زمان : 12 Tir 1399 - 22:56
شناسه : 157714
بازدید : 4303
گلخانه های هیدروپونیک قابلیت تولید محصولات خارج از فصل را دارند مدیرکل جهادکشاورزی استان: گلخانه های هیدروپونیک قابلیت تولید محصولات خارج از فصل را دارند سعیدی گفت: گلخانه های هیدروپونیک با امکان تنظیم دما، رطوبت و نور ، قابلیت تولید محصولات خارج از فصل با عملکرد بسیار بالاتر از کشت مرسوم در مزرعه را دارند.

به گزارش رفسنجان فردا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان، تعدادی از مسئولین و کارشناسان مدیریت جهادکشاورزی استان کرمان از گلخانه کشت هیدروپونیک و مرکز کشت بافت واقع در دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان رفسنجان بازدید کردند.
به ‌گفته مهندس سعیدی مدیر کل جهاد کشاورزی استان کرمان، گلخانه های هیدروپونیک با امکان تنظیم دما، رطوبت و نور ، قابلیت تولید محصولات خارج از فصل با عملکرد بسیار بالاتر از کشت مرسوم در مزرعه را دارند.

وی افزود: محدودیت منابع آبی موجب توجه هرچه بیشتر به تولید محصول در گلخانه با کارایی بالای مصرف آب شده است.

وی همچنین اشاره کرد: گلخانه های هیدروپونیک به دو صورت بستر مایع و بستر جامد می باشند و گلخانه مذکور با بستر جامد است.
در همین رابطه مهندس حاج عبدالهی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان نیز اظهار داشت: هرچند هزینه سرمایه گذاری اولیه به فرض آماده بودن امکانات زیربنایی، شامل چاه آب دارای پروانه بهره برداری مجاز، نیروی برق و وجود سوخت گاز در مجاورت محل احداث، بیش از 3۵۰۰۰۰ تومان در متر مربع است، لیکن در صورت اجرای مدیریت اصولی و صحیح و دستیابی به عملکرد بالا، برگشت سرمایه در سال های اول به دست خواهد آمد.
در بازدید از مرکز کشت بافت دانشگاه آزاد اسلامی رفسنجان دکتر باقری زاده معاون علمی و پژوهشی واحد رفسنجان گفت: اکنون تکثیر نهال ریز ازدیادی پسته شروع شده و کار های مقدماتی برای ریز ازدیادی خرمای مجول آغاز گردیده تا در فصل مناسب آن که آذر ماه می باشد تکثیر این گیاه نیز آغاز گردد.و در اسفند ماه سال جاری نهال هیبریدی پسته آماده فروش می باشد.
علاقمندان، متقاضیان و سرمایه گذاران می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارائه درخواست، به روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان مراجعه نمایند.