زمان : 26 Shahrivar 1399 - 11:27
شناسه : 159639
بازدید : 3322
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد: بهره برداران مراتع طرح های خود را ارایه کنند مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد: بهره برداران مراتع طرح های خود را ارایه کنند مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد از بهره برداران استان که دارای پروانه چرای دام و مرتعداری موظف هستند ، خواست تا پایان سال ۱۴۰۰ درخواست های طرح مرتعداری خود را ارایه کنند.

یزد فردا: محمدرضا آخوندی افزود: به منظور تسریع در تحقق مدیریت پایدار و بهره برداری اصولی از مراتع که از اولویت‌های اصلی سیاست‌های سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری کشور است، کسانی که دارای پروانه چرای دام تا پایان سال ۹۸ هستند، باید تا پایان سال ۱۴۰۰، پروانه های آنها منجر به طرح هایی اجرایی شود.

وی خاطرنشان کرد: بهره برداران در بازه زمانی باقیمانده فرصت دارند تا با مراجعه به اداره های منابع طبیعی و آبخیزداری ۱۰ شهرستان‌ استان برای تهیه طرح اقدام کنند.

آخوندی با اشاره به اهمیت اجرای طرح های مرتعداری در استان یزد گفت: طرح‌های مرتعداری از جمله ابزارهای مدیریتی جهت افزایش کمیت و کیفیت مراتع به وِیژه در مناطقی که فشار چرای دام  بر مراتع زیاد است به شمار می‌آید

وی تهیه و اجرای طرح مرتعداری را یکی از برنامه های مهم و شاخص پیش روی مجموعه منابع طبیعی دانست و تصریح کرد: با اجرای طرح‌های مرتعداری تلفیقی و چند منظوره ، علاوه بر کاهش فشار بر مرانع، به اقتصاد خانوارهای روستایی نیز کمک شایانی خواهد شد.

۹۸ درصد از مساحت استان به وسعت هفت میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار را عرصه های منابع طبیعی به خود اختصاص داده است و  چهار میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مراتع استان برابر ۶۰ درصد آن عمدتا از نوع متوسط و مراتع ضعیف هستند

زندگی پنج هزار خانوار روستایی یزد به مراتع وابسته است و ۴۰۰ خانوار بهره بردار گیاهان دارویی و صنعتی در استان نیز فعالیت دارند.

مراتع استان یزد هرچند به لحاظ پوشش گیاهی عمدتاً در رده متوسط و ضعیف قرار دارد، لیکن دارای نقش مهمی در حفظ خاک و ارزش های اکولوژیکی دارد که مهمترین گونه‌های موجود مراتع درمنه دشتی، قیچ، گون و علف است که بعضاً دارای خواص دارویی و صنعتی مهمی است.

تعداد واحدهای دامی استان یزد حدود سه میلیون است.

منبع: ایرنا