زمان : 30 Dey 1398 - 13:15
شناسه : 156288
بازدید : 3944
رسانه ها در انتخابات پیش رو آخرت خود را به خاطر دنیا خراب نکنند رسانه ها در انتخابات پیش رو آخرت خود را به خاطر دنیا خراب نکنند رئیس دادگستری رفسنجان با بیان تذکرهای انتخاباتی گفت: رسانه ها عاقبت کار را بسنجند و به خاطر دنیا، آخرت خود را خراب نکنند.

به گزارش رفسنجان فردا، حجت الاسلام مهدی پورمحمدی، در جلسه ستاد پیشگیری از وقوع جرائم انتخاباتی در محل فرمانداری با اشاره به یازدهمین دوره انتخابات پیش‌ روی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: انتخابات نماد مشارکت مردم در عرصه قانونگذاری‌ است و شان‌ مجلس تصویب قوانین خوب و به جا و ریل گذاری برای قوه مجریه است.

  رئیس دادگستری رفسنجان افزود: امام راحل فرمود مجلس عصاره فضایل ملت است یعنی از هر مجلسی معلوم‌ می شود که انتخاب مردم چه بوده است.

 وی ادامه داد: در بحث انتخابات ۴ راهبرد اساسی شامل حضور حداکثری و مشارکت مردم پای صندوق‌ های رای، سلامت‌ انتخابات، امنیت انتخابات و رقابت اخلاق محور وجود دارد و همه باید تلاش کنیم تا بر اساس این محورها انتخاباتی سالم‌ انجام شود.

 پورمحمدی با اشاره به اینکه امکان بروز تخلفات در روند اجرای انتخابات از جمله روزهای نام‌ نویسی، زمان تبلیغات، روز رای گیری، بعد از رای‌ گیری و ... تصریح کرد: رسانه‌ ها در حضور حداکثری مردم در انتخابات، سلامت انتخابات و رعایت اخلاق در رقابت ها می توانند نقش موثری ایفا کنند، قانون و اخلاق را رعایت کنند، رسالت رسانه ها باید رساندن صدای مردم باشد؛ همانگونه‌ که خداوند در قرآن قسم می خورد به "ن و القلم‌ و مایسطرون" یعنی به قلم و آنچه که با آن قلم نگاشته می شود.

  وی ادامه داد: پس خدا به این مسئله اهمیت داده و رسانه ها اعم از دیداری، شنیداری‌ و نوشتاری حواسشان‌ باشد که به خاطر دنیا، آخرت خود را خراب نکنند و همواره این را مد نظر داشته‌ باشند که انتخابات امسال هم مانند انتخابات سال های قبل‌ است و می گذرد اما آنچه‌ که می ماند عملکرد ما در نامه اعمال است لذا مراقب‌ باشیم به خاطر دنیای دیگران آخرت‌ خود را خراب نکنیم.

 رییس دادگستری رفسنجان خاطرنشان کرد : علامه طباطبایی فرمود"  اگر انسان یک کار خوب انجام دهد در کل‌ عالم اثر می گذارد همچنین اگر یک کار بد انجام دهد در کل عالم تاثیرگذار است"لذا‌ ذره ها در عالم‌ ارتباطات‌ کم نیستند چون همه چیز به هم مربوط می شود، پس رسانه هم چه در انتخابات و چه در زمان غیر انتخابات هرکاری‌ را که انجام‌ می دهد عاقبت کار را بسنجد که در کارنامه اعمالمان‌ ثبت می شود و در این صورت است که مردم را نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی، دین و آرمان‌ های انقلابی مایوس نمی کند.

 وی گفت: اگر کاندیدایی مورد نظر باشد سعی کنید به معرفی و برنامه‌ های او بپردازید و هدف تان‌ تخریب کاندیداهای دیگر نباشد.

 پورمحمدی یکی از مسائل در پیشگیری از وقوع جرم را بهداشت قضایی دانست و افزود: تمام‌ سعی و تلاش بر این باشد که جرم‌ و تخلفی اتفاق نیفتد که این کار نسبت‌ به بروز تخلف بهتر است و بهداشت قضایی محسوب می شود همچنین‌ اگر جرمی رخ دهد باید با مسببان‌ و عاملان جرم برخورد شود.

 وی با اشاره به اینکه اعلام نظر شخصیت ها (کاندیدا) با ذکر عنوان و مسئولیتِ کاندیداها طبق مواد ۵۷ و ۸۰ قانون مجازات اسلامی جرم است؛ ادامه داد: کاندیدا و حامیان او نباید عنوان و مسیولیت کاندیدا را مطرح کنند باید فقط به ذکر اسم و برنامه های وی پرداخته شود، هنر رسانه معرفی شخص و برنامه ها و سوابق شخصی کاندیدا باشد ضمن اینکه شرکت ها و موسسات دولتی وابسته به دولت حق ندارند از کاندیدایی‌ تبلیغ کنند زیرا این ارگان‌ ها از امکانات و تجهیزات دولتی و بیت المال استفاده می کنند و  برای کاندیداها حق تبلیغات ندارند.

 
پورمحمدی با بیان‌ اینکه هیچ شخص و هیچ رسانه ای حق درج‌ آگهی و مطلب علیه کاندیدا را ندارد؛ اظهار کرد: چنانچه مطالب خلاف واقع و علیه کاندیدا توسط مطبوعات و نشریات درج‌ شود باید  همان نشریه پاسخی‌ که کاندیدا ارائه می دهد درج کند اگر درج نکرد کاندیدا می تواند پاسخش را در نشریه دیگر به چاپ برساند.

 
رئیس دادگستری رفسنجان بیان کرد: هتک حرمت و حیثیت نامزدهای‌ انتخاباتی طبق ماده ۶۵ قانون مطبوعات جرم محسوب می شود همچنین تبلیغات زودهنگام و خارج از محدوده قانونی هم جرم است و به مدت ۲۴ ساعت یعنی از ۸ صبح پنجشنبه یکم اسفند تا ۸ صبح دوم اسفند تبلیغات ممنوع است  و کسی حق نصب پوستر، پلاکارد، پارچه، اعلامیه و هرگونه اقلام دیگر در مطبوعات و رسانه ها و دیگر فضاهای مجازی و .... را ندارد/شبستان