زمان : 24 Mordad 1399 - 21:34
شناسه : 158228
بازدید : 3904
بخشی از مسجد جامع کهن میبد مرمت شد بخشی از مسجد جامع کهن میبد مرمت شد

یزد فردا: مدیر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی میبد با اشاره به اینکه مسجد جامع کهن از مجموعه مساجد تاریخی و اسلامی این شهر به شمار می رود ، گفت : صحن مسجد حاج حسنعلی مرمت و از گنبد آن اقدامات حفاظتی انجام شد.

سیما حشمت بدون اشاره به میزان اعتبار هزینه شده افزود: سال گذشته قسمت‌هایی از بام مسجد جامع اندود و بخش‌هایی از «کنوهای» بام اصلاح و مرمت و همچنین اقدامات حفاظتی برای مقابله با عوامل میکروبیولوژیک خسارت زا (موریانه و موش) و سم پاشی علف های هرز در اطراف بنا نیز انجام شد.

 

 «کنو » فضای پر شده بین سقف‌های ضربی در معماری قدیم است برای اینکه فشار وارده بر پایه‌ها را به حداقل برساند و جلوی رانش طاق‌ها را بگیرد کاربرد دارد. 

 

مدیر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی میبد در ادامه با ارائه توضیحاتی در ارتباط با این بنای تاریخی گفت: مسجد جامع کهن از مساجد اولیه تمدن اسلامی در سده های اول و دوم هجری به وسعت سه هزار و ۵۰۰ متر مربع است.

 

وی ادامه داد: این مسجد از نوع مسجدهای ایوان‌دار و شامل مجموعه مسجدهای حاج حسنعلی ،  حسنی ، حاج رجبعلی و مسجد جامع ‌است.

 

این مسوول اظهار کرد: این بنای ارزشمند از عناصر شاخص شارستان بوده و بعد از نارین قلعه قدیمی‌ترین بنای تاریخی شهر قدیم میبد به‌ شمار می‌آید.

 

وی یادآورشد: این بنا به عنوان یک مرکز اجتماعی زنده همواره با پایش و انجام مرمت‌های دوره ای زیرنظر پایگاه پژوهشی شهر تاریخی میبد حفاظت و مرمت می‌شود.

 

مسجد جامع کهن میبد به شماره ۱۳۴۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

 

یک سوم وسعت شهر میبد بافت تاریخی دارد و مرکزاین  شهرستان ۱۰۵هزار نفری در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد. 

 

میبد از شهرهای تاریخی استان یزد و هفت هزار سال قدمت دارد و به قطب کاشی کشور و شهر جهانی زیلو، معروف است.

 

این شهر مکان های تاریخی متعددی نظیر نارین قلعه ، برج کبوتر خانه ، یخچال ، چاپارخانه ، قلعه مهرجرد ، آسیاب دوسنگی محمد آباد ، کاروانسرای شاه عباسی ، آب انبارکلار، آب انبار حاجی علی محمد  و حمام یخدان  دارد.

 

میبد ۳۰۰ اثر ثبتی ، ۲۶۳ اثر غیرمنقول ، ۱۰ اثر منقول ، ۹ اثر قدیمی و ۱۸ اثر ناملموس و ۹ موزه دارد.

منبع: ایرنا