زمان : 08 Tir 1399 - 00:42
شناسه : 157660
بازدید : 3345
نظارت بر بازار لوازم خانگی در دستور کار بازرسان سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان یزد رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان یزد: نظارت بر بازار لوازم خانگی در دستور کار بازرسان سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان یزد محمد رضا علمدار یزدی با اعلام خبر فوق افزود: از امروز طرح ویژه ساماندهی و نظارت بر بازار لوازم خانگی در سطح استان اجرا میشود و در این راستا نظارت بر شفاف سازی تغییرات قیمت واحدهای عرضه کننده لوازم خانگی در دستور کاربازرسی این سازمان می گیرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد ، علمدار یزدی گفت : کلیه تولید کنندگان و عرضه کنندگان لوازم خانگی ملزم هستند تا قیمت محصولات خود را در سامانه 124.IR که به عنوان بخشی از نظام مدیریت عرضه و تقاضای بازار می باشد درج نمایند و لذا  عدم درج قیمت توسط تولیدکنندگان و عرضه کنندگان لوازم خانگی به منزله عرضه خارج از شبکه تلقی میگردد.

وی افزود: محصولات لوازم خانگی شامل یخچال، فریزر، یخچال فریزر، ماشین لباسشویی، اجاق گاز و تلویزیون، با توجه به درجه اهمیت در سبد کالای خانوار و عمومیت مصرف به عنوان کالاهای ضروری برای تعیین درصد رشد قیمت در سال 1399مشخص و مشمول هماهنگی با سازمان حمایت برای تأیید قیمت و متعاقباً ثبت قیمت مصرف کننده در سامانه 124.IR می باشند.

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان یزد افزود: قیمت کالاهای مشمول (بند1) بر اساس درخواست هر شرکت، نسبت به آخرین قیمت های ثبت شده در سامانه 124 در ارتباط با یخچال، فریزر، یخچال فریزر، ماشین لباسشویی، اجاق گاز با افزایش حداکثر 25 درصد و در ارتباط با تلویزیون با افزایش حداکثر 20 درصد تعیین گردیده و کلیه شرکت ها موظف به ارایه فهرست قیمت جهت درج در سامانه 124 به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان می باشند و در صورت عدم اقدام، موضوع در حکم عرضه خارج از شبکه و گرانفروشی قابل پیگیری خواهد بود.

علمدار یزدی تاکید کرد: لازم است قیمت سایر اقلام لوازم خانگی با رعایت ضوابط قیمت گذاری مصوب هیئت تعیین و تثبیت قیمتها، بر اساس خود اظهاری شرکت ها تنظیم و برای ثبت در سامانه 124 به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارسال شود.

وی خاطر نشان کرد: آن دسته از شرکت های عرضه کننده و تولیدکننده لوازم خانگی که تاکنون قیمت محصولات خود را برای ثبت در سامانه مذکور به این سازمان ارائه ننموده اند، مکلفند قیمت های پیشنهادی را بارعایت مفاد بندهای فوق و برمبنای آخرین قیمت های فروش در بهمن ماه 1398 تنظیم و جهت ثبت در سامانه 124 ارائه نمایند.

محمد رضا علمدار یزدی گفت: کلیه واحدهای تولیدی مکلفند نسبت به عرضه مستمر، بهنگام و مکفی محصولات تولیدی در سطح بازار اقدام نمایند. بدیهی است هر گونه اقدام نظیر الزام شبکه عرضه به خرید سبدی اقلام و یا ایجاد انحصار در تأمین کالا از سوی تولیدکنندگان لوازم خانگی فاقد وجاهت و به منزله اخلال در نظام عرضه و تقاضای بازار با هدف بازارسازی کاذب از طریق مجاری ذیربط قابل پیگیری خواهد بود.

وی افزود: سازمان صنعت،معدن وتجارت با مشارکت سایر نهادها و دستگاه های ذیربط منجمله اتاق اصناف و اتحادیه های صنفی مرتبط، تشدید اقدامات نظارتی و بازرسی در بازار این کالاها را ، با قیمت متعارف و بر مبنای فهرست قیمت موجود در نمایندگی های فروش و نرخ های تأیید شده در سامانه 124 به صورت جدی در دستور کار قرار داده و با هر گونه سوءاستفاده و بازارسازی کاذب توسط سفته بازان شامل امتناع از عرضه و گرانفروشی وفق قوانین و مقررات برخورد بعمل می آورد.

علمدار یزدی بهره گیری از ظرفیت سایر دستگاه ها و نهادها در قالب انجام گشت های مشترک بازرسی با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی، پلیس امنیت اقتصادی، دادستانی و ... از مراکز مهم عرضه در جهت الزام واحدهای صنفی ذیربط از جمله  نمایندگی های رسمی فروش به نصب برچسب قیمت مصرف کننده مطابق با قیمتهای اعلامی در سامانه  124.ir و همچنین برخورد مؤثر با تخلفات احرازی نظیر گرانفروشی، امتناع از عرضه و ...را از دیگر برنامه های این سازمان در اجرای این طرح دانست و گفت: تمامی شرکتهایی که نسبت به افزایش قیمت بدون هماهنگی با سازمان حمایت و ثبت در سامانه 124 بیش از تصمیمات اتخاذ شده اقدام نموده اند مکلف به کاهش قیمتهای اعلامی و ارایه لیست قیمتهای اصلاحی برای درج در سامانه می باشند.