زمان : 20 Mordad 1399 - 17:02
شناسه : 158091
بازدید : 7692
مدیر عامل شهرک‌های صنعتی یزد در دیدار با خبرنگاران سفارشی  خود  خبر داد: در حال حاضر ۳۱ شهرک و ناحیه صنعتی در استان یزد وجود دارد مدیر عامل شهرک‌های صنعتی یزد در دیدار با خبرنگاران سفارشی خود خبر داد: در حال حاضر ۳۱ شهرک و ناحیه صنعتی در استان یزد وجود دارد

یزدفردا مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد با اشاره به روند رشد سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان طی سالهای اخیر، ایجاد شهرک‌ها و نواحی جدید صنعتی در استان را از اولویت‌های سالجاری این شرکت ذکر کرد.

«سید علی عزالدینی» امروز دوشنبه بیستم مردادماه در جمع خبرنگاران (سفارشی حود)اظهار کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی استان در کنار ایجاد و توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی و آماده‌سازی زیرساخت‌های سخت افزاری مورد نیاز واحدهای صنعتی، فعالیت‌های متعدد و متنوعی را در جهت حمایت و پشتیبانی از واحدهای کوچک و متوسط مستقر در شهرک‎های صنعتی و حتی خارج از شهرک‌ها انجام می‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر ۳۱ شهرک و ناحیه صنعتی در استان یزد وجود دارد که ۲۹ مورد از آنها مورد بهره برداری قرار گرفته و دو ناحیه صنعتی نیز در مرحله تکمیل است که امیدواریم تا پایان سالجاری آماده بهره برداری شود.

این مسئول مجموع اراضی شهرک‌های صنعتی استان را ۶۷۴۴ هکتار اعلام کرد و گفت: مساحت زمین فاز عملیاتی اراضی شهرک‌های استان معادل ۴۵۲۷ هکتار است که با تفکیک بخشی از آنها در قالب معابر، ۳۱۳۴ هکتار مورد استفاده واحدهای صنعتی مستقر در این شهرک‌ها و نواحی است.

وی با بیان این که ۹۱۶ هکتار از مجموع ۶۷۴۴ هکتار ازاضی شهرک‌های استان باقیمانده و مابقی واگذار شده است، عنوان کرد: پیگیری ایجاد شهرک‌ها و نواحی جدید صنعتی از اولویت‌های سالجاری شرکت شهرک‌های استان است.

وی در مورد واگذاری‌ها به تفکیک نوع صنایع نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۹ درصد از اراضی در اختیار صنایع غذایی، ۱۷ درصد صنایع فلزی، ۱۶ درصد کانی‌های غیرفلزی، ۱۰ درصد نساجی، پنج درصد صنایع شیمیایی و هشت درصد بخش خدمات، هشت درصد صنایع سلولزی و  ۱۷ درصد نیز صنایع برق و الکترونیک است.

عزالدینی با اشاره به روند رشد واگذاری زمین‌ها در سالهای اخیر تصریح کرد: در سال ۱۳۹۶ تعداد ۱۰۳ قرارداد واگذاری، در سال ۹۷ تعداد ۲۱۳ مورد قرارداد و در سال ۹۸ تعداد ۲۰۷ مورد قرارداد و طی پنج ماهه سال جاری تعداد ۴۲۴ قرارداد واگذاری اراضی به سرمایه‌گذران منعقد شده است.

وی با اشاره به واگذاری ۲۷۰ فقره واگذاری به مساحت ۱۵۰ هکتار در سال ۹۸، گفت: ۱۴۱ فقره از این قراردادها مجوز ساخت گرفته که ۹۰ فقره معادل ۳۰ درصد از آنها با اتمام عملیات ساخت همراه بوده است.

به گفته مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان، در سال گذشته ۱۰۲ طرح صنعتی در شهرک‎های استان مورد بهره برداری قرار گرفته که در قالب آنها ۲۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و ۱۲۶۶ فرصت شغلی فراهم شده است.

وی همچنین گفت: براساس آمارهای ارائه شده در سال ۹۶ مبلغ ۱۷.۷ میلیارد تومان در طرح‌های عمرانی شرکت شهرک‌های صنعتی هزینه شده که این رقم در سالهای ۹۷ و ۹۸ به ترتیب به ۳۳ و ۵۴ میلیارد تومان افزایش یافته و در سال جاری به رغم تعطیلی طرح‌های عمرانی به دلیل شیوع کرونا ۲۱ میلیارد تومان در این حوزه هزینه شده که پیش بینی می‌شود تا پایان سال این رقم به ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد.

وی افزود: در سال ۱۳۹۷ تعداد ۴۹ واحد با اشتغالزایی ۵۹۰ نفر، در سال ۹۸ تعداد ۱۰۲ واحد با اشتغالزایی ۱۲۶۶ نفر و امسال نیز تاکنون ۱۴ واحد با اشتغالزایی ۲۲۴ نفر در شهرک‎های استان مورد بهره برداری قرار گرفته است.

عزالدینی همچنین از تعیین تکلیف ۴۲ پرونده واگذاری اراضی شهرک‌ها که بنا به دلایلی به اجرای طرح ختم نشده در سال ۹۶ خبر داد و افزود: در سالهای ۹۷ و ۹۸ نیز تعداد پرونده‌های تعیین تکلیف شده به ترتیب ۱۴۹و ۲۴۰ مورد بوده است.

وی با اشاره به اشتغال بالغ بر ۲۴ هزار و۶۰۰ نفر در شهرک‎های استان، عنوان کرد: ۹۰ درصد از واحدهای مستقر در شهرک‌های استان جزو صنایع کوچک و متوسط هستند.

وی در مورد تعطیلی یا رکود واحدهای مستقر در شهرک‌های استان به دلیل کرونا نیز گفت: با توجه به بازدیدهای میدانی خوشبختانه واحدهای صنعتی شهرک‌ها وضعیت مناسبی دارند ولی پیمایش آمار و  مرجع رسمی اعلام آن سازمان مدیریت و برنامه ریزی است.

عزالدینی از ایجاد شهرک ویژه صنایع های تک به مساحت ۵۰ هکتار برای استقرار این صنایع با عنوان شهرک اکترونیک در بهترین نقطه از شهرک صنعتی یزد خبر داد.

وی همچنین با اشاره به راه اندازی تصفیه خانه شهرک صنعتی یزد، از استفاده پساب تصفیه شده صنایع برای آبیاری فضای سبز این شهرک و منطقه ویژه اقتصادی یزد خبر داد و گفت: پایش آلایندگی ‌های صنایع مستقر در شهرک توسط اداره کل محیط زیست استان انجام می‌شود.

«محمد دهقان بنادکی» معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان نیز با بیان این که امروزه توسعه از طریق مدل خوشه‌ای نقش محوری و بارزی در سیاست‌های اقتصادی و صنعتی کشورهای توسعه یافته ایفا می‌کند، گفت: این مدل از ۲۰ سال پیش در کشورمان آغاز شده است که براساس آن با فعالیت ۳ تا ۵ ساله خوشه‌ها و مداخله شرکت در توسعه آنها، نهادسازی در این کسب و کارها انجام و تشکل‌های موجود توانمند یا ایجاد می‌شوند.

وی افزود: شهرک‌های صنعتی حامی طرح‌های ویژه این تشکل‌ها به خصوص در گلوگاه‌های آنهاست و خوشبختانه در مورد خوشه‌های نساجی، طلا، محصولات کنجدی، کاشی و سرامیک و سنگ در استان موفق بوده است.

دهقان همچنین از فعالیت حال حاضر خوشه‌های گردشگری و زیلو در استان خبر داد و گفت: جذب سرمایه گذاران جدید به حوزه‌های مورد نظر از دستاوردهای ایجاد خوشه‌های کسب و کار است به طوری در همین راستا به عنوان نمونه شاهد ورود ماشین آلات جدید به حوزه نساجی، افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی تولیدکنندگان محصولات کنجدی و نیز افزایش دو برابری بافندگان خوشه زیلو بودیم.

در ادامه این نشست از واحد صنعتی داروسازی کارن و طرح توسعه این واحد نمونه کشوری که با ۱۶۰ نیروی انسانی بالغ بر ۱۵۰ محصول اعم از مکمل‌های دارویی، غذایی، ورزشی ، بیمارستانی و سلامتی تولید می‌کند، با حضور خبرنگاران بازدید شد./ایسنا