایران باید نظریه پردازیهای خودش را داشته باشد .
چرا که هدف تعلیم و تربیتِ آموزش و پرورش ایران رسیدن به حیات طیبه است و چه بسیاری از مسائل که در دنیا،آنچنان هم نامیمون نیست ولی در ایران جزو ناهنجاریها و ضد ارزشها به حساب می آید.
پس به برنامه ریزی و مراقبت دوچندان نیاز می باشد .
البته کار از این حرفها گذشته است.باید دانست که آموزش پرورش ایران که سالها نرم به سمت غنی و فقیر بودن دانش آموزان و نحوه آموزش و تربیت آنها پیش می رفت در دوران پسا کرونا با شکاف عمیق و غیر قابل انکاری رونمایی خواهد شد !
شاید این روزها بوروکراسی اداری موجود گزارش دهد که در حال فلان و فلان آموزش مجازیست و برای فلان تعداد کودک‌محروم تبلت خریده است و......
باید گفت ؛
خواجه در بند نقش ایوان است
خانه از پایبند ویران است.
شاید اگر به درونی ترین لایه های آموزش مجازی سفر کنیم به خانواده و به فرهنگ خواهیم رسید .
کسانی که فکر می کنند با خرید تبلت ودر اختیار قرار دادن آن به یک خانواده محرومِ از همه چیز ؛ مشکل آموزش و پرورشِ او را را حل کرده اند یا مفهوم آموزش و پرورش را نمی شناسند یا کارایی تبلت و دنیای مجازی و توانمندی عمومی آموزش و پرورش را نمی دانند، یا خواسته اند فراموش کنند آسیبهای اجتماعی که تا دیروز آقایان خودشان را تکه تکه می کردند که دنیای مجازی فلان و فلان است ،چه می کند با این بره یِ خوشکلِ راه گم کرده یِ میهمانِ دنیای مجازی !
نمی خواهم در این لایه یعنی دنیای مجازی و آموزش در آن و نرم افزار شاد و ....بایدها و نبایدهای آن بمانم که آن جای حرف مفصل دارد .
می خواهم از کشتی تایتانیکی رونمایی کنم که در حال غرق شدن است و پولدارها دارند تند تند سوار قایق های نجات می شوند و به خیال خودشان گلیم خودشان از آب می کشند و گروه زیادی از محرومین که رسما ترک تحصیل کرده اند یا در حد ترک تحصیل از آموزش وپرورش واقعی بهره مند هستند را فراموش کردند .
باید گفت اگر فراموش کردید که امنیت اداره یک کشور و نظام در گرو بازتولید دانش آموزان آن کشور با پذیرش دربست ارزشهای آن کشور است بنده به یادتان می آورم که این خواب خرگوشی و بی توجهی به آموزش و پرورش طبل نوازیی است که فردا صدایش چنان بلند خواهد بود که آرامش و امنیت را از زندگی همه خواهد گرفت .
اینجور نیست که تعطیلی خاموش تعلیم و تربیت از طرف ما آهنگ دلنواز "همه چیز آروم است" را پخش کند و خیالمان راحت باشد، وگرنه مجتبی کاشانی در مورد ذهن انسان نمی سرود :
"ونکاری گل من علف هرز در آن می روید "
مسئولین نظام جمهوری اسلامی، والدین سرزمینم ایران آموزش و پرورش دانش آموزان این نسل را جدی بگیرید تنها اگر فرزند خودتان پشت بهترین سیستم با اینترنت پر سرعت از بهترین معلم هم دودوتا چهارتا را یاد بگیرد فردا در جامعه ای که گروه زیادی حرف حساب سرشان نمی شود و ارزشهایشان متفاوت شکل گرفته است و هویتشان تکه پاره شده است اینها به درد نخواهد خورد آنچه از دست می دهیم ما را به نا امنی و هرج و مرج خواهند کشاند . چرا که دودوتا چهار تا را در هر زمان دیگری می شود آموزش داد آما هویت ایرانی اسلامی را ارزشهای والای انسانی را نه !
فراموش نکنیم سکوت و بی تفاوتی در این اوضاع از هیچ کس مسئولیتی را سلب نمی کند .
هر آن کس را که ایزد راه ننمود
ز استعمال منطق هیچ نگشود...
گهی از دَور دارد سیر معکوس
گهی اندر تسلسل گشته محبوس

قطعا مدیریت و تلاش برای مهار این بحران باید ملی و منطقه ای برنامه ریزی و مدیریت شود و بدون عزم جهادی مسئولین و همت اولیا و مربیان در خلق راهبردهای جدی و جدید راه به جایی نخواهیم برد. بیش از هر چیز امروز به صداقت و شجاعتی نیاز داریم که فریاد بزنیم خطری در راه است و رسا بگوییم ما نمی توانیم آری این آموزش و‌پرورش سیاست زده با بوروکراسی سنگین بدون تزریق افکار جدید همراه با آگاهی خالی از تعصب و منابع مالی لازم و همراهی جهادی وملی والدین و همه ی دستگاههای فرهنگی و... حتما که نمی تواند ! وظیفه تعلیم و تربیت در شایستگی مردم ایران و لازم برای تداوم ارزشهای والای انسانی را به انجام برساند . فقط مطمئن باشید این مسئله الگوی قابل تقلید جهانی برای ایران نخواهد داشت .