زمان : 02 Azar 1398 - 16:17
شناسه : 155601
بازدید : 7310
سفال میبد راوی اولین دست‌سازه‌های بشر سفال میبد راوی اولین دست‌سازه‌های بشر نخستین روزی که انسان‌های اولیه بر دیواره غارها آثار حکاکی خود را با اقتباس از شکار حیوانات و دیگر چیزها به وجود آوردند و ابزار سنگی مورد نیاز برای شکار و زندگی آن روز خود را با دستان خود شکل دادند، صنایع دستی در کره خاکی متولد شد.

نخستین روزی که انسان‌های اولیه بر دیواره غارها آثار حکاکی خود را با اقتباس از شکار حیوانات و دیگر چیزها به وجود آوردند و ابزار سنگی مورد نیاز برای شکار و زندگی آن روز خود را با دستان خود شکل دادند، صنایع دستی در کره خاکی متولد شد.

نیاز مصرفی بشر اولیه موجب شد که مصنوعات مورد احتیاج خود را با استفاده از مواد اولیه موجود در طبیعت و به شکل دست‌ساز به وجود آورد و یکی از قدیمی‌ترین رشته‌های فعالیت بشر یعنی صنایع دستی، رشد کند.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/afafccc8-dab0-453a-9c63-6d22910e21a9.jpg

البته این روزها با وجود پیشرفت در تولید ملزومات زندگی، صنایع‌دستی عنصر مهمی محسوب می‌شود که رونق آن توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد و در واقع بازتاب ذوق، سلیقه، سنن و آداب و رسوم اهالی هر منطقه است.

سفال و سفالگری در میبد قدمت بسیار طولانی دارد و پیشینه‌ی آن به قبل از ورود اسلام به ایران باز می‌گردد چرا که سفال‌های ساخت میبد از ظرافت و کیفیت بالایی برخوردار است و رسیدن به این درجه از استادی، زمان زیادی می‌طلبد.‎

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%B3%D9%81%D8%A7%D9%84.jpg

وجود آثار زیبا و قابل توجه از سفال‌های مدل چینی مربوط به دوره آل‌مظفر تاییدی بر رونق هنر صنعت سفالگری در این دوره در میبد بوده و به علت برخورداری از طرح‌ها و نقوش خاص خود که بیشتر جنبه نمادین و ریشه در آیین‌های کهن دارد، در کشور به عنوان سفالی محبوب به شمار می‌رود.