زمان : 19 Tir 1399 - 01:32
شناسه : 157756
بازدید : 4255
اختتامیه نخستین مسابقه قصه گویی خانوادگی در یزد برگزار می شود یک خانه، چند قصه گو اختتامیه نخستین مسابقه قصه گویی خانوادگی در یزد برگزار می شود نخستین مسابقه قصه گویی خانوادگی در دوران قرنطینه در یزد برگزار می شود. مدیر انجمن تخصصی قصه گویان سروش با اعلام این خبر گفت: نخستین مسابقه قصه گویی خانوادگی در یزد توسط انجمن تخصصی قصه گویی ایران، انجمن قصه گویان سروش و با همراهی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد برگزار می شود.

آمنه اولیا افزود: جرقه ی اولیه ی این مسابقه در زمان بحران کرونا با تاکید بر شعار در خانه بمانیم زده شد و هدف اصلی آن تقویت فرهنگ قصه گویی، همچنین همراهی و مشارکت تمام اعضای خانواده در یک فعالیت فرهنگی است. فراخوان اولیه ی مسابقه، اردیبهشت ماه منتشر شد و پس آن دبیرخانه مسابقه آماده ی دریافت فیلم قصه گویی خانواده ها شد.
اولیا تاکید کرد: یک خانه چند قصه گو در واقع روایت یک خانواده از یک قصه است. موضوع قصه ها آزاد است و هر خانواده می بایست از نحوه ی قصه گویی خود یک فیلم تهیه کرده و به دبیرخانه ارسال کند. این مسابقه در سه بخش، قصه گویان حرفه ای، قصه گویان آماتور و همچنین کادر درمانی کرونا برگزار شد.
مدیر انجمن تخصصی قصه گویان سروش افزود: همانگونه که در فراخوان مسابقه نیز ذکر شد، از خانواده های خواستیم به سمت قصه های واقع گرا از فرهنگ مردم یزد بروند. علاوه بر این ترجیحا قصه ها از ادبیات عامه سراسر ایران برداشته شود. به هر حال آنچه بیشتر مد نظر بود این بود که قصه ها ارزش روایت داشته باشد. یعنی ماجرای قصه، ارزش شنیدن داشته و از کشش لازم برخوردار باشد.
اولیا مشارکت پیوسته ی اعضای خانواده شامل: پدر، مادر، فرزند، خواهر، برادر، خواهر زاده، برادر زاده، پدربزرگ و مادربزرگ را از اصلی ترین نکات این مسابقه عنوان کرد و گفت: انتظار ما این بود که خانواده ها بتوانند با همراهی هم و با رعایت نکات مد نظر داوران، یک قصه را با رعایت اصول حتی در لوکیشن های متفاوت و لهجه های مختلف روایت کنند.
به گفته ی وی زمان روایت قصه برای خانواده های دو نفره بین 8 الی 10 دقیقه، برای خانواده های سه الی پنج نفره 12 الی 15 دقیقه و برای خانواده های بالای پنج نفر 15 الی 20 بوده است.
مدیر انجمن تخصصی قصه گویان سروش با تاکید بر اینکه آخرین مهلت ارسال آثار تا 25 خرداد ماه بوده گفت: در مجموع 25 خانواده در این مسابقه شرکت کرده اند که فیلم قصه گویی آن ها توسط داوران مسابقه، مریم حیدری، محمدرضا آخوندی و سامان قاسمی بررسی شده و نفرات برگزیده 20 تیرماه معرفی خواهند شد.
اولیا تصریح کرد: اختتامیه نخستین مسابقه قصه گویی خانوادگی با حضور مردم فرهنگ دوست یزد، مسئولان استان، هنرمندان و قصه گویان و قصه دوستان با حفظ فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت زنده و مجازی برگزار می شود. هنردوستان جهانشهر یزد و قصه دوستان سراسر دنیا می توانند جمعه ساعت 8 شب برنامه اختتامیه را از طریق صفحه ی انجمن قصه گویان در اینستاگرام به آدرس @ghessegooyan_soroosh مشاهده نمایند.
وی ضمن قدردانی از همراهی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری و تمام همکارانش در دبیرخانه مسابقه و همچنین اعضای انجمن قصه گویان سروش، اظهار امیدواری کرد که این مسابقه در سال های آتی با قوت و قدرت بیشتری برگزار شود.