زمان : 02 Mehr 1399 - 21:22
شناسه : 160087
بازدید : 3250
یزد، ۳۰ هزار رقبه متصرفی منفعتی دارد یزد، ۳۰ هزار رقبه متصرفی منفعتی دارد مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد با اشاره به اینکه ۷۴ درصد موقوفات استان کشاورزی است گفت: یزد ۳۰ هزار و ۱۰۰ رقبه متصرفی منفعتی دارد.

یزد فردا: حجت‌الاسلام حسین زارع‌زاده روز چهارشنبه در حاشیه نشست کمیسیون املاک و اجارات سازمان اوقاف و امورخیریه که با حضور روسا و مدیران سازمان اوقاف تهران به میزبانی یزد برگزار شد،با اشاره به اینکه ۲۲ هزار و ۴۰۵ رقبه موقوفه استان کاربری کشاورزی دارد، اظهار داشت: ۷۴ درصد موقوفات استان مربوط به بخش کشاورزی،  ۱۲ درصد مسکونی،  ۱۱ درصد تجاری و ۳ درصد نیز سایر موقوفات است.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد از ویژگی‌های موقوفات استان را متراژ پایین آن دانست و افزود: این مسئله باعث می‌شود سرمایه‌گذاری بر موقوفات از صرفه اقتصادی خارج شود و اکنون ۹۲ درصد رقبات ما زیر پنج هزار متر،  ۸۶ درصد زیر دو هزار متر،  ۷۳ درصد زیر یک هزار متر و ۵۱ درصد رقبات زیر ۵۰۰ متر هستند.

وی با اشاره به برگزاری هشتاد و دومین نشست کمیسیون املاک سازمان اوقاف به میزبانی این استان با حضور دو معاون و سه نفر از مدیران کل اقتصادی سازمان اوقاف و امورخیریه کشور برای تعیین تکلیف موقوفات استان گفت: در راستای مشکلاتی که در حوزه وقف در استان وجود داشته و همچنین تصرفات غیرمجاز بر روی املاک وقفی، این نشست برگزار و موضوع در حال بررسی است.

زارع‌زاده یادآور شد: امیدواریم با توجه به مشکلات حوزه وقف و اختلافات با متصرفین و مستاجرین وقف، بتوانیم به تدریج این موضوعات را حل و فصل کنیم و به نظر می رسد در حرکت کلی مجموعه اوقاف استان سرعت خوبی در رسیدگی به موقوفات شکل گرفته است.  

وی با اشاره به اینکه در این نشست ۶۰ گردش کار آماده شده بود که ۵۰ مورد آن در حال بررسی است و امروز تعیین تکلیف می شود گفت: تاکنون ۱۲ جلسه کمیسیون املاک در استان یزد برگزار شده و از ابتدای سال تاکنون در راستای صدور مجوز به ۱۸۹ پرونده گردش کار شده که ۱۰۸ پرونده تایید شد و تاکنون ۳۰ مجوز از سازمان اوقاف صادر شده و ۱۷ مورد هم که از اختیارات استان بوده در این زمینه مجوز صادر شده است.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد با اشاره به اینکه در استان بیش از شش ماه است که مقدمات این جلسه را فراهم می‌کنیم اظهار داشت: امیداریم این جلسات در راستای تعیین تکلیف املاک وقفی ادامه داشته باشد.

وی از بازدید میدانی اعضای کمیسیون از موقوفات استان بویژه اردکان، میبد و یزد  و مراجعه به مشاوران املاک و استعلام قیمت بیان داشت: از سوی معاون توسعه سازمان اوقاف و امورخیریه کشور نیز در بحث قیمت گذاری هیئتی سه نفره متشکل از روسای ادارات تحقیق، حقوقی و ثبتی و حراست استان موظف به نظارت بر تهیه کار و قیمت‌های کارشناسان رسمی و قیمت‌گذاری بر املاک وقفی شدند.