زمان : 03 Azar 1398 - 02:39
شناسه : 155612
بازدید : 9167
مرمت مسجد جامع میبد پیگیری شد مرمت مسجد جامع میبد پیگیری شد مدیر پایگاه پژوهشی میبد گفت: مرمت مسجد جامع میبد به عنوان یکی از مهمترین اثار معماری دوران اسلامی و نیز پایگاه اجتماعی در قسمت شارستان میبد مورد پیگری قرار گرفت.

سیما حشمت روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این مسجد بزرگترین قطب سیاسی ، اجتماعی و مدهبی شهر محسوب می شده و در داخل بارو و حصار قدیم شهر و بر سر گذرهای اصلی شهرقرار داشته‌است.

وی ادامه داد : مسجد جامع محل تلاقی راسته‌های منشعب شده از دروازههای اصلی شهر بوده‌ و این موضوع و همچنین وجود سنگ نبشتههایی در آن به صورت سنگ قبر نشان دهنده اهمیت این بنای تاریخی می‌باشد.

مدیر پایگاه پژوهشی میبد ازسنگ نوشته قبر دختر«خواجه رشیدالدین میبدی» نویسنده کتاب «کشف الاسرار مربوط به ۵۶۲ هجری به عنوان مهمترین سنگ نبشته در این مسجد یاد کرد و به سنگ نبشته قدیمی‌تری در مکان غربی آن مرتبط به ۴۹۹ هجری قمری اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه پایگاه پژوهشی خود را موظف به مرمت این بنای ارزشمند تاریخی دانست ، گفت : در این راستا مرمت بخش‌های آسیب دیده مسجد جامع میبد و روکش کاهگل پشت بام آن بعد از ۵۰ سال مورد پیگیری قرارگرفت.

این مسئول اضافه کرد:هماهنگی‌هایی انجام شد و با حضور همکاران از واحدهای مربوطه اداره کل میراث فرهنگی استان آسیب دیدگی دیوارهای مسجد به خاطر وجود موریانه و موش و نیز علف های هرزی که در محوطه وجود داشت ، مورد بررسی قرار گرفت و همچنین به هیئت امنا آموزش داده شد تا در انجام اقدامات اولیه برای مرمت همکاری کنند.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/156778516.jpg

وی ادامه داد: از ابتدای آبان ماه سال جاری تا به حال حدود ۸۰ درصد کار مرمت به دست نیروهای امانی پایگاه که برای انجام امور اضطراری میراث قرارداد دارند  و با تامین کاه از طرف اداره میراث فرهنگی و خاک توسط هیئت امنا و با همکاری مردم انجام شده‌است.

مدیر پایگاه پژوهشی میبد تصریح کرد: مرمت بافت تاریخی باید به طور مداوم انجام شود ، خود اهالی بافت تاریخی باید به ضرورت انجام مرمت‌های جزئی که وسایل کار آن یعنی  خاک و کاه همیشه در دسترس می‌باشد ، توجه داشته و در حفظ این بافت همکاری کنند.

وی در ادامه با اشاره به انجام مرمت‌های اضطراری و امور پژوهشی توسط پایگاه یادآور شد: پایگاه پژوهشی سال ۷۹ تاسیس شده و علاوه بر امور مرمتی در ارائه خدمات پژوهشی  و دادن اسکان به  دانشجویان و نیز تا حدودی استفاده از خدمات پژوهشی آنها فعالیت دارد.

حشمت اشاره کرد: پایگاه پژوهشی میبد در حال حاضر ۴ نفر نیروی کارگاهی و ۳ نفر نیروی اداری دارد.

استاد رضا امامی معمار پایگاه پژوهشی و اهل آن محل  پلکانی  را بر فراز بام مسجد جامع میبد  نشان داد  که در قدیم به عنوان منبر استفاده می‌شده‌است.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/156778518.jpg

وی از زمانی یاد کرد که شهر آب و برق نداشت و در زمان گرما مردم بر بالای پشت بام می‌آمدند و به صحبت های روحانی در بالای منبر گوش می دادند و در آنجا نماز هم می‌خواندند.

مسجد جامع میبد متشکل از چند قسمت تابستانه و زمستانه در تاریخ ۲ خرداد ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت ۱۳۴۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

میبد از شهرهای باستانی استان یزد است که در دشت یزد - اردکان و در مسیر جاده تهران به بندرعباس و کرمان قرار دارد.

یک سوم وسعت شهرستان میبد بافت تاریخی است.  

مرکز شهرستان ۱۰۴هزارنفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.