زمان : 30 Shahrivar 1399 - 08:11
شناسه : 159845
بازدید : 5122
زردآلوی ابرکوه در انتظار توسعه زیرساخت‌های صادرات زردآلوی ابرکوه در انتظار توسعه زیرساخت‌های صادرات فراهم‌سازی زیرساخت صادرات محصولات کشاورزی از بسترهایی است که می‌تواند زمینه جهش تولید را در بخش کشاورزی محقق سازد، محصول زردآلوی شهرستان ابرکوه که در کشور نوبرانه و پیش رس است، از ظرفیت لازم برای صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس و روسیه برخوردار بوده و ارزآوری مناسبی به همراه دارد.

یزد فردا: هم اکنون بخش قابل توجهی از درآمد محصول زردآلوی ابرکوه به جیب دلالان می‌رود، که با حمایت دولت و صادارات این محصول می‌توان علاوه بر ارزآوری منافع بیشتری را برای قشر کشاورز حاصل کرد.

ارزآوری ۲۰میلیون دلاری زردآلوی ابرکوه

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ابرکوه در گفت وگو با گزارشگر ایرنا گفت: امسال حدود ۷۰۰ تن زردآلوی این شهرستان به کشورهای حوزه خلیج فارس و روسیه صادر شده که بیش از ۲۰میلیون دلار صادرات این محصول ارزآوری داشته است.

مهدی غیب الهی افزود: با توجه به برند مناسب این محصول که به دلیل طعم خاص و نوبرانه بودن جایگاه خوبی در کشور پیدا کرده، بسترمناسبی برای صادارات آن ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: تاسیس فرودگاه در شمال استان فارس که نزدیک به ۲۰سال است که محل ساخت آن مشخص شده همراه با فعالیت گمرک از نیازهایی است که می تواند زمینه صادارات هرچه بیشتر زردآلو و دیگر میوه‌های شهرستان ابرکوه را فراهم سازد اما بخش قابل توجهی از محصولات باغی هم اکنون به دلیل نداشتن صنایع تبدیلی و تکمیلی از بین می رود.

غیب الهی بابیان اینکه کشورهای حوزه خلیج فارس و روسیه بازار خوبی برای صادارات زردآلوی ابرکوه است، تصریح کرد: برای ارتقائ کیفیت محصول صادارتی این شهرستان بهبود سورت و بسته بندی بایستی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

مسوول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ابرکوه نیز گفت: امسال ۱۵ هزار تن محصول زردآلو به ارزش حدود ۳۰۰ میلیارد تومان در این شهرستان تولید و به بازار مصرف عرضه شد.

حسن زارع در گفت و گو با گزارشگر ایرنا افزود: این میزان محصول با توجه به سرمازگی و وقوع توفان در اواخر سال ۹۸ و اوایل سال جاری  از ۲ هزار هکتار برداشت شده که ۷۰۰ تن آن به روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر و بقیه هم در بازار استان های استان یزد ، اصفهان، فارس، تهران و خراسان رضوی عرضه شد.

دهستان فراغه کانون تولید زردآلوی استان یزد 

وی با بیان اینکه بیشترین میزان تولید محصول زردآلو در استان مربوط به دهستان فراغه بخش مرکزی ابرکوه  است اضافه کرد: متوسط تولید این محصول بین  ۱۵ تا  ۱۸ تن در  هر هکتار است اما در بعضی از باغ ها تا ۵۰ تن در هکتار نیز تولید این محصول ثبت شده که در شرایط مناسب آب و هوایی و بدون حوادث طبیعی تولید زردآلو  به ۳۰ هزار تن در هکتار می رسد.

وی انواع محصول زردآلوی ابرکوه را تخم گردی، فلکه‌ای، خیاری، زرقانی و خانی عنوان کرد و ادامه داد: ۶۰ درصد زردآلوی استان یزد در ابرکوه تولید می‌شود که با  توجه به پیش رس بودن این محصول برداشت آن از اواخر اردیبهشت ماه آغاز و تا اوایل تیرماه ادامه دارد اما به دلیل سرمازدگی و وقوع توفان میزان تولید در سال زراعی جاری ۵۰ درصد کاهش یافته است.

جشنواره برندسازی زردآلو و جذب مشتریان داخلی و خارجی

فرماندار و رییس شورای کشاورزی ابرکوه نیز گفت: سال گذشته با توجه به شرایط جوی مناسب و افزایش تولید زردآلوی در این شهرستان، برای نخستین بار جشنواره زردآلوی فراغه برگزار شد.

محمد کاظمی‌نسب افزود: هدف از برگزاری این جشنواره برندسازی محصول و جذب مشتریان داخلی و خارجی و سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی برای بهره وری هرچه بیشتر از محصول زردآلوی ابرکوه بود.

فرماندار ابرکوه در ادامه اظهار کرد: ابرکوه به عنوان یکی از ۱۴ شهر نمونه گردشگری کشور در همسایگی استان‌های گردشگر پذیر فارس و اصفهان قرار دارد و محصول زردآلوی این شهرستان از ظرفیت لازم برای تبدیل شدن به برند تجاری برخوردار است.

کاظمی نسبت با بیان اینکه برای برندسازی تجاری و اقتصادی محصول زردآلو در بخش بین المللی باید تلاش بیشتری صورت گیرد، ادامه داد: دو دوره پسا کرونا ، جذب و بازدید گردشگران خارجی از این شهرستان می‌تواند به فرهنگ سازی تجاری نیز تبدیل شود.

رییس شورای کشاورزی ابرکوه در ادامه با اشاره به شرایط اقلیمی شهرستان تصریح کرد: ایجاد سامانه ضد تگرگ و راه اندازی ایستگاه تحقیقاتی برای جلوگیری از خسارت غیرمترقبه به باغا های زردآلوی این شهرستان ضروری است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد ،گفت: امسال ۲۰ هزار تن محصول سردرختی زردآلو به ارزش حدود ۴۰۰ میلیارد تومان جمع آوری و به بازارهای مصرف داخلی و خارج عرضه شد.

اکبر شیخ علیشاهی افزود: این میزان محصول از۲ هزار و ۷۹۶ هکتارباغ های زردآلو که عمدتا در شهرستان های ابرکوه و خاتم قرار دارد، برداشت شده که  بخشی از این محصول به روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر و مقداری هم به بازارهای داخلی عرضه شده است.

وی خاطرنشان کرد: دهستان فراغه ابرکوه به عنوان بزرگترین تولیدکننده زردآلوی استان یزد و حتی نوع زودرس این محصول در کشور مطرح است و متوسط تولید این محصول باغی در استان ۱۵ تا  ۱۸ تن در سال جاری بوده که در شرایط مناسب آب و هوایی و بدون حوادث طبیعی به ۳۰ هزار تن در هکتار نیز می رسد.

شیخ علیشاهی خاطرنشان کرد: رتبه استان یزد از نظر سطح زیرکشت زردآلو در جایگاه دهم و از نظر میزان تولید در رتبه سوم کشور قرار دارد که این توفیق نتیجه سختکوشی کشاورزان یزدی در بهره وری از آب، انتخاب ارقام مرغوب و استفاده از دانش روز است.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار هکتار در سال های اخیر کاهش یافت و ۴۰ درصد اشتغال این شهرستان وابسته به فعالیت‌ کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار و ۵۰۰ خانوار ، سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی در ابرکوه تولید می کنند.