زمان : 26 Shahrivar 1399 - 08:38
شناسه : 159625
بازدید : 3167
۴۰۰۰ شهید دارالعباده ایران سند ایثار و جان‌فشانی‌ هستند ۴۰۰۰ شهید دارالعباده ایران سند ایثار و جان‌فشانی‌ هستند وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به۴۰۰۰ شهید استان یزد، گفت: این شهدا سندی از جان‌فشانی‌ها و ایثار هستند، بسیاری از رزمندگان این استان با پیوند میان شعر و رزم به فضای دفاع مقدس خدمت کردند.

یزد فردا: دوازدهمین هفته از طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم، عصر روز گشته ۲۵ شهریور با تجلیل از خانواده شهید «علی پرنیان» در استان یزد برگزار شد.

در این نشست دکتر «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی» مشاور وزیر و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، «محمدرضا سوقندی» مشاور وزیر در امور ایثارگران در قالب ارتباط زنده تصویری حضور داشتند.

دکتر سید عباس صالحی در این آیین طی سخنانی با اشاره به اینکه در آستانه چهلمین سالگرد دفاع مقدس هستیم، گفت: طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم فرصتی را فراهم کرد تا با خانواده شهدای کشور که چشم و چراغ ایران هستند و همه ما مدیون آنان هستیم ارتباط برقرار کنیم، اگرچه شرایط کرونا فرصت ارتباطات حضوری را سلب کرده است اما با این وجود در فضای مجازی نیز فرصتی برای این تعامل و دیدار فراهم است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: استان یزد چهار هزار خانواده شهید دارد که یکی از آنها خانواده شهید علی پرنیان است؛ خانواده ای اهل فرهنگ و دیانت و آن طور که مطرح شد فضای زندگی شان نیز معطر به آیات قرآنی است، حرکت این خانواده شهید اشاعه معارف وحیانی بود، از سوی دیگر خود آن شهید بزرگوار نیز گویا تقدیر بر این بود که زنده بماند تا یک زندگی جاودان پیدا کند، مسیری که در شفای آن شهید ایجاد شد و عمری دوباره یافت سبب شد تا به سمت عمری جاودان حرکت کند چرا که اعتقاد ما بر این است که شهدا جاودان هستند چنانچه خداوند در قرآن فرمود: « بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ».

صالحی با اشاره به سخنان برادر شهید علی پرنیان در مورد نحوه شهادت آن رزمنده دلاور گفت: این نحوه شهادت انصافا مصیبت نامه ای است که کمتر روایت شده است، اینکه ۲۶ عزیز همزمان به شکل مظلومانه ای با هم به شهادت برسند اتفاق غم‌باری در تاریخ ایران و در دوره دفاع مقدس است و این بخشی از سند مظلومیت شهدا و مردم ما در دوره دفاع مقدس است که گاهی کمتر روایت می‌شود.

وی در بخش دیگری از مباحث خود گفت: برادر آن شهید نیز یکی از شاعران این کشور است و در فضای اشعار آیینی، اجتماعی، طنز جایگاه داشته و دارد، از سوی دیگر یکی از علل اینکه در سه شنبه تکریم این هفته، استان یزد انتخاب شد این بود که در آستانه روز بزرگداشت شعر و ادب پارسی قرار داریم که مصادف با ۲۷ شهریور است، سالروز وفات شهریار به عنوان روز شعر و ادب پارسی انتخاب شده است. شهریار در دهه پایانی عمر خود نسبتی را با حوزه انقلاب اسلامی به طور عمیق برقرار می کند و در دوره دفاع مقدس به طور خاص با این عرصه ارتباط می یابد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از ابتدای دفاع مقدس شاعران ما با فضای دفاع مقدس ارتباط پیدا کردند، همه ما شعر معروف «خلبانان» را شنیده‌ایم، شاعر و سراینده و آهنگساز این سروده معروف دوران جنگ «بابک رادمنش» پدر «سامی یوسف» از خواننده های مطرح است؛ بابک رادمنش در مورد جریان سرایش این شعر می‌گوید، منزلم نزدیک فرودگاه بود، وقتی که هواپیماهای بعث فرودگاه را زدند بالای پشت‌بام آمدم و مثل همسایه ها فرودگاه را می دیدم، همان لحظه بود که شعر و آهنگی در ذهنم آمد و روز بعد آن را آماده کردم و به رادیوی آن  زمان بردم و این چنین شد که این شعر و آهنگ شکل گرفت.

صالحی تصریح کرد: بنابراین شعر دفاع مقدس همزمان با شروع جنگ آغاز شد، نقطه آغازین دفاع مقدس مصادف با حمله هواپیمای بعثی به ایران بودند و از همان زمان شعر دفاع مقدس به عنوان یک شاخه ای بود که میوهای پرثمرش به عنوان بخشی از روایت دفاع مقدس بر جای خواهد ماند.

وی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه فضای استان یزد، از مهدهای جدی شعر در طول تاریخ زبان پارسی بوده است، اظهار کرد: اکنون در ایام محرم به سرمی‌بریم و شعر آیینی استان یزد در این ایام و در جریان سوگواره‌های عظیم الشان این استان جایگاه ویژه‌ای دارد، اگر استان یزد را به عنوان استان دارالعباده ایران و از طرف دیگر مکانی برای سوگواری اهل‌بیت(ع) می شناسیم، پشتوانه این جایگاه اشعار شعرای بزرگ این استان بوده است هرچند که امسال شرایط کرونایی به این مراسم و سوگواره ها قالب دیگری داده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: شهید حسین ارسلان، شهید شاعر استان یزد بود که البته بعدها به استان کرمان و شهر رفسنجان رفته و از اشعار اولیه دوران دفاع مقدس را سرود، زندگی نامه این شهید نیز جالب است، دورانی همجوار با مرحوم آیت الله طالقانی بود و در نهایت در سال ۱۳۶۴ به شهادت رسید.

صالحی تصریح کرد: بخشی از فضای دفاع مقدس در استان یزد کسانی بودند که از طریق شعر و رزم در خدمت دفاع مقدس بودند، البته پس از دفاع مقدس نیز استان یزد در حوزه شعر آیینی یکی از استان‌های قابل توجه در کشور است.

همچنین در بخش دیگری از این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حبیب رضا ارزانی طی سخنانی اظهار کرد: طرح ملی سه شنبه های تکریم در آستانه چهلمین سالگرد دفاع مقدس برگزار می‌شود.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: در این طرح هر هفته یکی از خانواده‌های معظم شهدا در سراسر کشور و استان های مختلف تجلیل می شوند، از آغاز این طرح تاکنون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت هفتگی، با توجه به شیوع کرونا در  قالب ارتباط زنده تصویری با خانواده شهدا دیدار داشته است.
منبع: ایسنا