زمان : 17 Aban 1398 - 01:53
شناسه : 155402
بازدید : 7977
حمایت قاطع رئیس دستگاه قضا از خبرنگار هرمزگانی حمایت قاطع رئیس دستگاه قضا از خبرنگار هرمزگانی رئیس قوه قضاییه حمایت قاطع خود را از امین حسنی، خبرنگار هرمزگانی اعلام کرد و از مسئولان خواست تا از گزارشگران فساد حمایت جدی نمایند.

ابراهیم رئیسی، عصر امروز در یک سخنرانی اظهار داشت: اگر کسانی به هر دلیلی از فساد مطلع شدند و آن را گزارش کردند و به طور کلی، گزارشگران فساد باید مورد تشویق قرار بگیرند. 

رئیس قوه قضائیه افزود: خبرنگاری در استان هرمزگان، گزارشی در خصوص قیر تهیه کرده است. بعضی‌ها به خبرنگار می‌گویند که اصلاً چرا رفت و همچنین گزارشی تهیه کرد؟

وی گفت: این که یک فردی حساس شده است روی این مسائل و تحقیق کرده باید مورد تشویق قرار بگیرد.

رئیسی ضمن حمایت از کسانی که روی نارسایی اجتماعی، نارسایی فرهنگی، نارسایی اقتصادی و آسیب فرهنگی حساس هستند گفت: نباید اجازه دهیم کسی را که به آقای دادستان اعلام نارسایی کرده، مورد توبیخ قرار بگیرد. وی تصریح کرد: باید گزارشگران فساد مورد تشویق قرار بگیرند.

ماجرا چیست؟

هفته گذشته، امین حسنی خبرنگار صدا و سیمای مرکز خلیج فارس در یک گزارش جنجالی و ماجراجویانه توانست افکار عمومی کشور را متوجه تخلف بزرگی کند که در شرکت نفت جی در حال رخ دادن بود. 

در گزارش آقای حسنی آمده است شرکتی به نام نفت جی که مرکز اصلی آن در اصفهان است، به جای آنکه وکیوم باتوم دریافت شده از پالایشگاه بندرعباس را تبدیل به قیر کند آن را مستقیماً صادر می‌نماید.

در این گزارش که به کرات از بخش های مختلف خبری رسانه ملی منتشر شد و موضوع گفتگوی ویژه خبری قرار گرفت ادعا شده است: شرکت نفت جی از طریق تخلف خام فروشی بالغ بر ۶۷۰ میلیارد تومان سود برده است.

وکیوم باتوم به ماده ای گفته می شود که در پایین برج وکیوم در پالایشگاه جمع می شود و عملاً قابل تبدیل به ماده ای ارزشمند تر از قیر نیست. 

در اصل، پالایشگاه موظف است وکیوم باتوم را در بورس عرضه کند و شرکت‌های متقاضی آن را خریداری و تبدیل به قیر نمایند.

امین حسنی در گزارش خود اثبات نموده است که وکیوم باتوم تولید شده در پالایشگاه بندرعباس بدون آنکه به اصفهان برود و تبدیل به قیر شود، مستقیماً به انباری بزرگ در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی رفته و از آنجا به صورت خام صادر می گردد. 

انتشار این گزارش، سبب فشارهای متعدد به صدا و سیمای مرکز خلیج فارس در داخل استان و کشور شده است.

شنیده ها حاکی از آن است شرکت نفت جی از آقای امین حسنی بابت تهیه این گزارش شکایت نموده و برخی مسئولان استانی و ملی نیز سازمان صدا و سیما را بدلیل انتشار این گزارش تحت فشار قرار داده‌اند.

نکات مهم پرونده

۱ تبدیل وکیوم باتوم به قیر، نیازمند هوادهی و افزایش موادی دارای ویسکوزیته بالا می باشد و عملیات فنی پیچیده ای ندارد. در عرف بازار می توان با ۵ درصد قیمت بالاتر، به جای وکیوم باتم، از پالایشگاه، ماده ای نزدیک به قیر تحویل گرفت. باید بررسی شود که آیا ماده خروجی از پالایشگاه بندرعباس وکیوم باتوم خام بوده یا قیر؟ البته حتی اگر اثبات شود که ماده خروجی قیر بوده‌است قضیه پیچیده‌تر شده و ورود بازرسان به پالایشگاه نیز ضروری به نظر می‌رسد.

۲. چه اثبات شود که شرکت نفت جی به این تخلف مبادرت ورزیده و یا آنکه اثبات نشود، تخلف شرکت های مشابه دیگر، دور از انتظار نیست و بایست مورد بازرسی جدی قرار بگیرند.

۳. مهمترین نکته، ورود شخص رئیس دستگاه قضا در حمایت از گزارشگران فساد است. چیزی که در اصطلاح رسانه‌ای به آن سوت‌زنی گفته می‌شود. در بسیاری از کشورها، سوت‌زن‌ها مورد حمایت جدی قرار می‌گیرند. شورای شهر مشهد نیز برای سوت‌زن ها یک سوم سود برگشت شده به بیت‌المال را مصوب نموده‌است. 

مناسب است استاندار هرمزگان و وزیر نفت، پاداش مادی چشم‌گیری برای این خبرنگار در نظر بگیرند تا گزارش‌گران فساد با انگیزه بالاتری در این عرصه پای بگذارند.