زمان : 03 Dey 1398 - 15:53
شناسه : 156040
بازدید : 3941
توانمندی های دانشگاه باید برای ما بیش از پیش شناخته شود توانمندی های دانشگاه باید برای ما بیش از پیش شناخته شود مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد، با بیان این که دانشگاه هنوز شناخت درستی از نیازهای دستگاه های اجرایی ندارد و دستگاه اجرایی توانمندی های دانشگاه را به خوبی نمی شناسد، گفت: تنها 5 تا 10 درصد از طرح های دریافتی از سوی دانشگاه ها به صورت کاربردی مورد استفاده قرار گرفته است که نشان می دهد دانشگاه پاسخ خوبی به نیازهای آب نداده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، «محمدمهدی جوادیان زاده» مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد، در نشست پرسش و پاسخ دانشجویان، که با حضور تعدادی از مسئولان شرکت آب منطقه ای و تعدادی از اساتید و دانشجویان دانشگاه یزد برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته پژوهش، توسعه پژوهش های کاربردی با موضوع آب را بسیار ضروری دانست و بیان کرد: بیشترین مشکل ما در حوزه پژوهش و ارتباط با دانشگاه، عدم شناخت نیازهای بخش آب و توانمندی های دانشگاه است.

وی بر لزوم ارتقاء نقش دانشگاه در تعریف و انجام پژوهش های کاربردی تاکید و اظهار کرد: عمده پروپوزال های دریافتی در چارچوب نیازهای بخش آب که باید کاربردی باشد نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص روزهای ترسالی و خشکسالی، گفت: متاسفانه به دلیل اثرات تغییر اقلیم دوام دوره های خشکسالی در سال های اخیر طولانی ترشده است.

وی با اشاره به این که حوزه های آبریز یزد پاسخ مناسبی به میزان بارش نمی دهند، خاطرنشان کرد: الگوی بارش در گذشته عمدتا به شکل ذخیره برفی بوده اما اکنون بیشتر به صورت باران می باشد و به دلیل این که حجم تبخیر در زمان بارش باران زیاد است، بخش کمی از این باران به بارش موثر تبدیل می شود.

جوادیان زاده افزود: استان یزد در مقایسه با سال قبل 30 درصد افزایش بارش داشته است اما طبق تحقیقات و بررسی ها، کسری مخزن طی دوره دی 96 تا خرداد 97 حدود 139 میلیون متر مکعب بوده که در دوره مشابه دی 97 تا دی 98 به حدود 98 میلیون مترمکعب کاهش یافته است، این در حالی است که در دشت یزد- اردکان که کانون اصلی جمعیتی استان است، وضعیت وخیم تر می باشد.

وی همچنین در خصوص تخلیه آب از چاه ها و قنات ها گفت: در سال های اخیر ما روند کاهشی در تخلیه آب از چاه ها و قنوات داشتیم که اگر چه بخشی از این کاهش به دلیل اقدامات تعادل بخشی بوده است ولیکن متاسفانه نقش اصلی را در این کاهش، خود طبیعت بازی کرده است، که بدترین نوع تعادل سازی سفره ها به شمار می رود.

این مسئول تصریح کرد: امروزه از یک سو افزایش جمعیت، توسعه صنعتی و کشاورزی نیاز به مصرف آب را افزایش می دهد و از سوی دیگر ،عوامل انسانی تهدید کننده زیادی نظیر حفرچاه های غیرمجاز، تعرض به حریم و بستر رودخانه ها و اضافه برداشت ها نابود کننده منابع آب موجود می باشند و این تناقض ها به شدت موجب نگرانی می باشد.

وی به چشم انداز شرکت آب منطقه ای اشاره و بیان کرد: تامین آب سالم و مطلوب برای کلیه ذینفعان مهمترین برنامه این شرکت است که تحقق آن مستلزم همکاری گروه ها و سازمان های مختلف می باشد تا طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب به بهترین شکل اجرا شود.

جوادیان زاده در پایان با بیان این که طی 10 سال گذشته بیش از 100 پروپوزال پژوهشی به شرکت آب منطقه ای یزد پیشنهاد شده است که نزدیک به 40 درصد آن به طرح پژوهشی رسیده است، گفت: تنها 5 تا 10 درصد از این طرح های پژوهشی به صورت کاربردی  مورد استفاده قرار گرفته است که نشان می دهد هم شرکت آب منطقه ای نتوانسته نیازهایش را به دانشگاه منتقل کند و هم دانشگاه پاسخ خوبی به نیازهای آب نداده است.